Mihanpostپیشنهاد سردبیرعمومی

حیوان سال 1399 چیست؟ آیا این حیوان می تواند خوش‌یمن باشد؟

اگر شما نیز معتقد هستید که حیوان سال 1399 می تواند روی بخت و اقبال را به کشورمان نشان دهد این مطلب از میهن پست را مطالعه کنید. در ادامه به بررسی نامگذاری سالها میپردازیم.

چیزی به سال نوی شمسی باقی نمانده است و با این که شرایط امسال با سال های پیش تفاوت دارد، اما پرداختن به این آیین باستانی می تواند کمی شادی را به دل های خسته بیاورد. نکته جالبی که درمورد سال ها وجود دارد، نام حیواناتی است که بر روی هر سال می گذارند.

همگی با اینکه هر سالی نام حیوانی را بر خود دارد، آشنا هستیم. با آن ها افسانه می سازیم و اگر اتفاق خوب یا بدی بیوفتد، به این نمادها مرتبط می دانیم. اما آیا می دانید حیوان سال 1399 چیست؟

حیوان سال 1399

امسال که نماد خوک را بر خود داشت، باعث شده بود تا از ابتدا افرادی به آن حس ناخوشایندی داشته باشند و رخدادهای ناگوار امسال را به این حیوان نسبت می دهند؛ اما این موضوع چقدر صحت دارد و آیا واقعا سال آینده، نام حیوان خوش اقبال تری را بر خود دارد؟

از چه زمانی حیوانات به تقویم گره خوردند؟

انسان از زمان های دور به دنبال چیزی می گشت که بتواند زندگی را توجیه کند. آن ها تقویم را اختراع کردند و روزها، هفته ها، ماه ها و سال ها را آفریدند. در ابتدا این کار را برای تخمین زدن زمان برای کشاورزی و زمان بذر پاشی یا درو انجام می دادند اما همانطور که نسل انسان در تاریخ به پیش می آمد، زندگی پیچیده تری را تجربه می کرد. نوعی از زندگی که نیازمند تخمین های دقیق تر بود.

طبق چیزی که در تاریخ آمده، در سال ۶۲۲ میلادی و مقارن با اولین سال هجری قمری این نوع از نام گذاری برای سال ها رواج می یابد. چیزی که مردم کمتر در مورد آن اطلاعات دارند، این است که این نوع نام گذاری تنها مختص به چینی ها نبوده و بنا به آنچه گفتیم، احتمالا با ایجاد تقویم قمری پا به عرصه وجود گذاشته است. علاوه بر این، ترکان قدیم نیز چنین اسم هایی برای هر ماه از سال در نظر گرفته بودند که علت این اتفاق هم ارج و مرتبه ای بود که در آن زمان به منجمان ستاره شناسان داده می شد. آن ها قدرت این را داشتند تا آن چه را که می خواستند، تغییر بدهند.

آن ها این گاه شمار را براساس تقویم جلالی یا شمسی، تقویم قمری و گاه شمار چینی ها ایجاد کردند. نکته جالب این است که سال تا حمله مغول به ایران چنین چیزی در تقویم وجود نداشت. آنچه در تاریخ آمده می گوید که تا دوره صفویه، در کشور تقویم حیوانات با سال های قمری سنجیده می شد اما در همین دوره، بنا گشت تا سال ها قمری نیز به این گاه شمار اضافه شوند.

چطور گاه شمار حیوانات به تقویم خورشیدی راه پیدا کرد؟

با رسیدن به عصر صفویه، ستاره شناسان مانند مغول ها که برای سال های قمری حیواناتی تعیین می کردند، اسم گذاری کردند. با این اوصاف، از آن جا که گاه شمار شمسی با تقویم تفاوت داشت، یک سال شمسی نامی نداشت یا دو سال متوالی به نام یک حیوان خوانده میشد.

حیوان سال 1399

این حیوانات به ترتیب در تقویم فارسی و ترکی موش، گاو، پلنگ، خرگوش، نهنگ، مار، اسب، گوسفند، میمون، مرغ، سگ و خوک بودند. اما نام سال ها در تقویم چینی متفاوت بود و برای ماه اول تا ماه دوازدهم سال، به ترتیب نام های موش، گاو، ببر، گربه، اژدها، مار، اسب، گوسفند، میمون، خروس، سگ و خوک را انتخاب کرده بودند. بنابراین، حیوان سال 1399 هم از این قاعده مستثنی نیست و یکی از همین حیوانات به حساب می آید.

با یک معادله ساده، نحوه چرخش سال ها را محاسبه کنید!

برای اینکه بتوانید تخمین بزنید که هر نماد جانوری هر سال چه حیوانی است، یک فرمول خاص وجود دارد. برای اینکار باید سال خورشیدی موردنظرتان را بنویسید و عدد ۶ را از آن کم کنید. در ادامه عدد به دست آمده را باید بر عدد ۱۲ تقسیم نمایید. حالا، متوجه می شوید که باقی مانده این تقسیم عددی بین ۰ تا ۱۱ است. هر کدام از این اعداد نشانگر یکی از حیوانات تقویم است. برای مثال، نماد سال آتی یا سال ۹۹ موش است که با انجام فرمول بالا می توان به این نماد رسید. گفته می شود که هرکدام از این حیوانات ویژگی های خاصی دارند و یکی از نکاتی که در نام گذاری آن ها دخیل بوده، وضعیت ستارگان است. به طور کلی، در دوران گذشته ستاره شناسی یکی از علوم مورد احترام تلقی می شد و ستاره شناسان مورد علاقه مردم و حاکمان بودند.

حیوان سال ۹۹ جالب، عجیب و خوش یمن!

مهم نیست کدام تقویم را بررسی می کنید، اولین سال از هر دوره دوازده ساله درتقویم های ترکان، قبچاقیان و اویغوران به شمار می آید. اگر با این گاه شمارها آشنا نیستید، چندان جای تعجب ندارد. این تقویم ها در ترکستان قدیم رواج داشتند که با حمله مغول به ایران آورده شدند. از نظر آن ها، هر سال تحت تاثیر نمادش قرار داشت و برخی ها ثروت و شادی به همراه می آوردند و برخی بیماری و خکسالی. در هر صورت، از زمان های قدیم نامگذاری سال ها بر اساس حیوانات در ایران نیز رایج بوده و هست. اما ویژگی سال موش که حیوان سال 1399 نیز هست، سرشار از جذابیت و شوخ طبیعی به حساب می آید و گفته می شود ک پر از روابط اجتماعی و خوش شانی است.

حیوان سال 1399

با وجود اینکه تمام این ها زاده افسانه ها و داستان های فرهنگ های گوناگون است، اما گفتن از آن ها خالی از لطف نیست و می تواند در شما انگیزه خوبی برای سال جدید ایجاد کند. گفتنی است، مشاهیری مانند شکسپیر، تولستوی، ژول ورن و آنتوان دوسنت اگزوپری از متولدین سال موش هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا