گوناگون

حضرت علی(ع) در مسیر حق محور اصلی است/ عرضه اعمال به پیشگاه ائمه اطهار(ع)

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه‌ای دیگر از سلسله جلسات درس‌هایی از اصول کافی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا زائری عصر روز سه‌شنبه 30 اردیبهشت ماه در مسجد هفتاد دو تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

زائری در آغاز جلسه با اشاره به قسمت دیگری از اصول کافی مرحوم کلینی در خصوص باب عرضه‌اعمال گفت: در این باب ویژگی و خصایص ائمه معصومین(س) بیان شده است. بسیاری از روایات در این باب به تفسیر آیات قرآن می‌پردازد. در قرآن هر جا صحبت از نعمت شده است، به ائمه معصومین(س) اشاره داشته است. در قرآن بیان شده اعمال، رفتار و اعتقادات شما به ائمه(س) عرضه می‌شود. امام صادق(ع) می‌فرمایند: “چرا شما پیامبر را ناراحت می‌کنید؟ چگونه با اعمال و رفتار معصیت‌بار خود ایشان را اذیت می‌کنید؟ مگر نمی‌دانید که اعمال شما به حضور ایشان عرضه می‌شود.” کارهایتان را انجام دهید و مشغول کار خود باشید که کارهای شما را پیامبر و ائمه معصومین(س) می‌بینند. اعمال همه بندگان از نیکان گرفته تا بدان هر روز به پیامبر اکرم (ص) گزارش می‌شود.

وی افزود: شخصی خدمت امام هشتم حضرت امام رضا(ع) رسید و از ایشان پرسید: “برای من به درگاه خداوند دعا کنید”. امام(ع) فرمودند:” فکر می‌کنید من این کار را نمی‌کنم ؟”  همچنین نقل است از امام عصر (عج) که فرموده‌اند:  “ما شما را فراموش نمی‌کنیم و به شما بی اعتنا نیستیم، اگر غیر از این باشد از شما چیزی باقی نمی‌ماند.”

این پژوهشگر دینی در ادامه بیان داشت: اگر از وقوع قیام عاشورا تا به امروز در تاریخ صحبتی در میان است، این خود از معجزات الهی می‌باشد. با وجود مشکلات اجتماعی، فساد و گناهان بسیاری که انجام می‌دهیم، همین که سالم مانده‌ایم جزء عنایات امام زمان(عج) و دعاهای ایشان بوده است. امام عصر(عج) هر روز و شب اعمال ما را نظارت می‌کنند. در قرآن آمده است ” آیا کتاب خداوند را ندیده و نخوانده‌اید؟ پس کارهایتان را انجام دهید، زیرا که او ناظر بر اعمال همه انسان‌ها است.” این اعمال هر روز در حال عرضه شدن است. یکی از نقاط مشکل در تربیت دینی افراد این است که ما افراد را مستقیما با اهل‌بیت(س) و خداوند متعال طرف نمی‌کنیم. هنگامی که با ائمه معصومین(س) و خداوند متعال طرف باشیم، بساط ریاکاری و دروغگویی از بین خواهد رفت. افراد بنا به تکلیف و ترس از نظارت خداوند و ائمه(س) تکالیف دینی خود را انجام می‌دهند. باید همیشه به گونه‌ای عمل کنیم که حتی اگر کسی نباشد که بر اعمال ما نظارت کند، در رفتار و کردار ما گناه و معصیت وجود نداشته باشد.

وی افزود: خداوند 73 حرف الهی در جهان هستی دارد. هر یک از این حروف رازهای مختلفی را در جهان هستی فاش می‌کند. برخی از پیامبران مانند حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و مابقی پیامبران تعدادی از این حروف را می‌دانستند و به همین دلیل بود که مرده‌ای را زنده و یا آب رودخانه را از هم می‌شکافتند. ارزش و منزلت ائمه معصومین(س) نزد خداوند به اندازه‌ای است که، 72 حرف از حروف الهی را به ائمه معصومین(س) آموخت و تنها یکی را نزد خود حفظ کرد تا در روز قیامت با آن محشر را بر پا کند. نقل شده که امام عصر(عج) هر شب جمعه به عرش کبریایی رفته و با پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(س) قبل از خودشان گفتگو می‌کنند و دوباره به زمین باز می‌گردند. حضرت می‌فرمایند: “اگر این چنین نمی‌شد علم ما تمام می‌شد، نیاز است که برای کسب علوم جدید به نزد آنها بروم.” ائمه(س) وقتی می‌خواهند از چیزی مطلع شوند، خداوند آنها را مطلع می‌کنند.

مدیر عامل مجموعه سرچشمه در خصوص زندگی ائمه معصومین(س) گفت: ائمه معصومین(س) به مانند دیگر مردم عادی در شرایط معمولی زندگی کرده و با دیگران در این مورد هیچ فرقی ندارند. تمام شرایطی که در زندگی برای افراد طبیعی وجود داشته، برای آنها نیز وجود دارد. روایتی است از امام صادق(ع) که می‌فرمایند: ” وقتی امام اراده کند چیزی را بداند خداوند به او اطلاع خواهد داد.” وظیفه انسان مومن اطاعت از ایشان است. وظیفه ائمه(س) ابلاغ و ارشاد، و وظیفه ماموم اطاعت است. کسی که با امام زمان خود در این دنیا همراه بوده، در قیامت نیز با او محشور خواهد شد. خداوند در روز قیامت کسانی را که با امام خودشان همراه بوده و از او اطاعت کرده باشند با آنها محشور می‌کند. اطاعت از امام و ائمه معصومین(س) اطاعت از خداوند است. خداوند بسیاری از امور را به پیامبراکرم(ص) واگذار کرده است. پیامبراکرم(ص) نیز این وظایف را به حضرت علی(ع) و ائمه معصومین(س) واگذار کرده است. به همین دلیل است که از قول معصومین(ع) عنوان شده “هرگاه ما سخن می‌گوییم شما نیز سخن بگویید و هنگامی که ما سکوت کردیم شما نیز سکوت کنید، ما واسطه بین شما و خداوند هستیم.”

حجت الاسلام زائری با تأکید بر اینکه ائمه‌معصومین(س) هیچ سخنی را از خودشان نقل نمی‌کنند، افزود: تمام سخنان گفته شده آنها، دستورات خداوند متعال است و اگر معصومی سخنی غیر از سخن حق بیان کند خداوند این وظیفه را از او خواهد ستاند. هر انسان بر اساس فطرت ذاتی خود می‌داند که خدایی هست. تربیت‌های دینی ما باید بر اساس فطرت باشد. باید همه ما در مقابل خود و خداوند احساس مسئولیت کنیم. اگر خود را در مقابل خدا مسئول دانستیم آنگاه شرایط برای ما مطلوب خواهد شد. ائمه و پیامبران تابلوهای راهنمایی هستند که خدا را به ما نشان بدهند. خداوند هیچ خیری را در مسیر مخالفت با خود و نمایندگانش قرار نداده است و هر کس در این مسیر قرار بگیرد کیفری سخت در انتظار او است.

این نویسنده و پژوهش‌گر حوزه دین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تنها مسیر زندگی انسان‌ها گفت: در انتخاب مسیر، حق انتخاب نداریم. در جهان هستی یک جبهه بیشتر نداریم و آن جبهه حق است. ممکن است در جبهه حق، تعدد سلیقه و روش وجود داشته باشد. این از کرامات مومنین خواهد بود اگر در مسیر حق اختلاف داشته باشند اما در کلیات با یکدیگر هم نظر باشند. اگر در مسیر حق قرار گرفتیم به این معنا نیست که ما خود حق هستیم، ما محور نیستیم بلکه حول محور اصلی که علی ابن ابیطالب(ع) است می‌گردیم. امیرالمومنین حضرت علی(ع) در مسیر حق محور اصلی است. باید از فضاهای غیبت، بدگویی و گناه پرهیز کنیم تا بین ما و دیگر مومنان فاصله و اختلاف ایجاد نشود. باید مشترکات خود را حفظ کنیم. باید اختلافات را در اولویت بعد بگذاریم و به اصول اصلی و اولیه خود که به ما توصیه شده است بپردازیم. نباید به جزئیات و مسائل حاشیه‌ای پرداخت. کسانی از شرایط سخت نجات پیدا می‌کنند که مانند ائمه(س) فکر و عمل کنند.

سلسله جلسات«درس‌هایی از اصول کافی» سه‌شنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به نشانی: میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی‌پور برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا