گوناگون

دانش در کشور بازار خوبی ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر توفیقی عصر چهارشنبه در چهارمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس در بوشهر اظهار داشت: در سال‌های اخیر تلاش های بسیار زیادی برای توسعه زیرساخت‌های علمی و دانشگاهی در کشور صورت گرفته است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده لازم را ببریم.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های تحقق حماسه سیاسی در کشور فراهم شده است، اضافه کرد: تحقق این امر نیازمند عزمی ملی و مدیریتی جهادی است که همه فعالان علمی و فرهنگی و کارآفرینان و پارک‌های علم و فناوری در این زمینه نقش آفرین هستند.

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در کشور دانش به خوبی بازار ندارد، ادامه داد: باید صنعت کشور را به سمت تکنولوژی‌های جدید هدایت کنیم و صنعت زمانی می‌تواند اقتصادی بوده و ارزش افزوده داشته باشد که تکنولوژی‌محور باشد و بتوانیم تکنولوژی مورد نیاز صنعت را در داخل کشور تولید کنیم.

وی تصریح کرد: اقتصادی که مبتنی بر مواد اولیه باشد توانایی خلق ثروت ندارد  و کارآفرینی و اشتغال را محدود می کند ولی اقتصادی که پیش بینی ارزش افزوده دارد اقتصادی نوآور است و باید به این سمت حرکت کنیم.

فعالیت دو هزار و 500 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور

توفیقی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نوآور و پایدار است، تاکید کرد: مقاوم سازی اقتصادی به معنای تکیه اقتصاد بر دانش و تکنولوژی است و باید با استفاده از این نوع اقتصاد، اقتصاد کشور را بیمه کنیم.

وی به اشاره به حمایت‌های دولت از پارکهای علم و فناوری بیان داشت: با توسعه کارآفرینی و فعالیت شرکتهای دانش بنیان بسیاری از مشکلات اشتغال حل می‌شود و باید از شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری حمایت کنیم.

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دانشجویان به عنوان سرمایه‌های نیروی انسانی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر بیش از چهار میلیون و 500 هزار نفر در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند که 600 هزار نفر در مقاطع تحصیلات کمیلی مشغول هستند.

وی با بیان اینکه در کشور 70 هزار عضو هیئت علمی در بخش‌های دولتی و غیر دولتی فعالیت دارند، افزود: دانشجویان و اساتید در دو هزار و 500 دانشگاه و موسسه آموزش عالی مشغول به فعالیت علمی هستند و حمایت از این افراد را در دستور کار داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا