گوناگون

دوری از خودکفایی گندم با وابستگی به دلارهای نفتی

استاندار خراسان‌رضوی از شناسایی نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های آنها در بسیاری از روستاها و شهرهای استان در راستای توسعه همه جانبه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان در نشست بررسی راهکارهای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و تشویق روستائیان در بازگشت به روستا که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهور در محل استانداری خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهارکرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید براساس نگاه کلان درون‌زا و برون‌نگر در توسعه روستاها اعمال شود.

وی همکاری دولت با نهادهای عمومی و غیردولتی روستاها که همان دهیاری‌ها و شوراها هستند را محور اساسی توسعه روستاها دانست و افزود: این همکاری و همیاری باید بیشتر شود و نقش فرمانداران و بخشداران شناسایی نخبگان روستائی برای توسعه آن‌ها است.

رشیدیان اظهارکرد: یکی از هشدارها و زنگ خطرهایی که در مورد روستاها وجود دارد این است که تاکنون تنها به چیزهایی توجه شده که موجب بروز مشکلات و معضلات در روستاها و در نتیجه مهاجرت روستائیان و کاهش توان مادی تولید شده است.

وی یادآور شد: زمانی در ایران جشن خودکفایی گندم برگزار می‌شد اما وابستگی به دلارهای نفتی ما را از این تولید غافل کرد و به واردکنندگان گندم تبدیل شدیم.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توسعه متوازن و توجه به چشم‌انداز 1404 تصریح‌کرد: مسئولان باید با نگاه عدالت محور توسعه متوازن را دنبال کنند.

وی کاهش نقش داخلی در تولید نیازهای ملی، تغییر شرایط اجتماعی روستاها مثل مهاجرت جوانان، تغییرات سن ازدواج، افزایش نرخ طلاق و بالارفتن سن کشاورزان و روستاییان را زنگ خطری برای کشور دانست و افزود: 48 درصد از روستاییان ما در حال حاضر در سن بالای 50 سال قرار دارند.

رشیدیان ادامه‌داد: بالارفتن سن روستاییان خطری جدی محسوب می‌شود، زیرا اگر تولید غذا نداشته باشیم به جامعه‌ای نیازمند در مقابل سایر کشورها برای تامین نیازهایمان تبدیل می‌شویم.

عشایر دام‌های مولد خود را به کشتارگاه‌ها فرستادند

وی به مشکلات حوزه دامداری نیز اشاره و اظهار کرد: در حوزه عشایر 800 هزار راس دام در سطح استان وجود دارد که متاسفانه کاهش نزولات آسمانی و سرمای شدید هوا، آسیب بزرگی به دامداران و کشاورزان وارد کرد به گونه‌ای که عشایر دام‌های مولد خود را به دلیل مشکلات تامین علوفه به کشتارگاه‌ها فرستادند.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به وجود مشکلات جدی در زمینه کشت دیم محصولات در سال‌جاری گفت: این درحالی است که نسبت خرید گندم از کشاورزان به دلیل وجود نقدینگی لازم برای خرید و افزایش قیمت خرید از سوی دولت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: گندم در سال‌جاری گران‌تر از سال‌های قبل خریداری شد که این امر موجب تقویت کشاورزان شده و برای توسعه روستاها صرف کردن حتی یک ریال هم اهمیت دارد.

رشیدیان تاکید کرد: همه ما باید به دنبال رفاه و توسعه ثروت برای مردم باشیم و دولت‌مردان برای درک این امر باید سختی‌ها را تحمل کرده و رفاه را برای مردم ایجاد کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا