گوناگون

پرهیز از ایجاد تعهد بدون پشتوانه در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن/ هر شهروند مسلمان یک خبرنگار

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی «افق» با موضوع بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و قائم مقام نمایشگاه قرآن و حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و دبیر کمیته روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و محمدرضا پورمعین، کارشناس‌مجری به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

برزین ضرغامی، قائم مقام بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ابتدای این برنامه با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه دوشنبه، دوم تیرماه مصادف با 25 شعبان افتتاح می‌شود، گفت: کمیته‌ها و بخش‌های مختلف نمایشگاه طراحی شده و مدیران بخش‌های مختلف در حال برنامه‌ریزی برای تدارک نمایشگاه هستند.

وی با بیان اینکه بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود، عنوان کرد: بخش‌های اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن و تبلیغات این نمایشگاه در سطح شهر اواسط هفته جاری آغاز می‌شود. به هر حال برگزاری نمایشگاه قرآن به این دلیل که ساحت نمایشگاه و ساحت قرآن کریم بسیار مقدس است سخت است و باید تفاوتی برای نمایشگاه قرآن نسبت به سایر نمایشگاه‌ها و فعالیت‌ها قائل شد.

قائم مقام بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره دلیل تغییر مکان برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه قرآن تنها فعالیتی است که در مقایسه با سایر نمایشگاه‌هایی که در مصلی برگزار می‌شود، با موضوع مصلی و با فضای مصلی مناسبت و سنخیت دارد؛ اما امسال توافقی انجام شده که نماز ماه مبارک رمضان در محل مصلی برگزار شود و با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان در نماز‌های ایام ماه مبارک رمضان نسبت به نمازخوانان جمعه سایر فصول بیشتر هستند، تصمیم بر آن شد که نمایشگاه قرآن در مصلی برگزار نشود.

باغ موزه دفاع مقدس مناسب‌ترین مکان برای نمایشگاه قرآن

وی افزود: بین مکان‌هایی که در سطح شهر تهران وجود داشت، باغ موزه دفاع مقدس مناسب‌ترین مکان برای نمایشگاه قرآن است؛ هم به خاطر تناسب موضوعی که با محوریت دفاع مقدس است و هم همکاری خوبی که شهرداری تهران برای برگزاری این نمایشگاه با ما داشته است. شهرداران مناطق هم‌جوار نمایشگاه در نمایشگاه قرآن همکاری‌های لازم را دارند و شهرداری با تمام پتانسیل‌های موجود پای کار آمده است که امیدواریم این همکاری مشترک یک هم‌افزایی برای فعالیت‌های قرآنی باشد.

حمید صابرفرزام، دبیر کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم با بیان اینکه فعالیت سایت اطلاع‌رسانی نمایشگاه بیست و دوم قرآن آغاز شده است، گفت: شهروندان با مراجعه به این سایت می‌توانند اطلاعات مربوط به نمایشگاه قرآن، برنامه‌های نمایشگاه قرآن و … را مطالعه کنند، علاوه بر این اطلاعات و اخبار نمایشگاه قرآن از طریق خبرگزاری‌ها و سایت‌های قرآنی نیز در حال انجام است.

محمدرضا پورمعین با بیان اینکه به عنوان یک علاقه‌مند، فعالیت‌ها و اخبار قرآنی را پیگیری می‌کنم، خطاب به مدیرعامل خبرگزاری ایکنا گفت: به ویژه از زمانی که شما مسئولیت خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) را پذیرفته‌اید، احساس خوبی دارم. علاوه بر اینکه فعالیت گذشتگان را دنبال کرده‌اید، یک فرآیند خوبی از جریان‌سازی‌های فرهنگی، حتی مسائل اقتصادی، اجتماعی، سلامت و تقریباً غیر از سیاسی احساس شده، پیوند خوبی با قرآن برقرار کرده‌اید آیا انتخاب شما در مسئولیت اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن فقط جهت اطلاع‌رسانی است یا اینکه روندی که هم‌اکنون در ایکنا شاهد آن هستیم یک پرونده جدیدی باز می‌کند.

حمید صابرفرزام در پاسخ به پرسش پورمعین گفت: در حد توان سعی می‌کنیم کاری که بر عهده ما گذاشته شده است را به خوبی انجام دهیم. نمایشگاه قرآن امسال نسبت به سال‌های گذشته در حوزه زمان، مکان و محتوا متفاوت است؛ از نظر زمانی از 25 شعبان تا 15 رمضان است که این پنج روز ماه شعبان کمک می‌کند تا شهرستانی‌ها بدون اینکه به روزه آنها لطمه بخورد از نمایشگاه قرآن بازدید کنند.

وی افزود: از نظر مکانی هم به این دلیل که نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس است، علیرغم محدودیت‌های مکانی که به خاطر برگزاری نخستین بار نمایشگاه قرآن در آن فضا وجود دارد، اما یک پیوند مقدس بین قرآن و دفاع مقدس را بیشتر نمایان می‌کند و مردم با مراجعه به نمایشگاه هم از قرآن بهره‌مند می‌شوند و هم از فضای خوبی که در باغ موزه دفاع مقدس است، استفاده کنند. از بحث محتوا نیز امسال کیفیت فعالیت‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

در نمایشگاه قرآن امسال شعار هر مسلمان یک خبرنگار مسلمان

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا عنوان کرد: در بحث اطلاع‌رسانی و خبرگزاری ایکنا، امسال تفاوتی که در بحث اطلاع‌رسانی و رسانه‌های قرآنی بنا است در نمایشگاه ایجاد شود، این است که هر شهروند مسلمان یک خبرنگار مسلمان باشد و برای هر مسلمان، چه خبری مهم‌تر از خبر قرآنی؛ امسال طی همکاری که با مدیر رادیو قرآن، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و خبرگزاری ایکنا انجام شده، بنا داریم دوره‌های حضوری برای ارائه حداقل‌های آموزش خبرنگاری را برای بازدیدکنندگان داشته باشیم و شاهد باشیم که عرصه رسانه‌های خبری با کمک مردم فعالیت بهتری داشته باشند.

پورمعین خطاب به برزین ضرغامی این سوال را طرح کرد که سال گذشته گله‌مندی‌هایی نسبت به نمایشگاه قرآن وجود داشته و دارد، آیا گریبان شما را گرفت؛ برخی‌ها مطالباتی داشته‌اند و هنوز از معاونت قرآن و عترت ارشاد طلب‌کار هستند. شما در حال حاضر دست‌تان برای پرداخت بدهی‌ها باز است و بدهی‌های نمایشگاه سال گذشته را پرداخت کرده‌اید یا اینکه در نمایشگاه بیست و دوم قرآن فصل جدیدی به بدهی‌ها اضافه می‌شود.

ضرغامی در پاسخ عنوان کرد: مطالباتی در جهت بدهی‌های نمایشگاه سال گذشته وجود داشته است که البته تلاش کرده‌ایم این مطالبات را پاسخ دهیم. خیلی از این مطالبات و بدهی‌ها پرداخت شده، اما درباره فعالیت‌های امسال تمام تلاش ما این است که یا تعهدی ایجاد نکنیم یا اگر تعهدی ایجاد شد تا پایان نمایشگاه یا در مدت زمان کوتاهی بدهی‌ها را پرداخت کنیم و تعهد بدون پشتوانه ایجاد نکنیم.

پورمعین در این بخش از برنامه عنوان کرد: نمایشگاه قرآن یک کار مبارک و مقدس است و بارها که به نمایشگاه قرآن می‌روم، می‌بینم که رویکرد مردم به نمایشگاه قرآن یک رویکرد خودمانی است، به این معنی که اگر احساس کنند کاغذی هم زمین افتاده آن را بر می‌دارند و نمی‌گذارند که زشتی در نمایشگاه قرآن ایجاد شود، اما شما به عنوان مسئولان برگزاری نمایشگاه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید که مردم در بهترین شرایط در نمایشگاه قرآن حضور پیدا کنند، با توجه به اینکه امسال هم محل برگزاری نمایشگاه قرآن تغییر کرده است و آیا امسال در نمایشگاه قرآن بخش بین‌الملل داریم یا نداریم.

بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن میهمان و ما میزان هستیم

ضرغامی در پاسخ به پومعین گفت: به هر حال کار اجرایی مسائل و مشکلات خود را دارد، اما بد این است که ما بی‌توجه باشیم، مردم را نبینیم و نمایشگاه را برای خودمان برگزار کنیم. در حالی که ما به عنوان یک بخش حاکمیتی و دولتی دست دراز کرده‌ایم پیش سازما‌ن‌های غیردولتی تا قرآن را برای کسانی که فکر می‌کنیم قرآن باید بین آنها ترویج شود، ترویج کنیم. لذا کسانی که به نمایشگاه قرآن می‌آیند میهمان هستند و ما میزان؛ اگر قاعده میزبان و میهمان را رعایت کنیم، بسیاری از مسائل حل می‌شود و البته امیدواریم میزبان خوبی باشیم.

ضرغامی درباره فعالیت‌های بخش عترت نمایشگاه قرآن گفت: بحث عترت از ابتدا در فعالیت ما بوده است، پتانسیل قرآن بسیار گسترده است و از طرف دیگر به عنوان یک جامعه شیعی هر یک از موضوعات عترت را ببینیم، یک دریا فعالیت است و نظر شخصی بنده این است که گفتم اگر چه نمی‌خواهیم قرآن و عترت را از هم جدا کنیم؛ اما اگر بخواهیم به جزئیات عترت و اهل بیت(ع) بپردازیم که البته جای پرداخت هم دارد، اما فضای ما محدود است و ممکن است آن گونه که باید نتوانیم به عترت بپردازیم و بیشتر اولویت قرآن است و نمایشگاه قرآن کریم است.

وی درباره بخش فروش نمایشگاه قرآن عنوان کرد: آن چه که امسال در اولویت قرار داده‌ایم، فروش نیست و همواره تأکید داشته‌ام که فروش اولویت اول نباشد؛ زیرا افرادی که در حوزه اقتصادی کار می‌کنند، در طول سال فرصت زیادی برای فروش دارند و به همین دلیل امسال بخش فروش را از نمایشگاه قرآن جدا کرده‌ایم و فضای فروش بیرون از نمایشگاه در خیابان سرو که ضلع شرقی پارک طالقانی است، خواهد بود. در بخش فروش قرار است که فقط محصولات قرآنی ارائه شوند.

فروش محصولات قرآنی در نمایشگاه قرآن با قیمت‌های گزاف

پورمعین اظهار کرد: به هر حال خرید لذت‌بخش است، اما در نمایشگاه قرآن طی سال‌های گذشته تبدیل به بازاری شده بود که در آن فقط مهره مار ندیده بودیم؛ تسبیح، انگشتر، قبله‌نما و… در نمایشگاه قرآن بود، نه اینکه این محصولات بد باشد؛ اما این محصولات با قیمت‌های گزاف عرضه می‌شود و این محصولات حجمی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود که از نظر قیمت هم هیچ تفاوتی با بیرون نداشت و حتی گران‌تر هم بود.

وی خطاب به حمید صابرفرزام اظهار کرد: طی سال‌های گذشته مسئولیت بخش دانشگاهی به عهده سازمان فعالیت‌های دانشگاهیان کشور گذاشته شده بود که همکاران در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا این بخش را به خوبی اداره کردند و بخش دانشگاهی خیلی خوب پیش رفت از بخش دانشگاهی نمایشگاه بیست و دوم قرآن چه خبری دارید.

فرزام اظهار کرد: بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن امسال جزء بخش‌های فعال است و وزارت علوم مسئولیت آن را بر عهده گرفته است و نهادهای علمی و دانشگاهی دیگر هم در این حوزه کمک کرده‌اند؛ تفاوت بخش دانشگاهی نمایشگاه امسال این است که نگاه بخشی وجود ندارد و غرفه‌بندی نمی‌شود، بلکه دستاوردهای دانشگاهی قرآنی به صورت موضوعی مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور مثال وزارت بهداشت متولی بحث طب و قرآن خواهد بود یا دانشگاه پیام نور متولی بخش مکتوب، وزارت علوم، پایان‌نامه‌های دانشجویی و جهاد دانشگاهی نیز پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن را بر عهده دارد.

رئیس سازمان فعالیت‌های دانشگاهیان کشور افزود: فعالیت دیگری که در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن امسال صورت می‌گیرد، مشاوره پایان‌نامه است که در این بخش، بحث میان‌رشته‌ای دنبال می‌شود و به طور مثال اگر دانشجوی رشته مدیریت علاقه‌مند باشد پایان‌نامه خود را با موضوع قرآنی کار کند، ما از اساتید قرآنی که در زمینه علمی هم توانایی دارند، در طول نمایشگاه بهره می‌گیریم تا دانشجویان برای پایان‌نامه‌های قرآنی خود از این اساتید قرآنی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در حوزه رسانه‌های قرآنی، امسال همانند سال‌های گذشته، رسانه‌های دیجیتال را داریم که در این بخش آخرین دستاوردهای تولید شده در این حوزه نمایش داده می‌شود، در بخش رسانه‌ها نیز یک بخشی رسانه‌های مکتوب، نشریات و روزنامه‌ها هستند و خبرگزاری‌های قرآنی و دینی و شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن نیز حضور خواهند داشت.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا عنوان کرد: نمایشگاه محلی برای نشان دادن فعالیت‌های شاخص است که می‌توان در نمایشگاه به نقاط ضعف هم پی برد؛ در حال حاضر روزنامه‌ها و نشریاتی داریم که از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کنند، اما کم‌ لطفی در حوزه قرآن و اطلاع‌رسانی قرآن دارند و زیبنده نیست روزنامه‌ای که از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کند، در هفته یک نیم صفحه را به قران اختصاص دهد. ما می‌خواهیم این مباحث را نیز نشان دهیم تا نمایشگاه باعث رشد و شکوفایی در این حوزه‌ها شود.

تقویت حوزه بین‌الملل در بیست و دومین نمایشگاه قرآن

ضرغامی درباره فعالیت حوزه بین‌الملل نمایشگاه قرآن عنوان کرد: در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن به جای اینکه طی سال‌های گذشته تقویت می‌شدیم، به نظر می‌رسید که ضعیف‌تر شده‌ایم. ما تلاش کرده‌ایم حوزه بین‌الملل را تقویت کنیم، زیرا اعتقاد ما بر این است که تنها موضوعی که می‌تواند مسلمانان را دور هم جمع کند، قرآن است و به همین دلیل تلاش کردیم در حوزه بین‌الملل یک کار ویژه انجام دهیم و مسئولیت این کار را به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی واگذار کرده‌ایم. گزارش‌هایی که از بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن از سوی مسئولان ارائه می‌شود، نوید بخش اتفاقات خوب در این بخش است که امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

صابرفرزام درباره جذب مخاطبان به نمایشگاه قرآن و اطلاع‌رسانی برای بازدید از نمایشگاه قرآن، گفت: در بحث اطلاع‌رسانی، مهم این است که از روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی استفاده خوبی کنیم؛ در حوزه قرآنی محدودیت‌هایی داریم که نمی‌توانیم از برخی تبلیغات استفاده کنیم. دوستان در فضای مجازی، در شبکه‌های اجتماعی و در رسانه‌های مختلف تبلیغات لازم برای نمایشگاه قرآن را انجام می‌دهند. در هر صورت نمایشگاه قرآن با توجه به محصولاتی که ارائه می‌کند، نمایشگاهی با مخاطبان خاص است؛ از همین جا به قشر دانشگاهی و قشر تحصیل کرده نوید می‌دهم که امسال می‌توانند استفاده خوبی از نمایشگاه قرآن داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا