گوناگون

دلایل و ضررهای بالا بودن نرخ سود بانکی در ایران

81208909 5773973

بهنام ملکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: بالا بودن نرخ سود بانکی در کشور ما همراه با افزایش نرخ تورم سبب دوگانگی اقتصادی و رشد هزینه های تولید شده است.

وی ادامه داد: وقتی سوددهی هزینه های پنهان و غیرمولد در اقتصاد بالا باشد، سوددهی دربخش های غیرتوسعه ای نیز بالا می رود و در نتیجه نرخ سود پول نیز در اقتصاد افزایش یافته و باعث می شود تا پول از مجاری توسعه ای به سمت مجاری غیرتوسعه ای برود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای برون رفت از این وضعیت باید فسادزدایی، فقرزدایی و رانت زدایی صورت گیرد و استراتژی های تولید نیز مشخص شود تا با ایجاد تعادل بین بخش های واقعی اقتصاد، نرخ واقعی پول نیز سامان دهی شود.

ملکی گفت: اگرجهت گیری منابع بانکی طوری هدایت که تولید تقویت شود و بهره وری دربانک ها نیز افزایش یابد، می توان امیدوار بود هزینه های سود بانکی هم پایین بیاید تا به جای دلالی و تجارت پول، رونق در توسعه به حرکت درآید و این پول ها به بخش های مولد و تولیدی و درنهایت اقتصاد وارد شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در آن صورت اقتصاد از بی تعادلی به سمت توازن و منطقی شدن سود بانکی سوق می یابد.

وی خاطرنشان کرد: پایین آمدن صوری سود بانکی باعث افزایش رانت شده و امکان فساد دریافت وام و افزایش سفته بازی را نیز بالا می برد.

ملکی درباره معایب بالا بودن نرخ سود بانکی نیز تصریح کرد: بالا بودن هزینه ها و سودهای بانکی باعث رکود بیشتر بخش های مفید و مولد شده و رونق بیشتر بخش های زیرزمینی و غیرمفید را بدنبال دارد.

این اقتصاددان، اخذ مالیات از شعب بانکی که در مکان های تجاری دایر شده اند، کاهش کارمزد بانکی، الزام بانک ها به تامین مالی پروژه های مولد و مدرن اقتصادی همراه با دریافت مالیات از فعالیت های غیرتوسعه ای را از راهکارهای ساماندهی سود بانکی ذکر کرد.

اقتصام(4)س.م**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا