گوناگون

دانشجويان ژاپني درباره‌ ايران و انقلاب اسلامی تحقيق مي‌كنند

به گزارش خبرگزاری مهر، برخي از اين دانشجويان فعال در حوزه‌ ايران‌شناسي، پيش از اين براي شركت در سمینار حافظ‌شناسی رايزني دعوت شده بودند و در آن جلسه از رایزن فرهنگی درخواست ملاقات در يک جلسه‌ پرسش و پاسخ را داده بودند.

بنابر اعلام اين خبر، پس از پايان يافتن این جلسه، دانشجويان ژاپني اظهار كردند که شناخت ما از ایران بسیار کم است. قبل از اينكه در سمينار حافظ‌شناسی شركت كنيم، فكر می‌کردیم که مردم ایران، مردمی خطرناک هستند؛ ولی وقتی دیدیم که با روی خندان با ما برخورد کردید، علاقمند شدیم که اطلاعات بیشتری در مورد ایران و اسلام کسب کنیم. با استادمان در میان گذاشتیم و قرار شد به عنوان یک کار تحقیقی این ملاقات را انجام دهیم.

“رضا يوسفي”، رایزن فرهنگی كشورمان در توكيو، خطاب به 4 دانشجوي دختر علاقه مند به فرهنگ ايران و انقلاب اسلامي، موضوع کمبود اطلاعات مردم ژاپن از ايران و ریشه‌های آنرا مورد بحث و بررسي قرار داد. وي گفت: علت اصلی اين خلأ، نبود خبر درباره‌ ایران در رسانه‌های جمعی ژاپن است. اگر هم خبری باشد، سیاه‌نمايی است. البته اخیرا‌ً این سیاه‌نمايی‌ها کاهش پیدا کرده است و مطالب بهتری در مورد ایران در رسانه‌های جمعی ژاپن ارايه می‌شود.

در ادامه، يوسفي به پرسش‌های مختلف دانشجويان ژاپني درباره‌ي اسلام، مذاهب اسلامی، تشیع، مذاهب سنی و مذاهب مختلف ساختگی انگلیسی مثل بهائیت در تشیع و وهابیت در میان اهل تسنن پاسخ و در خصوص دشمنی آمریکا با ایران و ریشه‌های آن پس از ظهور انقلاب اسلامی در ایران توضیحاتی ارايه داد.

رایزن فرهنگی ايران در ژاپن، به دلایل شکل‌گیری گروه القاعده به کمک سازمان سیا برای مبارزه با حضور ارتش شوروی در افغانستان و روند تبدیل شدن آن به گروه طالبان و سایر گروه‌های سلفی و تکفیری اشاره کرد.

وي توضیح داد که آمریکا بعد از ناامید شدن از نابود کردن انقلاب اسلامی ایران، در صدد برآمد که با ایجاد گروه‌های تندرو تحت نام مقدس اسلام، چهره‌ انقلاب اسلامی را وارونه و سیاه نشان دهد تا مانعی در راه گسترش این حرکت عظیم اسلامی قرار دهد. هدف از ایجاد گروه‌های تندرو اسلامی ساخته و پرداخته شده از طرف آمریکا و حمایت‌شده توسط سرمایه‌ عربستان سعودی، جلوگیری از نفوذ اسلام ناب محمدی(ص) بوده است.

يوسفي در ادامه توضيح داد: این گروه‌هاي خشن معتقدند که غیر از خودشان، تمامی گروه‌های اسلامی منحرف و پیروان سایر ادیان نیز کافر و ریختن خون آنها مجاز است. در صورتی که در زمان حضرت محمد (ص) در مرکز حکومت ایشان، مسیحیان و یهودیان در صلح و آرامش زندگی می‌کردند. در ایران نیز، سالیان دراز است که مسلمانان شیعی و سنی و پیروان سایر مذاهب در کنار هم زندگی می‌کنند و هیچ دشمنی با یکدیگر نداشته و ندارند، حتی مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی ایران داراي نمایندگان خود هستند.

وي در پاسخ اینکه جوانان ایرانی چگونه در زمان جنگ جان خود را فداي کشور خود می‌کردند: گفت: شبیه فداکاری جوانان ژاپنی در زمان جنگ جهانی که با هواپیماها، خود را به کشتی‌های جنگی آمریکايی می‌زدند که به آن «کامی کازه» گفته می‌شد. اما جوانان ایرانی از دو فرهنگ ملی و اسلامی برخوردار بودند. ایرانیان در طول تاریخ، موحد و به خدای واحد اعقتاد داشته‌اند. در حالی که مردم ژاپن به خدایان متعدد معتقدند. بعد از ورود اسلام به ایران و پذیرش اسلام از طرف مردم ایران مردم صاحب دو فرهنگ شدند، فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی. بنابراین در زمان‌هايی که کشور ایران مورد حملات دشمنان قرار می‌گرفت، مردم ایران با انگیزه‌های الهی و ملی به دفع آنها می‌پرداختند.

رایزن فرهنگی كشورمان در توكيو، در حالیکه دو جلد کتاب نفیس به زبان انگلیسی از انتشارات مرکز فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در مورد پیشترفت‌های علمی ایران اسلامی به این گروه هدیه می‌داد، درباره‌ي جايگاه علوم مختلف مانند؛ نانو، بایو و داروهای جدید و جایگاه اول علمی ایران در منطقه و جایگاه 19ام در جهان را توضيحاتي ارايه داد.

وی در پاسخ به سؤالي درباره‌ روابط ایران و ژاپن گفت: دو ملت ایران و ژاپن در طور تاریخ هیچ مشکلی با هم نداشته‌اند و هیچگاه تنشی بین آنها وجود نداشته است، حتی در دوران میجی، همزمان با دوران قاجار در ایران، ارتباطات فرهنگی و سیاسی البته در حد پايین بين اين دو كشور وجود داشته است.

يوسفي ، رايزن فرهنگي كشورمان در سرزمين آفتاب، سخنان خود را با بيان واقعه‌اي تاريخي و اينگونه به پايان برد: كالاها و روابط فرهنگي ايران و ژاپن از طریق جاده ابریشم مبادله می‌شده است. مردم ایران بعد از شکست در جنگ با روسیه، از پیروزی ژاپن در مصاف با روس‌ها ابراز خوشحالی می‌کردند و به امپراطور میکادو، امپراطور وقت ژاپن پیام تبریک می‌فرستادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا