گوناگون

دستگاه های اجرایی امکانات خود را در اختیار سمن ها قرار دهند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد وکیلی صبح یکشنبه در نشست تخصصی و هم اندیشی سازمان های مردم نهاد استان سمنان در محل استانداری، با اشاره به اینکه سمن ها می توانند هدایت کننده دولت در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی باشند، افزود: سازمانهای مردم نهاد باید راهکار به بخش اجرایی کشور ارایه دهند که چگونه با اجرایی شدن مناسب اقتصاد مقاومتی دولت در اقتصاد کمترین نقش و مردم بیشترین نقش را داشته باشند.

دستگاه های اجرایی امکانات خود را در اختیار سمن ها قرار دهند

مقام عالی دولت در استان سمنان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی مرتبط با کار سازمان های مردم نهاد باید امکانات خود را در اختیار این سازمانها قرار دهند، بر آموزش و فعالیت سمن ها در بخش هایی که به رونق اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی استان سمنان بینجامد تاکید کرد.

وکیلی سازمانهای مردم نهاد را نماد عزم ملی به عنوان پشتیبان بخش مدیریت اجرایی کشور در امور فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: سازمان های مردم نهاد ارایه کننده راهکار به دولت برای هرچه بهتر پیش رفتن امور اقتصادی و فرهنگی باشند.

وی بر تخصصی شدن فعالیت سازمان های مردم نهاد در بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تاکید کرد و گفت: سمن ها بر اساس وظایف و تخصص شان تفکیک شده و با دستگاه اجرایی مرتبط تعامل نزدیک داشته باشند.

IMG16084789

سازمانهای مردم نهاد خودشان از خانواده که اصلی ترین نهاد اجتماعی است

استاندار سمنان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی آمادگی ارائه آموزش های لازم و در اختیار گذاشتن امکانات دولتی به سازمان های مردم نهاد مرتبط را دارند، ادامه داد: سازمان های مردم نهاد خودشان از خانواده که اصلی ترین نهاد اجتماعی است برخواسته اند، به همین دلیل باید مطلوب ترین تاثیر اجتماعی را در محیط خود داشته باشند.

وکیلی وجود سازمان های مردم نهاد را شکلی از مردم سالاری دینی در جامعه عنوان و تصریح کرد: اقشار مردمی بدون دخالت مستقیم حکومت که باید نقش پشتیبان را داشته باشد، باید ایفا کننده نقش برای جامعه باشد.

وی با اشاره به ظرفیت استان سمنان در صنعت گردشگری با وجود کویر و آثار تاریخی، خواستار حضور فعالتر سازمان های مردم نهاد فرهنگی در این بخش شد.

سمن ها مظهر حضور مردم در دو بخش اقتصاد و فرهنگ هستند

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری سمنان نیز در این نشست کمک به نقش آفرینی مناسب سازمان های مردم نهاد در تحقق شعار سال در بخش های اقتصاد و فرهنگ را از اهداف نشست تخصصی و هم اندیشی سمن های استان عنوان کرد.

منوچهر صادقی گفت: سمن ها مظهر واسپاری امور به مردم و حضور مردم در دو بخش اقتصاد و فرهنگ هستند.

وی با بیان اینکه مهمترین نکته اقتصاد مقاومتی نیز واگذاری امور به بخش غیردولتی است، نقش سازمان های مردم نهاد را مهم برشمرد و افزود: توسعه اقتصاد باید با مشارکت مردم میسر شود.

صادقی بر ایجاد وحدت رویه در میان سازمان های مردم نهاد تاکید و تصریح کرد: کمک به توسعه فرهنگ حجاب و عفاف و فعالیت سمن های دانشجویی با توجه به آمار بالای دانشجویان استان سمنان، در حوزه فرهنگی باید مورد توجه اعضای سازمان های مردم نهاد قرار گیرد.

 نشست تخصصی و هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد استان سمنان آغازبه کارکرد

اولین نشست تخصصی و هم اندیشی یک روزه سازمان های مردم نهاد استان سمنان با حضور استاندار و جمعی از مسئولان و اعضای سمن ها در استانداری آغاز شد.

مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، بهزیستی و حفاظت محیط زیست و همچنین مسئولی از فرماندهی انتظامی استان سمنان در این نشست، مباحثی در مورد نحوه همکاری و نیازهای دستگاه های اجرایی خود و چگونگی همکاری مطلوب سازمانهای مردم نهاد با آنها ارایه دادند.

یک استاد دانشگاه نیز در این نشست در مورد توانمندسازی سمن ها و آموزش مهارتهای ارتباطی برای اعضای سازمانهای مردم نهاد سخنرانی کرد.

IMG16084627

در اولین نشست تخصصی که با حضور برخی از مسئولان و اعضای سازمانهای مردم نهاد، توانمندسازی و آموزش سمن ها، تعامل مطلوب دستگاه های اجرایی با سمن ها و … تاکید شد.

فقدان حمایت مسئولان از سمن ها، لزوم حمایت های معنوی و امکاناتی از سمن ها، نیاز اعضای سمن ها به آموزش، نحوه جهت دهی به سمن ها متناسب با نیازهای جامعه، توانمندسازی سمن ها مطابق با وظایف واگذارشده دستگاه های اجرایی مرتبط و … از مباحث مطرح شده از سوی مسئولان و سازمانهای مردم نهاد استان سمنان در این نشست بود.

فعالیت 285 تشکل اجتماعی و فرهنگی ثبت شده در استان سمنان

در استان سمنان 285 تشکل اجتماعی و فرهنگی ثبت شده وجود دارد که از این تعداد 100 سمن دارای مجوز از دفتر امور اجتماعی استانداری، 20 سمن دارای اعتبارنامه از اداره کل ورزش و جوانان، 63 سمن دارای مجوز از اداره کل بهزیستی، 10 سمن دارای مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از سمن ها نیز در مرحله اقدام برای اخذ مجوز هستند.

عصر امروز و در پایان نشست تخصصی و هم اندیشی یک روزه سازمان های مردم نهاد استان سمنان، انتخابات شورای هماهنگی این سازمانها برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا