گوناگون

دریافت غرامت بیش از 31 هزار کشاورز خسارت‌دیده در آذربایجان‌شرقی

مدیر امور بیمه‌ی بانک کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال، بیش از 31 هزار کشاورز خسارت‌دیده‌ی استان غرامت دریافت کردند و پرداخت غرامت به دیگر باغداران خسارت‌دیده نیز هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، «محمدجعفر مکاری» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورزی دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی است و بر اساس مقررات قانونی شرکت‌های دولتی اداره و دارای شورای عالی مرکب از وزرای کشاورزی، امور اقتصادی و دارائی بازرگانی، مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به ریاست وزیر کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در شرایط طبیعی فعالیت بیمه‌ای در بخش کشاورزی چندان سودده نیست، افزود: کشور ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیاست و از 40 نوع بلایای طبیعی 31 مورد آن در کشور رخ می‌دهد طوریکه تغییرات ناگهانی دما، پراکنش بارندگی، سرما، یخبندان عوامل قهری هستند که به فعالیت‌های کشاورزی صدمه می‌زند.

مدیر امور بیمه‌ی بانک کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در سال 92_93، 38 هزار و 500 هکتار محصولات باغی که 40 درصد محصولات باغی کل استان را شامل می‌شود و نزدیک به 150 هزار هکتار از محصولات اراضی زراعی که تقریباً 50 درصد کل اراضی زراعی استان را شامل می‌شود و 128 هزار و 210 رأس دام روستایی در آذربایجان‌شرقی تحت پوشش صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورزی قرار دارد.

مکاری با تأکید بر لزوم فرهنگسازی برای بیمه کردن محصولات کشاورزی در میان کشاورزان گفت: خوشبختانه هم‌اکنون مراجعات کشاورزان به صندوق بیشتر شده است اما با توجه به شرایط بیمه‌ای مطلوب محصولات کشاورزی در کشور باید نسبت به معرفی صندوق و فرهنگسازی در این خصوص بیش از پیش تلاش کرد.

وی در خصوص نحوه‌ی پرداخت غرامت به کشاورزان خاطرنشان کرد: پس از بازدید ارزیاب از مورد خسارت طبق روال اداری پرداخت غرامت تقریباً یک هفته طول می‌کشد.

مدیر امور بیمه‌ی بانک کشاورزی آذربایجان‌شرقی از پرداخت غرامت به خسارت دیدگان 100 درصدی محصولات باغی آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: گروه خدمات بیمه‌ای استان آذربایجان‌شرقی توانسته است تا پایان تیرماه بیش از 23 میلیارد تومان به باغداران خسارت دیده از عامل سرما و یخبندان اوایل سال‌جاری که خسارت باغ‌های آنان صد درصد بوده است غرامت پرداخت کند.

مکاری از روند پرداخت غرامت به باغداران خسارت دیده استان را مناسب دانست و گفت: با توجه به هماهنگی‌ها با شعب بیمه‌ای استان به سرعت در حال پرداخت غرامت به خسارت‌های صددرصدی باغ‌ها هستند.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از 31 هزار کشاورز خسارت‌دیده‌ی استان غرامت خود را دریافت کرده‌اند و پرداخت غرامت به دیگر باغداران خسارت‌دیده نیز هنوز هم ادامه دارد.

مدیر امور بیمه‌ی بانک کشاورزی آذربایجان‌شرقی گردو را جزو محصولاتی اعلام کرد که خسارت 100 درصدی بیشتر باغداران گردوی استان را متضرر کرده است و افزود: در شهرستان‌های اسکو، اهر بیشترین غرامت را از بابت محصول گردو پرداخت کردیم.

مکاری یادآور شد: اگر کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند، خسارت‌های احتمالی از طریق صندوق جبران می‌شود و با توجه به اینکه این بیمه یک بیمه حمایتی بوده و قسمتی از حق بیمه را کشاورز و قسمتی را دولت پرداخت می‌کند شرایط بسیار مطلوبی برای کشاورزان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تا پایان سال 91 دولت از بابت پرداخت حق بیمه کشاورز 2450 میلیارد تومان به صندوق بدهکار است.

مدیر امور بیمه‌ی بانک کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیمه‌ی محصولات کشاورزی وابسته به اعتبارات دولتی است، خاطرنشان کرد: این بیمه یک بیمه‌ی حمایتی است و شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی و تجاری تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارند.

مکاری فعالیت در بخش بیمه محصولات کشاورزی را مستلزم مساعدت های دولتی دانست و گفت: بعنوان مثال در بیمه‌ی گندم دیم در هر هکتار کشاورز فقط 53 هزار و 200 تومان و دولت سه برابر این رقم را به صندوق پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه محصولات مهم و استراتژیک کشاورزی تحت پوشش بیمه‌ای صندوق هستند، خاطرنشان کرد: محصولات باغی در جایگاه بالای پرداخت غرامت قرار دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا