گوناگون

سند آمایش استان قزوین تهدیدهای زیست محیطی را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، در دومین روز از جشنواره و نمایشگاه اقتصاد و فرهنگ محیط زیست که در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی قزوین برپاست همایش حقوق و محیط زیست عصر یکشنبه با حضور جمال انصاری رئیس کل دادگستری قزوین، جمعی از قضات و روسای دادگستری و دادستانهای شهرستانهای استان در سالن کنفرانس نمایشگاه بین المللی قزوین برپا شد.

صدرالدین علیپور در این همایش گفت: تنوع منحصر به فرد در حوزه های اقلیمی، گیاهی و جانوری در استان قزوین و نیز جایگاه صنعتی و کشاورزی استان به گونه ای است که اهمیت مسائل زیست محیطی را دو چندان کرده است.

وی افزود: متاسفانه در گذشته نگاه آمایشی به صنعت نداشتیم و با استقرار صنایع پر مصرف و آلاینده در نقاط مختلف دشت قزوین را با تهدید مواجه کرده ایم که این روند آسیب رسان است و باید اصلاح شود.

علیپور بیان کرد: به جایی رسیده ایم که با جدیت دنبال نهایی کردن سند آمایش هستیم و دیگر اجازه نخواهیم داد هیچ صنعتی خارج از زون بندی تعیین شده مستقر شود تا آب و خاک و سایر حوزه های استان را تهدید کند.

وی افزود: استقرار صنایع در حوزه هایی که چگالی محیط اجازه ندهد با جدیت ممانعت می شود و در صیانت از گونه های گیاهی و جانوری و منابع حیاتی آب و خاک هم با کمک همه دستگاههای اجرایی و تشکل های مردمی تلاش می کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآورشد: امروز اگر غفلت کنیم و کشته شدن یک کل و بز یا پلنگ را ساده تلقی کنیم اگر فردا چرخه محیط زیست دچار آسیب و اختلال شد نمی توانیم پاسخگو باشیم و هزینه های سنگین وارده را جبران کنیم.

علیپور گفت: اگر همه افراد احساس وظیفه و نگرانی نکنند نمی توانیم در مقابل تهدیدهای این حوزه موفق باشیم لذا همکاری دستگاه قضایی و قضات با فعالیتهای زیست محیطی امری حیاتی است که می تواند روند موفقیت ها را تسریع کند.

وی اظهارداشت: دیگر محیط زیست حد و مرزی نمی شناسد و نمی توان آن را محدود به یک کشور یا قاره دانست و اگر یکایک ما به طبیعت بی مهری کنیم زیانهای آن همه انسانها را در بر می گیرد که ریزگردها و سرطانها و بیماریهای تنفسی و روحی روانی نمونه ای از آن است.

این کارشناس تصریح کرد: دنیای امروز بر اساس اقتصاد محیط زیست حرکت می کند و محور توسعه در جهان کنونی بر اساس محیط زیست است و ما هم می توانیم با کمی تدبیر و مدیریت اندیشمندانه هم صنعت، تولید کشاورزی و جاده های مهم داشته باشیم و هم محیط زیست را حفظ و به سلامت مردم کمک کنیم.

IMG20365358

علیپور یادآورشد: همه کارشناسان اذعان دارند که با وجود تهدیدات محیط زیست و آلودگی های متعددی که در حوزه های مختلف کشورمان را گرفته دیگر نیازی به دشمن خارجی نداریم لذا باید نگران وضع موجود باشیم و تا دیر نشده برای اصلاح آن اقدام کنیم.

برپایی نمایشگاه بهانه ای برای استفاده از همه ظرفیتهاست  

این مسئول گفت: برپایی نمایشگاه محیط زیست فرصتی برای استفاده از همه ظرفیت های موجود در بخشهای مختلف استان و کشور است که امیدواریم بتوانیم ضمن حساس کردن عموم مردم و کارشناسان از توانمندهای استان بخوبی برای رفع تهدیدهای زیست محیطی استفاده کنیم.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا