گوناگون

خوی میزبان جشنواره گل محمدی/ برداشت 70 تن گل محمدی از اراضی کشاورزی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن حسین‌ زاده عصر یکشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره گل محمدی در خوی اظهارداشت: برگزاری جشنواره گل محمدی زمینه‌ ای مناسب برای ترویج و توسعه صنعت گلاب‌گیری و معرفی جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های دیگر این منطقه است.

وی با اشاره به موارد استفاده از گل محمدی عنوان کرد: گل محمدی یا گل سرخ در منطقه به قیزیل گول معروف است و 70 درصد این محصول به صورت تر در گلاب‌گیری و بقیه به صورت گل خشک در تهیه مربا و انواع شیرینی و تزئین غذاها کاربرد دارد.

حسین زاده ادامه داد: سطح گلستان‌ های شهرستان خوی 18 هکتار است و پیش‌بینی می‌شود بیش از 70 تن گل‌ محمدی از این اراضی برداشت شود.

وی عنوان کرد: گل محمدی خوی علاوه بر ارسال به بازارهای مصرف داخل استان و سایر استانهای کشور در آن سوی مرزها نیز مشتریانی دارد به طوری که خشک شده آن به کشورهای آذربایجان ، عراق و ترکیه صادر می‌شود.

حسین زاده با اشاره به تولید 245 هزار لیتر گلاب استحصالی از گلستانهای این شهرستان در سال گذشته اضافه کرد : شهرستان خوی از جمله شهرهای مهم تولیدکننده گل محمدی در استان است که برداشت این محصول همه ساله از دهه اول خرداد ماه آغاز و تا پایان تیر ماه به طول می انجامد. گل محمدی به عنوان یک گیاه دارویی مهم در درمان بیماری‌های صفراوی، دردهای روده، معده، تسکین اعصاب و جلوگیری از تشنج استفاده می‌شود.

شهرستان خوی با 28 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی و با 114 تن محصول که 70درصد آن بصورت گلاب و تر استفاده می شود و بقیه نیز به مصرف خشک و مصارف دارویی می رسد، از  نظر  تهیه گلاب و توزیع نهال گل محمدی رتبه اول استان را داراست.

در ادامه، کلیه ادارات و سازمانهای حاضر آمادگی خود را برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره اعلام کردند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا