گوناگون

دخانیات در کمین 10 ساله‌ها

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در چند سال اخیر میانگین سن شروع مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته است.

حمیدرضا روح‌افزا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه اصفهان، اظهار کرد: یکی از قابل پیشگیری‌ترین فاکتورهایی که در بروز بیماری‌های غیرواگیردار از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، سرطان‌ها و بیماری های روحی روانی دخالت دارد مصرف دخانیات، چه در قالب سیگار و چه در قالب قلیان است.

وی افزود: کنترل این فاکتور قابل پیشگیری بسیار سخت است زیرا عوامل تاثیرگذاری که باعث افزایش مصرف آن در سطح جامعه می‌شود بسیار زیاد است اما متاسفانه پیشروی عوامل بازدارنده مصرف دخانیات که وظیفه دولتمردان، متخصصان، مسئولان فرهنگی و… است کند پیش می‌رود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در چند سال اخیر میانگین سن شروع مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته است. در سال 1379 میانگین سن شروع مصرف سیگار در کشور 16 سال بود، ولی در حال حاضر میانگین سن شروع مصرف سیگار به 10 سال رسیده که این می‌تواند نشان‌دهنده خطری جدی باشد.

روح افزا اضافه کرد: شیوع مصرف دخانیات در ایران در مقایسه با کشورهای خاورمیانه و غربی چندان بد نیست و به طور کلی می‌توان گفت در آن کشورها بیشتر است. در کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه مصرف قلیان نسبت به کشور ما بسیار بالاتر است و در کشورهای غربی و اروپایی مصرف سیگار بسیار بالاتر از ایران است.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: در ایران میزان مصرف دخانیات حدود 15 درصد است که حدود پنج درصد خانم‌ها و 10 درصد آقایان از مصرف‌کنندگان دخانیات در کشور هستند، در حالیکه میزان مصرف دخانیات در برخی کشورهای غربی و آمریکای جنوبی تا 40 درصد هم می‌رسد.

وی همچنین تصریح کرد: درست است که آمار شیوع مصرف دخانیات در کشور کم است، ولی به این معنا نیست که در بحث پیشگیری مداخلات موفقی داشتیم.

این عضو موسسه تحقیقات قلب و عروق اصفهان همچنین در خصوص کاهش هزینه‌های مربوط به درمان بعد از پیشگیری افزود: بر همگان واضح و مبرهن است که اگر بر روی پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم با سرمایه اندکی به اهداف بهتری خواهیم رسید تا اینکه پس از مشکل پیگیر درمان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر مثبت پیشگیری در همه مطالعات و علوم مختلف دنیا اثبات شده است و تمام علوم در این رابطه متفق‌القول هستند.

روح‌افزا گفت: تنها متولی بحث درمان وزارت بهداشت و درمان است، اما وقتی صحبت از پیشگیری می‌شود طیف وسیعی شامل آموزش و پرورش، نیروهای انتظامی، وزارت ارشاد، دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت و درمان و… را در نظر می‌گیریم اما متاسفانه در ایران کار گروهی قوی‌ای نداریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیشگیری یک کار فرهنگی است که نتیجه آن چند سال دیگر مشخص می‌شود، گفت: متخصصان باید سیاستگذاران را توجیه کنند که پیشگیری چقدر به سود جامعه است و باعث کاهش هزینه‌های درمان می‌شود. اگر قانون‌گذاران در زمان تصویب بودجه، سرمایه بیشتری را برای بحث پیشگیری بگذارند می‌توانند باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان شوند.

این عضو موسسه تحقیقات قلب و عروق اصفهان تاکید کرد: تاثیرگذارترین و مهمترین ارگان در کنار وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش است زیرا بیشترین شیوع مصرف دخانیات در بچه‌های راهنمایی و دبیرستان مشاهده می‌شود.

وی همچنین در مورد افزایش چشمگیر شیوع مصرف دخانیات در بین زنان گفت: زمانی که می‌خواهیم عملی را انجام دهیم نگرش ما نسبت به آن عمل مهم است؛ در هنگام مصرف دخانیات نیز باید نسبت به آن نگرش مثبتی پیدا کرده باشیم که این نگرش طی زمان ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه در مورد نگرش زنان نسبت به مصرف دخانیات افزود: در سال‌های اخیر نگرش مثبت در رابطه با مصرف دخانیات در خانم‌ها مانند آقایان زیاد شده است و اختلاف بین دخترها و پسرها روز به روز در مسائل گوناگون از جمله مد، تفکرات و…در حال از بین رفتن است.

روح‌افزا گفت: ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد جهت پیشگیری و مقابله با افزایش مصرف دخانیات در کشور می‌تواند تاثیر بسیاری برای کنترل مصرف دخانیات در کشور داشته باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا