سیاسی

درخواست های رئیس مجلس از خبرنگاران و اهالی رسانه

به گزارش میهن پست – رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نمایندگان اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد ، به بیان انتظارات خود و قوه مقننه از رسانه ها پرداخت.نمایندگان اصحاب رسانه بعد از ظهر امروز در نشست صمیمی با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

به نقل از مهر ، در این دیدار، علی لاریجانی ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران رسانه های مختلف گفت: ایران در شرایط بسیار پرماجرایی قرار دارد، از نظر صحنه بین المللی مصافی جدی است که گاهی بعضی مسائل در صحنه بین الملل بسیار ساده طرح می شود.

وی افزود: ذات برخی موضوعات پیچیدگی داشته و نیاز به باز کردن ابعاد مختلف دارد. آشفتگی وضع منطقه که شاهد آن هستیم در چند دهه اخیر به اندازه شرایط فعلی نبوده است چنانکه می بینیم از لیبی گرفته تا سوریه، لبنان، عراق، فلسطین و… که نشان می دهد در مجموع برای منطقه طراحی هایی شده است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: گرچه با دقت نظر و همفکری و همگامی این مسائل و مشکلات قابل رفع است، اما مجموعه عوامل در صحنه بین الملل حکایت از طراحی وسیعی می کند بخصوص شرایطی که در کشور عراق دیده می شود و وضع اسفباری که برای مسلمانان آن بوجود آمده است. همچنین فشارهایی که به مردم فلسطین وارد شده شرایط داغی را در خاورمیانه بوجود آورده که این مسائل اقتضائاتی را برای کار شما بوجود می آورد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل داخلی کشور گفت: وضع اقتصادی کشور در نقطه ای است که جز با فکر جمعی ساماندهی نمی شود.

وی با بیان اینکه حجم مشکلات بسیار زیاد است، افزود: در حدود 6 هزار روستا داریم که با تانکر آب به آنها می رسد، وضع فقر و بیکاری چیزهای کوچکی نیست، اگر بخواهیم مساله سلامت، فرهنگ و آموزش را حل کنیم جز با افتادن در روند پرشتاب توسعه امکان پذیر نیست.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه منابع ما در کشور محدود است، گفت: 85 درصد از منابع موجود برای بودجه جاری کشور هزینه می شود. بنابراین حل مشکلات جز با اینکه رونق اقتصادی ایجاد شود، امکان پذیر نیست، سهم بخش های خدماتی را نمی توان از نظر بودجه افزایش داد.

لاریجانی درباره پیشنهاد یکی از خبرنگاران در خصوص صیانت از اصحاب رسانه گفت: اگر پیشنهاد یا راهکار قانونی در این زمینه مدنظر دارید، ارائه دهید تا ما در مسیر مجلس آن را پیگیری کنیم.

در ادامه این دیدار وی با اشاره به اینکه بنده انتظاراتی از رسانه ها دارم، تصریح کرد: اولین انتظار من این است که در هر فعل رسانه ای تصویر شرایط بین الملل، منطقه ای و داخلی را در ذهنتان داشته باشید، مهم است که انسان از چه زاویه ای پدیده های جهان را نظاره کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: فضای کشور ما اقتضا می کند افرادی که در رسانه هستند نگاه مسئولیت شناسانه به مسائل داشته باشند.

لاریجانی بیان کرد: انتظار دیگر من از رسانه ها این است که ما در کشورمان نکات مثبت زیادی در فرهنگ عمومی داریم، اما قانون گرایی و قانون پذیری اشکالاتی دارد که این اشکالات در سیستم های اداری هم دامن زده شده است. بنابراین هم باید قانون درست تعریف شود و هم تفکر قانون گرایی رواج پیدا کند، نمی توانیم توسعه گرایی را محقق کنیم جز اینکه تفکر قانون گرایی را رواج دهیم.

وی با اشاره به سومین انتظار خود از رسانه ها گفت: برخی موضوعات برای کشور ما اولویت دارد که هم در مجلس و هم در دولت و هم در رسانه ها باید بر آن پایبند باشند.

رئیس قوه مقننه افزود: احتیاج داریم اولویت ها را مورد توجه قرار دهیم اگر منصفانه به صحنه نیازهای کشور نگاه کنیم عقل متعارف می گوید مهمترین مساله کشور اقتصادی است، اما آنچه در رسانه ها می بینیم این اولویت نیست، روزنامه ها را که ورق می‌زنیم، مشاجرات سیاسی بیشتر اهمیت دارد البته آن هم سر جای خود اشکالی ندارد اما اولویت اول کشور در شرایط کنونی مسائل اقتصادی است.

لاریجانی ادامه داد: تا در اقتصاد یک فرهنگ عمومی ایجاد نکنیم نمی توانیم به کشوری توسعه یافته و پویا برسیم، این دولت هم در تحقق شرایط اقتصادی گام بر می دارد بنابراین باید توجه همه به این مساله معطوف باشد.

وی گفت: مسائل زیادی را در مجلس به حوزه اقتصاد اختصاص می دهیم که باید برجسته شده و نگاه ها به این اولویت اصلی معطوف شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به انتظار چهارم خود از رسانه ها گفت: ما احتیاج به وفاق داریم، دامن زدن به اختلافات کار سختی نیست، اما نزدیک کردن بهم تلاش می خواهد که این جزء مسائل مهم قرار نگرفته است و ما با کوچکترین مساله می خواهیم زاویه ها را زیاد کنیم در حالی که شرایط کشور و مسائل بین الملل این نیاز را ایجاد می کند که مسائل را با همگرایی نگاه کرده و آراء را بهم نزدیک کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه آراء مختلف در مجلس زیاد است، گفت: این خاصیت مجلس است، هم می توان آراء مختلف را به سمت وفاق پیش برد و هم می توان به سمت اختلاف سوق داد، اما اینکه آراء مجلس به سمت اختلاف نزدیک شود، متناسب شرایط کشور نیست.

وی در بیان پنجمین انتظار خود از رسانه ها گفت: مجلس یک رکن اساسی در جمهوریت کشور است، نهادی است که باید همه از آن صیانت کنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: مساله جمهوریت یک موضوع تفننی برای حکومت ما نیست، جدی است و شوخی نیست و جدی بودن یک نهاد در این است که در اذهان نیز مورد توجه جدی باشد.

لاریجانی گفت: اگر نهاد جمهوریت در کشور خسران ببیند همه خسران می بینند، اما گاه می بینیم بخاطر بعضی اختلاف نظرهای سیاسی کلیت مجلس تخریب شده یا مورد تمسخر قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این مساله به نفع هیچکس نیست به چند مثال اشاره کرد و گفت: مثلا موضوع ساپورت پوشان که در مجلس مطرح شد مساله‌ای بود که درباره آن سوال وجود داشت، اما بعدها به تمسخر گرفته شد و یا مساله وازکتومی بعدا آن را به نگاه تمسخرآمیز تبدیل کردند، مهم است که حقیقت موضوع روشن شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه رسانه ها در این مساله موثر هستند، خاطر نشان کرد: گاهی نوع بیان شما می تواند شرایط را معقول و در مسیر درست منعکس کند، در فضای معقول به مسائل کشور و مجلس بپردازید و یک کارنامه مثبت از شرایط کاری خود در کشور داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا