گوناگون

درخواست برای ثبت ملی جنگل ابر

گردهمایی حامیان محیط‌زیست برای ثبت ملی جنگل ابر دیروز برگزار شد.

به گزارش همشهری اين گردهمايي به ميزباني انجمن رفتگران طبيعت استان‌هاي گلستان و سمنان و با هماهنگي ادارات كل حفاظت محيط‌زيست، فرمانداري و استانداري‌هاي اين دو استان برگزار شد. خواسته اصلي شركت‌كنندگان در اين گردهمايي، ثبت جنگل ابر به‌عنوان يك اثر ملي با هدف صيانت از اين رويشگاه به‌عنوان يكي از باارزش‌ترين رويشگاه‌هاي جنگلي جهان و ايران است.

جنگل ابر يكي از بكرترين و كمياب‌ترين جنگل‌هاي ايران است. حدود 500هكتار از رويشگاه درختان سرخدار جهان در جنگل ابر قرار دارد. اين درحالي است كه كل رويشگاه‌هاي سرخدار درسراسر جهان 4هزار هكتار برآورد مي‌شود. اين ويژگي باعث اهميت جهاني اين جنگل شده است. باوجود اين، طي سال‌هاي گذشته ساخت جاده در بخشي از اين جنگل در دستور كار وزارت راه قرار گرفت و با وجود مخا لفت‌ها و هشدارهاي كارشناسان، مسئولان وزارت راه و سازمان حفاظت محيط‌زيست در دولت نهم و دهم با اين خواسته مغاير با معيارهاي جهاني محيط‌زيست موافقت كردند؛ سازمان محيط زيست در دولت يازدهم اما ساخت اين جاده را منتفي اعلام كرده و فعلا ساخت جاد ه به حالت تعليق درآمده است.

ساخت جاده در جنگل ابر در حالي در دستو ر كار قرار گرفت كه 5جاده ديگر در منطقه وجود دارد. كارشناسان بااعلام اينكه ساخت اين جاده هيچ توجيه علمي و فني ندارد مي‌گويند به جاي احداث جاده جديد، مسئولان اداره راه مي‌توا نند با ارتقا و ايمن‌سازي‌ بيشتر جاده‌هاي موجود در منطقه از يك سو، مانع تخريب بخشي از نادرترين رويشگاه‌هاي جنگلي كشور شوند و از سوي ديگر، سلامت عبور ومرور مسافران را تأمين كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا