گوناگون

جهاددانشگاهی نمونه موفق تولید ثروت از دانش

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین گفت: عمده اعتباراتی که در این نهاد انقلابی و دانش محور ایجاد می‌شود، از دانش فنی و‌علم تولید شده است که توانسته الگویی ارزشمند را پیش‌روی مدیران نظام قرار دهد و البته تا بلوغ کامل این نمونه موفق، مراحل زیادی باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه قزوین، محمدحسین فائزی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: جهاددانشگاهی در 16 مردادماه 59 به فرمان امام خمینی(ره) تاسیس شد و شعبه قزوین فعالیت خود را از سال 83 آغاز کرده و در سه سال اخیر شاهد رشد مطلوبی بوده است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در چهار حوزه آموزش‌های تخصصی، فرهنگ، پژوهش و فناوری و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی فعالیت دارد.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین با اشاره به ساختار غیردولتی این نهاد که با ماموریت مهم توسعه علمی و فناورانه در کشور فعالیت می‌کند، افزود: توسعه فناوری و تجاری‌سازی دانش و فعالیت علمی یکی از حوزه‌های کاری پراهمیت جهاد دانشگاهی است که توانسته الگویی قابل قبول را در کشور ارائه کند.

فائزی گفت: یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مبتنی بر دانش است که در تجاری‌سازی دانش محقق شود که این مقوله در واحدهای بزرگ جهاد نتایج درخشانی را عرضه کرده است.

وی تصریح کرد: در عرصه پژوهش و خصوصا تحقیقات کاربردی، در جهاددانشگاهی قزوین نیز گام‌های خوبی برداشته شده است که برای محقق شدن آن زمان منطقی نیاز است تا ثمر دهد.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی با هدف تربیت نیروی متخصص تاسیس شد و در حال حاضر 11 رشته در این مرکز راه‌اندازی شده که برخی از این رشته‌ها انحصاری و حدود 70 درصد رشته‌های این دانشگاه تک جنسیتی است.

وی با اشاره به جشنواره طراحی لباس بانو ادامه داد: این جشنواره توسط دانش آموزان هنرستانی و دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد که در این جشنواره هفت گروه طراح لباس بعد از سپری کردن یک دوره آموزشی تخصصی و فشرده طرح‌های خود را در معرض نمایش قرار دادند و تحسین متخصصان را برانگیختند.

فائزی با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره برخی خلاءها در مقوله طراحی لباس استان شناسایی شد، تاکید کرد: افراد حاضر در این جشنواره می‌توانند با حمایت تولید کنندگان، طرح‌های ایرانی و اسلامی خود را در بازار عرضه کنند.

وی اعلام کرد: جهاددانشگاهی در عرصه پزشکی به دستاوردهای قابل توجهی چون شبیه سازی حیوانات و درمان بیماری‌ها با استفاده از تکنولوژی سلول‌های بنیادی دست یافته است.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین توضیح داد: نمایندگی بانک خون بندناف رویان در استان قزوین از خردادماه سال جاری به صورت رسمی راه‌اندازی شده است و خون بند ناف نوزادان که در حین تولد به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود به عنوان پس انداز ارزشمند برای سلامتی آینده خانواده ‌ا در بانک خون رویان ذخیره می‌شود.

وی اضافه کرد: هزینه قرارداد اولیه برای عضویت در بانک خون بندناف حدود یک میلیون 800 هزار تومان است که سالانه درحدود پنج درصد از مبلغ قرارداد نیز به عنوان حق اشتراک دریافت می‌شود.

فائزی گفت: درحال حاضر در استان قزوین ماهانه حدود 15 نمونه‌گیری انجام و به بانک خون بندناف در تهران ارسال و ذخیره سازی می‌شود.

وی در ادامه افزود: جهاددانشگاهی قزوین آمادگی دارد تا نمایندگی بانک خون بند ناف در شهرستان‌های استان را راه‌اندازی کند که برای این منظور نیروهای خونگیر جهاددانشگاهی دوره آموزشی ویژه‌ای را طی کرده‌اند.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی جمعیت بدرستی به عنوان یک موضوع استراتژیک نظام مطرح شده که اگر برنامه‌ریزی صورت نگیرد با بحران مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از افراد با بی‌اطلاعی از عواقب ناگوار کاهش جمعیت، سیاست‌های کلی جمعیت را ورود به زندگی اشخاص عنوان می‎کنند که این تفکر اشتباهی است.

فائزی توضیح داد: به طور میانگین 12 درصد زوج‌های کشور نابارور هستند و این رقم در استان قزوین به بیش از 15 درصد می‌رسد و حتی در برخی آمارها تخمین زده شده که شش میلیون زوج نابارور در کشور وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: با درمان نیمی از این زوج‌های نابارور حدود 3 میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود و این در حالی است که به طور متوسط سالانه یک میلیون و 200 هزار نوزاد در کشور متولد می‌شوند.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین تشریح کرد: در برخی مراکز پایتخت درمان ناباروری بین 15 تا 50 میلیون تومان هزینه در بردارد و این در حالی است که این رقم در مرکز درمان از راه دور ناباروری قزوین بین 300 هزار تا 5 میلیون و 500 هزار تومان است.

به گفته‌ی وی درمان زوج‌های نابارور باعث جلوگیری کاهش میزان طلاق در بین زوجین خواهد می‌شود و از بسیاری آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی جلوگیری می‌کند.

فائزی با اشاره به اینکه راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری با توجه به نوع تجهیزات و تنوع آنها بین دو تا 10 میلیارد تومان هزینه در بردارد، گفت: بسیاری از مراکز درمانی به دلیل هزینه بالا برای راه‌اندازی چنین مراکزی ورود پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مرکز پزشکی از راه دور درمان ناباروری با کمتر از پنج درصد هزینه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک مرکز درمان ناباروری، ایجاد می‌شود که نخستین و تنها مرکز پزشکی از راه دور درمان ناباروری کشور از مردادماه سال گذشته در قزوین آغاز به کار کرده است.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین یادآور شد: در برخی موارد دوره درمان زوج‌های نابارور 40 روز است که بیماران 39 روز را در قزوین طی می‌کنند و در صورت نیاز به عمل جراحی روز آخر به مرکز درمانی قم مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مرکز درمان ناباروری از راه دور قزوین، تمامی روش‌های درمانی برای درمان زوج‌های نابارور به کار برده می‌شود و در یک سال گذشته 660 زوج به این مرکز مراجعه کردند که از این تعداد 136 زوج تشکیل پرونده دادند که از این تعداد 80 زوج هنوز وارد چرخه درمان نشده و مراحل درمانی 56 زوج نیز به پایان رسیده است که از این تعداد 44 نفر درمان شدند که بر این اساس 78 درصد زوج‌هایی که مراحل درمان آن‌ها به اتمام رسیده است درمان شدند.

فائزی گفت: در تیرماه سال جاری چهار نوزاد متولد شده است که این رقم در حال افزایش است و بنا شده است جشن تولدی در شهریورماه برگزار شود.

وی اعلام آمادگی کرد: آمادگی داریم شعب مرکز درمان ناباروری از راه دور را تا پایان سال در شهرستان‌های بوئین زهرا، تاکستان و آبیک راه‌اندازی کنیم.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین تصریح کرد: سرطان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های استان قزوین به شمار می‌رود که در این بین سرطان سینه افزایش قابل توجهی داشته است که بر طبق آمار سن مبتلایان این بیماری به 20 سال کاهش یافته است و در این راستا هیچ مرکز درمانی مستقلی برای سرطان وجود ندارد و راه‌اندازی چنین مرکزی در استان احساس می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا