گوناگون

دریاچه‌ارومیه بدون کمک مردم احیا نمی‌شود

استاندار آذربایجان‌غربی از آمادگی ستاد استانی احیاء دریاچه ارومیه برای تخصیص اعتبار جهت توسعه و ترویج طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌غربی، مهندس سعادت در دومین جلسه شورای استانی فرهنگی و اجتماعی احیاء دریاچه ارومیه که با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار آذربایجان‌شرقی در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد با اشاره به اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه گفت: ‌این طرح که عملیات اجرایی آن از دو سال پیش آغاز شده و هم‌اکنون بصورت پایلوت در 41 روستای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی در حال اجراست، کاری شایسته است که دستاوردهای ارزشمندی در بخش کشاورزی استان و حتی کشور خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید از شرایط و نقطه بحرانی دریاچه ارومیه عبور کنیم، افزود: شرایط آبی دریاچه ارومیه و محیط پیرامون آن، نشانگر وجود شرایط بحرانی است لذا لازم است با همکاری ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی متولی در طول سه سال اول برنامه نجات دریاچه ارومیه تلاش کنیم از این شرایط عبور کنیم تا دریاچه بتواند به حیات خود ادامه دهد.

استاندار آذربایجان‌غربی، طرح ترویج کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه را طرحی زمان‌بر و در عین حال ارزشمند عنوان کرد و افزود: بی تردید احیاء دریاچه ارومیه بدون مشارکت مردم بویژه جوامع محلی که در قالب طرح کشاورزی پایدار در حال انجام است، امکان‌پذیر نیست اما در کنار این طرح باید نسبت به تثبیت وضعیت و حفظ علائم حیاتی دریاچه ارومیه اقدام شود تا بتوانیم سایر برنامه‌های نجات‌بخش دریاچه را به مرحله عملیاتی شدن و اثربخشی برسانیم.

سعادت همچنین از آمادگی ستاد استانی احیاء دریاچه ارومیه برای تخصیص اعتبار جهت توسعه طرح کشاورزی پایدار در سایر مناطق و روستاهای حوضه دریاچه خبر داد و گفت: اگر محدودیت منابع مالی خارجی برای اجرا و توسعه این پروژه وجود دارد، ستاد استانی احیاء دریاچه ارومیه امادگی دارد اعتباراتی را برای ترویج و توسعه هرچه بیشتر این طرح در سایر مناطق حوضه دریاچه اختصاص دهد.

وی با اشاره به پیشنهاد ستاد استانی دریاچه ارومیه مبنی بر اصلاح و تغییر طرح نکاشت به طرح به‌کاشت در اراضی کشاورزی حوضه میاندوآب نیز گفت: منابع اعتباری که قرار بود برای اجرای طرح عدم کشت موقت هزینه شود می‌تواند صرف توسعه شیوه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه شود که در صورت تحقق این موضوع در چند سال آینده شاهد دستاورد بزرگی در حوزه کشاورزی استان و تغییر الگوی آبیاری از سنتی به مدرن خواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین گفت: اجرای آبیاری پودری نیز از دیگر الگوهای مدرن در آبیاری است که فعلا قصد داریم با ساخت و اجرای یک نمونه از آن، نتایج کار را بسنجیم.

سعادت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تاکید معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص لزوم رعایت الزامات اصلی زیست محیطی در طرح میانگذر شهید کلانتری، ما نیز در استان آمادگی خود را برای رعایت این الزامات که متاسفانه در گذشته مورد غفلت واقع شده است اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، بازدید میدانی از دریاچه ارومیه، بازدید میدانی از روستاهای پایلوت اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه، بازدید از مرکز تحقیقات دریاچه ارومیه در رشکان، افتتاح طرح راه‌اندازی هلی‌کم‌ها جهت تصویربرداری هوایی از دریاچه ارومیه و شرکت در دومین جلسه شورای استانی فرهنگی و اجتماعی دریاچه ارومیه از برنامه‌های دکتر ابتکار در سفر یکروزه به آذربایجان‌غربی بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا