گوناگون

خسارت 58 میلیارد ریالی زلزله به مددجویان امداد در آبدانان

‌مدیر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام میزان خسارت وارده به مددجویان کمیته امداد ساکن در شهرستان آبدانان را 58 میلیارد و 830 میلیون ریال عنوان کرد.

مهندس «فرزاد زینی‌وند» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، از حضور 6 اکیپ 3 نفره در ساعات اولیه وقوع زلزله در شهرستان آبدانان خبر داد و اظهار کرد: در سه بخش مورموری، سراباغ و مرکزی با محوریت مورموری که بیشترین خسارت‌ها را با توجه به عمق 6.1 ریشتری زلزله دیده بود، اقدام به بررسی و برآورد خسارت‌ها شد که خوشبختانه به دلیل اجرایی کردن طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و همچنین بهره‌مندی خانوارهای کمیته امداد از طرح مذکور خسارت‌های زیادی به بار نیامده است.

مدیر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام با بیان اینکه حضور به موقع مسوولان ارشد استان و انجام بررسی‌ها برای اجرایی کردن عملیات ساخت و ساز در این مناطق قبل از فرا رسیدن فصل سرما قابل ستایش است، خاطر‌نشان کرد: در آبدانان 3 هزار و 300 خانوار مددجوی تحت پوشش کمیته امداد ساکن هستند که جهت برآورد خسارت‌های زلزله دست به آیتم‌بندی آنها برای امدادرسانی به موقع زده شد و براین اساس مشخص شد که تعداد خانوارهایی که ساختمان‌های آنها بین 10 تا 30 درصد خسارت دیده است، به 791 مورد رسیده که با تعمیرات جزیی مشکلات آنها حل خواهد شد.

زینی‌وند میزان خسارت‌پذیری ساختمان‌های خانوارهای کمیته امداد که بین 30 تا 50 درصد آسیب دیده است را یک هزار و 468 مورد عنوان کرد و گفت: خسارت‌های وارده به ساختمان‌های 154 خانوار کمیته امداد در شهرستان آبدانان بین 50 تا 70 درصد بوده است و همچنین میزان خسارت‌پذیری 70 تا 100 درصدی ساختمان‌های خانوارهای کمیته امداد به 306 مورد رسیده است البته خوشبختانه به 581 خانوار تحت پوشش کمیته امداد که بیشتر به صورت عشایری، کوچرو و … هستند خسارت وارده در حد صفر است.

وی همچنین اضافه کرد: 40 خانوار تحت پوشش این نهاد به دلیل اینکه زمین برای ساخت و ساز و بهره‌مندی از خدمات کمیته نداشته‌اند در مسکن مهر ساکن بودند که برآورد خسارت‌های این تعداد خانوار بر عهده بنیاد مسکن و شهرسازی است.

این کارشناس کل میزان خسارت وارده به مددجویان کمیته امداد ساکن در شهرستان آبدانان را 58 میلیارد و 830 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: اطلاعات و برآورد خسارت‌های وارده به خانوارهای کمیته امداد جهت جذب اعتبارات به مرکز ارسال شده است البته برای عملیاتی کردن کار ساخت و ساز ابتدا باید میزان تسهیلات خانوارهای روستایی از سوی بنیاد مسکن مشخص شود تا علاوه بر آن کمیته امداد جهت تسهیل‌گری امر ساختمان‌سازی یا مقاوم‌سازی خانوارهای تحت پوشش بین 6 تا 8 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت کند.

زینی‌وند تصریح کرد: جمعیت شهری آبدانان زیر 20 هزار نفر می‌باشد و به همین دلیل خانواده‌های کمیته امداد علاوه بر دریافت تسهیلات بنیاد مسکن از تسهیلات بلاعوض کمیته امداد همچون ساکنان مناطق روستایی برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه در اعطای تسهیلات خانواده‌هایی که ساختمان آنها خسارت بالایی داشته است در اولویت قرار خواهند گرفت، افزود: در صورت اعطای تسهیلات تا پایان امسال ساخت و ساز خانوارهای کمیته امداد به پایان خواهد رسید.

مدیر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ادامه داد: مشکل بیشتر خانواده‌های کمیته امداد بحث ضمانت‌های زنجیره‌ای تسهیلات توسط بانک‌ها‌ست که امیدواریم این مشکل حل شود.

زینی‌وند افزود: امر ساخت و ساز نیازمند مشارکت اعضاء خانوارهای تحت پوشش است تا با مبلغ کمتری امر ساختمان‌سازی انجام شود.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا