گوناگون

خرافات بلای جان حیات وحش خراسان شمالی

‌مدیر اداره طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش انقراض گونه‌های حیات وحش، شایعات و خرافاتی هستند که انتشار بی دلیل آن‌ها در بین مردم عامی موجب شده تعداد زیادی از جانوران وحشی توسط انسان‌ها کشته شوند.

اسکندر گردمردی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، افزود: کفتار یکی از مهم ترین جانوران وحشی در طبیعت خراسان شمالی است، این حیوان با جمع آوری و جابجا کردن لاشه‌های موجود در طبیعت و انتقال آن‌ها به لابه لای صخره‌ها، دخمه‌ها، شکاف سنگ‌ها‌ و تغذیه از این لاشه‌ها، شیوع بیماری مسری را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: مشاهده این گونه در هر منطقه‌ای می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن برای تمامی گونه‌های جانوری موجود در آن منطقه باشد، چرا که حضور این گونه نشانگر بهبود روابط میان طعمه و طعمه خواری در طبیعت است.

گردمردی اظهار کرد: اما متاسفانه این حیوان ارزشمند به خاطر برخی شایعات بی اساس مورد هجوم افراد ناآگاه واقع می‌گردد، آن‌ها با بیل و چماق و هر آنچه که در دست داشته باشند، به جان این حیوان افتاده و با سگ‌های تربیت شده این حیوان را ‌جرگه(محاصره) می‌کنند‌ و پس از کشتن آن برخی از قسمت‌های پوست کفتار را به بهانه اثرات جادویی جدا کرده و با قیمت قابل توجهی به افراد ساده لوح می‌فروشند.

وی تاکید کرد: کفتار اگرچه چهره چندان خوشایندی ندارد، اما حیوانی بسیار بی آزار و در عین حال مفید برای انسان‌ها‌ست.

این مسئول توضیح داد: گزارش‌های متعددی مبنی بر تلفات تعمدی کفتار، شکار و به دام انداختن آن به ادارات محیط زیست ارسال شده ‌که در اکثر موارد بخش‌هایی از پوست حیوان کنده شده است.

وی گفت: آمار مستدلی درباره این گونه تلفات وجود ندارد، چراکه افراد خاطی پس از کشتن حیوان و جداکردن بخش‌هایی از پوست، لاشه را به داخل چاه‌های متروکه می‌اندازند.

مدیر اداره طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: به نظر می‌رسد فرهنگ سازی گسترده‌ای برای رهایی از خرافات شایع در بین مردم صورت گیرد، مدارس پایه‌های خیلی خوبی برای مطرح کردن این گونه مسائل و مقابله با خرافات این چنینی درباره حیات وحش باشند.

به گفته وی، نقش رسانه‌ها در این فرهنگ سازی و آموزش کلیدی خواهد بود.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا