گوناگون

دغدغه مشترک فعالان اقتصادی قم و استاندار

81178844 5721377

به گزارش ایرنا، بررسی وضعیت نمایشگاه بین المللی قم ، مشکلات تامین اجتماعی در واحد های تولیدی، بررسی مشکلات واحد های صنعتی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، بررسی وضعیت ساخت نمایشگاه دائمی فرش ، نحوه پرداخت مالیات و بررسی موضوع اشتغال و بیکاری از موضوعات مورد بحث در نشست فعالان اقتصادی استان قم با حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی منش بود.

رییس اتاق بازرگانی قم آغاز کننده جلسه بود ، او از آمادگی 80 شرکت چینی برای برگزاری نمایشگاه تجاری در قم خبر داد و گویا محل برگزاری نمایشگاه تنها مشکل در راه برگزاری نمایشگاه چینی ها است.

ˈابوالفضل خاکیˈ از استاندار قم خواست تا محل دائمی نمایشگاه های قم در شهریور ماه به مدت چهار روز در اختیار چینی ها قرار گیرد تا آن ها نمایشگاه تجاری خود را دایر کنند.

بحث سوء مدیریت ها نیز سهم خود را در جلسه امروز داشت و رییس اتاق بازرگانی بود که لب به گلایه گشود که عدم سیاست های پولی و مالی مناسب در کشور در هشت سال گذشته باعث پایین آمدن تولید و ایجاد تورم شد. بیکاری ناشی از تعطیلات کارخانجات نیز اشاره ای بود که از زبان ابوالفضل خاکی به عنوان یکی از میراث های مدیریتی دولت گذشته عنوان شد.

او در عین حال معتقد بود که برقراری رابطه مناسب با کشورهای مختلف جهان از سوی دولت تدبیر و امید می تواند در پایان سال 93 نرخ تورم را به زیر 20 درصد برساند.

** 400 میلیارد اعتباری که محقق نشد

در حالی که دو بانک تخصصی توسعه صادرات و صنعت معدن از سوی دولت برای ارائه تسهیلات به بخش صنعت و تجارت انتخاب شده اند رییس اتاق بازرگانی از 400 میلیارد تومان اعتباری خبر داد که به این دو بانک برای کمک تسهیلاتی به قم داده شده و هنوز یک ریال از آن نیز محقق نشده است.

خاکی در عین حال ابراز داشت که بانک توسعه صادرات مدعی است 20 میلیارد تومان تاکنون تسهیلات داده است و هم چنین بیان کرد که متاسفانه بانک ها در ارائه تسهیلات به بخش صنعت و تجارت سلیقه ای عمل می کنند.

** شورای فعالان اقتصادی استان قانونی ترین جایگاه را دارد

این دیگر مسائلی که در این نشست مطرح شد، جایگاه و وظایف شورای فعالان اقتصادی استان بود.

دراین باره گفته شد که شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی(فعالان اقتصادی) یکی از قانونی ترین جایگاه ها را در قانون برنامه پنجم توسعه دارد تا طی آن فضای کسب و کار بهبود یابد.

هدف اصلی این شورا تبادل نظر میان دولت و بخش خصوصی و رفع مشکلات و معضلات موجود و ارائه راهکارها به مراجع زیربط با ترکیب اعضای دولتی و بخش خصوصی است.

بررسی و کارشناسی مشکلات تشکل های اقتصادی، پایش اجرای قانون در بخش های مختلف اقتصادی استان، بررسی درخواست و تذکرات متقابل بخش خصوصی و دولتی و ایجاد تفاهم بین دو بخش ،زمینه سازی برای شناسایی واحد های تولیدی مشمول پرداختن مالیات و به حداقل رساندن میزان مالیات برای واحدهای فعال از کارکردهای شورای فعالان اقتصادی در هر استان به شمار می رود.

**فرصت شغلی ایجاد نشود افزایش جمعیت محقق نخواهد شد

یکی از فعالان اقتصادی حاضر در جلسه امروز نیز به مباحث مربوط به افزایش جمعیت پرداخت. ˈغلامحسین الهیاریˈ نایب رییس اول اتاق بازرگانی قم معتقد است موفقیت سیاست افزایش جمعیت در گرو تامین شغل مورد نیاز جوانان و افزایش مناسب ازدواج ها است.

او معتقد است که دولت باید بر بخش صنعت نظارت عالیه داشته باشد تا اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب محقق شود.

وی هم چنین هدفمندی یارانه ها را امری گریزناپذیر عنوان کرد اما خواستار آن شد که در هدفمندی یارانه ها از صنعتگران حمایت شود ، البته این عضو اتاق بازرگانی معتقد بود که نباید یارانه نقدی به کارخانجات داده شود.

وی معتقد است که یارانه نقدی رانت و سوء استفاده بسیاری در بر خواهد داشت و یارانه صعنت باید به وزارت نیرو داده شود تا در مواردی چون هزینه های برق واحدهای صنعتی اعمال شود.

** خبر خوش معاون برنامه ریزی استاندار

ˈسید حسن رضویˈ معاون برنامه ریزی استاندار نیز از برگزاری یک جلسه با حضور نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب و بانک مرکزی خبر داد و به کارگشایی در اعطای بودجه های پروژه های سفر رهبر معظم انقلاب به قم خبر داد. از این رو اهالی صنعت و تجارت قم خوش بین هستند که در سال جاری کارگشایی مناسبی برای چهار استانی که حضرت آیت الله خامنه ای در سال های اخیر به آن ها سفر کرده اند صورت گیرد.

رضوی خبر امیدوار کننده دیگری هم داد، قرار است صندوق توسعه ملی شش هزار میلیارد تومان اعتبار در سطح کشور بدون تخصیص استانی ارائه دهد و هر طرحی که بانک های عامل بپدیرند می تواند پیشنهاد خود را برای بهره بردن از آن شش هزار میلیارد تومان ارائه کند.

معاون برنامه ریزی استاندار هم چنین قم را اولین استانی ذکر کرد که مسوولین صندوق توسعه ملی به آن سفر خواهند کرد و از این رو صنعتگران امیدوار شدند که مسائل بانکی، صندوق توسعه ملی و پیشنهادات استانی راجع به گردشگری ر ا به استانداری بدهند.

** فعالان اقتصادی مشکلات خود را بیان کردند

در ادامه این جلسه جمعی از فعالان اقتصادی مشکلات خود را بیان کردند که گران تمام شدن محصولات داخلی نسبت به محصولات وارداتی، کمبود کارگر، تمایل جامعه جوان به پشت میز نشینی و عدم تمایل به کار تولیدی ، حضور زیاد جامعه مهاجر در بازار اشتغال و کار از جمله مسائل مطرح شده بودند.

یک فعال اقتصادی نیز معتقد بود نباید برای چینی ها بازارچه فروش ایجاد کنیم و باید فقط در رشته هایی که تکنیک آن را نداریم اجازه ورود چینی ها به بازار تجاری ایران داده شود.

البته در این بین یک فعال اقتصادی نیز به مشکل پارکینگ برای پارک خودروی خود برای حضور در جلسات استانداری اشاره کرد و از خواستار آن شد تا شهرداری قم برای پارک خودروی های اعضای جلسه در پارکینگ مجاور استانداری مساعدت کند.

ˈیونس عالی پورˈ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم نیز نکته قابل توجهی را مورد اشاره قرار داد.

به گفته او قرار بود واحدهای صنعتی استان از واحدهای تولیدی استان قم خرید کنند اما این در حالی است که برخی کارخانجات مواد اولیه خود را از اراک خرید می کنند در حالی که مشابه آن در قم وجود دارد و با این کار حجم افراد بیکار در قم افزوده خواهد شد.

** استانداری که دراستان خود سرمایه گذاری نمی کند

پایان بخش جلسه فعالان اقتصادی استان قم سخنان حجت الاسلام صالحی منش استاندار قم بود که برخی بخش های سخنان او برای حاضران شوک آور بود.

وی عنوان کرد که اگر خودم پولی برای سرمایه گذاری داشته باشم در قم سرمایه گذاری نمی کنم، اگر یک میلیارد هم داشته باشم در قم سرمایه گذاری نمی کنم!

وی معتقد بود که سرمایه گذاری باید برای افراد برد برد باشد و یک میلیارد پول امروزم باید سال آینده دو میلیارد تومان شود، استاندار ابراز داشت که این نوع سرمایه گذاری در قم جواب نمی دهد اما در شهرهایی چون تهران و مشهد جواب می دهد.

استاندار هم چنین بورکراسی و به قول خود آزاری که از سوی برخی مسوولین دولتی به سمت تولید کنندگان می رود را از مشکلات سرمایه گذاری در قم ذکر کرد.

او به این اشاره کرد که استانداری با زحمت زمینی را برای شهرک چاپ و نشر آماده کرده است اما بخش نشر در آن سرمایه گذاری نکرده و وحشت دارد و ناشر می گوید برای کارخود در کوچه ممتاز در یک خانه 200 متری به آسانی فعالیت می کند اما برای این که به شهرک چاپ و نشر بیاید باید با همه ادارات قم درگیر شود.

صالحی منش هم چنین از یک سخنرانی در قم انتقاد کرد، او بیان کرد که فردی در قم سخنرانی کرده است و دولت را به حمایت از کاپیتالیسم و سرمایه داری در راستای اهداف غربی ها متهم کرده است.

استاندار در ادامه از این که دولت به شدت به دنبال مبارزه با سرمایه داری و کاپیتالیسم است خبر داد و ابراز کرد که سرمایه داران ما با استعمار و استثمار کارگر مخالف هستند و معقدیم اگر سرمایه دار به طرز صحیحی سرمایه گذاری کند سود حق او خواهد بود.

صالحی منش هم چنین تاکید کرد که نباید اگر کسی در قم ثروتی بدست آورده است آن را نشانه کاپیتالیسم و سرمایه داری بدانیم چرا که سرمایه آن ها در جهت احیای کار و تولید است.

گزارش: محمد جهانگیریان ک/4

7408 / 380/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا