Mihanpostپیشنهاد سردبیر

حقایق جالب در مورد مریخ از مساحت تا دمای سطحی این سیاره

در این مطلب از میهن پست حقایق جالب در مورد مریخ را بازگو می کنیم. بی شک شما نیز اخبار زیادی در مورد مریخ شنیده اید اما واقعا چقدر در مورد آن اطلاعات دارید؟

1- جو سیاره مریخ ۶۱ برابر از جو زمین نازک تر است و تقریبا تمام هوای این سیاره را گاز دی اکسید کربن تشکیل داده است. در حالی که در زمین دی اکسید کربن تنها ۰٫۰۴% از هوای زمین را تشکیل داده است.

2- مساحت سطح سیاره مریخ برابر با مساحت تمام خشکی های سیاره زمین است.  حقایق جالب در مورد مریخ

3- مریخ در گذشته دارای اقیانوس بوده است اما تمام آبی که در گذشته روی مریخ وجود داشته تنها به اندازه ۱٫۵% از منابع آبی فعلی سیاره زمین است.

4- دره والس مارینریس مریخ ۶ برابر طولانی تر از گرند کنیون، بزرگترین دره زمین است.

5- قله المپیوس در مریخ با ارتفاع ۲۶ کیلومتر بزرگترین کوه در منظومه شمسی است که تقریبا ۳ برابر قله اورست در سیاره زمین با ارتفاع ۸ کیلومتر است.

حقایق جالب در مورد مریخ

6- فوبوس با قطر ۲۲ کیلومتر و دیموس با قطر ۱۲ کیلومتر دو قمر بسیار کوچک و سیب زمینی شکل سیاره مریخ هستند. قمر فوبوس اندکی کروی تر و نزدیک تر به مریخ است که هر ۷ ساعت یک دور به دور سیاره گردش می کند. و قمر دیموس که شکلی بسیار نامتعارف دارد و دورتر قرار گرفته است هر ۳۰ ساعت یک دور به دور سیاره مریخ می چرخد.

7- میانگین دمای سطح سیاره مریخ ۶۰- سانتیگراد و میانگین دمای سیاره زمین ۱۴+ درجه سانتیگراد است .

8- به علت ضعیف بودن نیرو گرانش سونامی های سیاره مریخ بسیار عظیم بوده اند. دانشمندان معتقد هستند سونامی های مریخی می توانستند تا ۱۲۲ متر ارتفاع داشته باشند. چیزی که کاملا غیر قابل تصور است.

9- مریخ هم مشابه سیاره زمین دارای قطب های یخی است. پوشش قطب شمال مریخ بیش از ۲ کیلومتر عمق دارد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا