گوناگون

سرطان ریه در قلیانی‌ها 15 برابر غیر سیگاری‌ها

متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ضررهایی که قلیان به بدن وارد می‌کند، قابل توجه است، بروز برخی از سرطان‌ها همانند ریه، حنجره و سرطان‌های حفره دهان، مثانه، روده بزرگ، 10 تا 15 برابر در جمعیتی که قلیان را مصرف می‌کنند، بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، دکتر”نوذر نخعی” با اعلام این خبر اظهار کرد: مردم تصور می‌کنند، اگر قسمت دهنی قلیان را عوض کنند از نظر میکروبی مشکلی ندارد، اما بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، آب و یا شلنگ قلیان نیز باعث منتقل شدن بیماری‌هایی چون سل و هپاتیت B و C می‌شود.

وی ادامه داد: تمام باکتری‌هایی که داخل دهان‌مان است در زمان استفاده از قلیان، وارد آب قلیان می‌شود،لذا آب و یا شلنگ قلیان آلوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تنباکو جزو مواد مخدر تلقی می‌شود و مواد مخدر، موادی هستند که وابستگی را ایجاد می‌کنند اما مزاج‌ها متفاوت است و ممکن است یک فرد زودتر و یا یک فرد دیرتر به قلیان اعتیاد و وابستگی پیدا کند.

وی افزود: باور غلط در مردم این است چون دود تنباکو از آب عبور می‌کند، هیچ خطری ندارد،اما با توجه به تحقیقات بین‌المللی که در این زمینه انجام شده است، بسیاری از فلزات سنگین مانند آرسنیک و جیوه غلظتشان در دودی که از قلیان منتشر می‌شود بیشتر از سیگار است.

متخصص پزشکی اجتماعی بیان کرد: ضررهایی که قلیان به بدن وارد می‌کند، قابل توجه است، بروز برخی از سرطان‌ها همانند ریه، حنجره و سرطان‌های حفره دهان، مثانه، روده بزرگ، 10 تا 15 برابر در جمعیتی که قلیان را مصرف می‌کنند، بیشتر است.

وی اظهار کرد: بروز مشکلات ریوی از جمله انسداد مزمن ریوی و آسم از دیگر مضرات مصرف قلیان است و علاوه بر آن وابستگی جسمی برای افراد ایجاد می‌کند.

نخعی با بیان این‌که قلیان باعث افزایش سکته‌های قلبی می‌شود، اظهار کرد: استفاده از قلیان برای مادران باردار و هم‌چنین مادرانی که درمعرض دود قلیان قرار دارند، ضررهای بسیاری برای فرزندشان دارد.

این متخصص پزشکی اجتماعی ضمن بیان ضررهای اجتماعی مصرف قلیان، گفت: به قلیان نباید ساده نگاه کرد، زیرا بستر را برای رو آوردن به سایر خطاها و فسادها بازمی‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: قلیان راه برگزاری محفل‌ها و دور هم نشستن‌ها را برای اشخاص باز و همین امر زمینه را برای سایر خطاها و فسادها فراهم می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا