گوناگون

دلایل مرگ دسته جمعی ماهی های سد فشافویه مشخص شد

سلامت نیوز: سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: کمبود اکسیژن، حجم بالای ماهی ها، پایین آمدن آب سد به علت کاهش بارندگی؛ رشد جلبک ها و ورود فاضلاب شهرک واوان به سد در مجموع باعث مرگ ماهی های سد فشافویه شده است.

سید موید حسینی صدر در گفت و گو با خانه ملت، با تشریح جزئیات جلسه روز چهارشنبه فراکسیون محیط زیست مجلس که با حضور مسئولان سازمان محیط زیست، وزارت جهادکشاورزی و مدیر کل شیلات استان تهران برگزار شد، گفت: در این جلسه سه موضوع برنج های آلوده، علت مرگ ماهی های سد فشافویه و بنزین های آلوده با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد.

مطلقا برنج ایرانی آلوده نیست

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت جهادکشاورزی گزارشی در رابطه با موضوع برنج های آلوده ای که در بازار وجود دارد ارائه کرد که بر اساس گزارش ارائه شده مطلقا برنج ایرانی آلوده نبوده و برنج های وارداتی هم مشکوک به آلودگی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری اینکه در مورد برنج ایرانی یک مورد مشکوک به آلودگی بوده است، تصریح کرد: به گفته جهادکشاورزی این یک مورد هم رد شده و آلودگی ناشی از مخلوط کردن برنج های ایرانی با برنج های وارداتی بوده است.

حسینی صدر با بیان اینکه برخی کارشناسان معتقدند که به علت استفاده از سموم آلوده و غیراستاندارد در کشاورزی، برنج داخلی هم ممکن است آلوده باشد، تاکید کرد: باید دقت و نظارت لازم صورت گیرد تا سمومی که در بخش کشاورزی به کارگرفته می شود از نظر استاندارد کنترل و ارزیابی شود.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: این نگرانی که آیا برنج های وارداتی مصرفی در بازار مهندسی ژنتیک یا تراریخته نباشد وجود دارد یا خیر که فراکسیون هم آن را رد یا تائید نمی کند اما بررسی ها در این زمینه ادامه دارد و مقرر شد فراکسیون محیط زیست از وزارت بهداشت ، سازمان استاندارد و گمرک سوال کند که این برنج های وارداتی از لحاظ سمی بودن و ژنتیکی نبودن چطور کنترل می شود.

در زمینه ورود ماهی های آلوده به بازار نگرانی وجود ندارد

حسینی صدر دستور کار بعدی جلسه امروز فراکسیون محیط زیست را بررسی علت مرگ ماهی های سد فشافویه عنوان کرد و افزود: در سد فشافویه حدود یک میلیون و 600 قطعه ماهی وجود داشته است در حالی که استاندارد و ظرفیت آن 200 هزار ماهی است بنابراین ماهی هایی که در سد نگهداری می شدند 8 برابر ظرفیت سد بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: از نظر سازمان شیلات حجم بالای ماهی ها و کمبود اکسیژن باعث خفگی و تلف شدن ماهی ها شده است اما استادلال فراکسیون این بود که اگر علت خفگی بوده همه ماهی ها یکجا خفه نمی شدند و شیلات توضیح داد عوامل دیگری هم دخیل بوده اما کمبود اکسیژن و خفگی عامل اصلی تلف شدن ماهی ها بوده است.

حسینی صدر درباره استدلال مسئولان سازمان محیط زیست در رابطه با مرگ ماهی های سد فشافویه گفت: محیط زیست معتقد بود چون در شهرک واوان تصفیه خانه وجود ندارد ، فاضلاب این شهرک وارد آبگیر سد خاکی فشافویه و باعث مرگ ماهی ها شده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست ادامه داد: فراکسیون معتقد است کمبود اکسیژن، حجم بالای ماهی ها، پایین آمدن آب سد به علت کاهش بارندگی؛ رشد جلبک ها و ورود فاضلاب شهرک واوان به سد در مجموع باعث مرگ ماهی های سد فشافویه شده است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از رشد جلبک ها، مراقبت نشده است و باید با آهک پاشی جلبک ها که اکسیژن زیادی مصرف می کنند را از بین می بردند اما این کار صورت نگرفته و جلبک ها با مصرف اکسیژن باعث خفگی ها شدند.

حسنی صدر تاکید کرد: نگرانی جدی در زمینه احتمال ورود ماهی های آلوده به بازار وجود ندارد چون شیلات اطمینان داده است که هر بار مجوز صید داده می شود نسبت به ورود ماهی های سالم به بازار نظارت و دقت صورت می گیرد و بررسی ها ی فراکسیون در این زمینه ادامه دارد.

بنزین وارداتی کیفیت لازم را ندارد / محیط زیست و سازمان استاندارد توضیح دهد

حسینی صدر دستور کار نهایی جلسه امروز فراکسیون محیط زیست مجلس را بحث بنزین های آلوده عنوان کرد و گفت: قرار شد از سازمان استاندارد و محیط زیست درخواست کنیم راجع به بنزین های وارداتی توضیحاتی داده شود. همچنین درباره اینکه ادعا می شود این بنزین ها یورو 2 هستند صحیح است یا خیر، توضیح دهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه خبرهایی رسیده است که بخشی از بنزین های وارداتی کیفیت لازم را ندارند، تصریح کرد: در مورد بنزین داخلی هم تاکید می شود بنزین یورو 4 در تمام کشور توزیع شود و به سمت سوخت پاک حرکت کنیم.

حسینی صدر ادامه داد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که گازوئیلی که در کشور توزیع می شود گوگرد بسیار زیادی دارد و باید مورد رصد قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه بیش از 75 درصد آلودگی های هوای تهران و کلان شهرها ناشی از بنزین و منابع سیار بنزین سوز است، گفت: عمده نگرانی ها در مورد ارتقای کیفیت بنزین خودروهاست و باید تنظیم و اصلاح موتور صورت گیرد.

نگرانی در زمینه خروجی 34 درصدی پالایشگاه ها به صورت نفت سنگین و افزایش آلودگی هوا

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس افزود: ضعف دیگری که وجود دارد این است که 34 درصد محصول پالایشگاه های کشور، نفت سنگین یا نفت کوره است که باعث ایجاد آلودگی می شود.

حسنی صدر گفت: دولت طبق برنامه پنجم باید پالایشگاه ها را ارتقاء می داد چرا که در دنیا به طور میانگین حداکثر 20درصد نفت خام ورودی پالایشگاه ها به صورت نفت کوره یا مازوت بیرون می آید در حالی که این رقم در ایران 34 درصد است که هزینه های مالی بسیاری را بر دوش دولت تحمیل می کند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در جلسه بعدی فراکسیون موضوع نبود تصیفه خانه در شهرک پردیس که جمعیت بسیار بالایی دارد و تا 80 هزار نفر می رسد با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی بررسی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا