گوناگون

دانستن تاریخ نزول آیات قرآن برای درک مسائل قرآنی بسیار مهم است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله خزعلی روز گذشته 10 خردادماه در هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در جمع قاریان و حافظان و پژوهشگران کشورهای اسلامی با بیان این که برای درک مسائل و معرف قرآنی دانستن تاریخ نزول سوره ها و آیات و ترتیب نزول آنها بسیار مهم است، اظهار کرد: فایده این کار این است که به ما در درک درست از کلمات و جملات قرآنی، امرو نهی ها و دستورات الهی در ترک و انجام یک عمل کمک می کند و بسیار ضروری است که ما چنین دانشی داشته باشیم.

وی با طرح این سؤال که چرا عبارت “یا ایها الذین آمنوا” که 89 بار در قرآن کریم ذکر شده در مکه نازل شده است؟ افزود: در 86 سوره ای که در شهر مقدس مکه نازل شده در هیچ کدام، عبارت “یا ایها الذین آمنوا” وجود ندارد بلکه تنها در سوره های مدنی این آیه نازل شده است.

این استاد و مفسر قرآن کریم، خاطرنشان کرد: از آنجا که در مکه مشرکان قدرت و نفوذ داشتند این عبارت برای آنها نازل نشد اما در مدینه مومنان به پیامبرخدا و دین اسلام آماده پذیرش پیام های الهی بودند و از این رو خدواند متعال آنها را مورد خطاب قرار داده است.

آیت الله خزعلی همچنین تاکید کرد: من این مطلب را به رجال بزرگ علمی گفته ام که اگر کسی آیه ای از سوره های مکی بیاورد که تنها یک بار عبارت “یا ایها الذین آمنوا” در آن آمده باشد مبلغ سنگینی به او هدیه می دهم و این یکی از عجایب قرآنی است.

وی در ادامه به طرح این موضوع پرداخت که باید برای فهم عمیق و درست پیام های قرآنی به شان نزول و ترتیب نزول آیات قرآن کریم علم پیدا کنیم،گفت: به عنوان مثال برخی می گویند که عبارت ” صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم” صفت یهود و نصاری است در حالی که این صفت اهل بیت(ع) است که برخی از بزرگان تفسیر نیز آن را در تفاسیر خود بیان کرده اند. این آیه مربوط به مدینه است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با توصیه به این که بهترین جلسات، محافل و جلسات قرآنی است، تصریح کرد: درباره قرآن بکوشید و به آن عمل کنید و برای من بهترین جلسه، حضور در محضر قرآن کریم و قرائت و حفظ آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا