گوناگون

دیدگاه معاون مرزبانی ناجا درباره مرزهای سیستان و بلوچستان

به گزارش چهارشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی سرتیپ دوم پاسدار ˈجلال ستارهˈ در نخستین نشست بررسی مسایل و چالش های مناطق مرزی جنوب شرقی کشور افزود: وجود قومیت ها در مرزها یک فرصت است و این فرصت می تواند سبب دوستی، معاشرت، تعاملات اقتصادی و فرهنگی بیشتر دو سوی مرز شود.

ستاره اضافه کرد: بر این اساس مرز سیستان و بلوچستان باید از حالت کنونی به سمتی سوق یابد که بر ارزش های مشترک دو سوی آن بیشتر تاکید شود.

به گفته وی این تعامل باید از دانشگاه و مراکز تحقیقاتی آغاز شود نه در حوزه سیاست و این مساله فرصتی است که نباید از آن غافل شد.

معاون عملیات فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش فقر و توسعه نیافتگی منطقه را از دلایل بروز برخی تنش ها در مرز سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: در یک سال گذشته دست های پیدا و پنهان، سرویس های جاسوسی منطقه و فرامنطقه ای در ناامن جلوه دادن مرزهای کشور سایه افکند در حالی که اینگونه نیست.

سرتیپ دوم پاسدار ستاره اضافه کرد: فتاوی برخی مفتی های وهابی ،کشته شدن برخی از هموطنان اهل تسنن، عدم بهره وری مناسب و توانمند از ظرفیت های اقتصادی مرزی از دیگر دلایل چالش در مرز سیستان و بلوچستان است.

وی، با نام بردن از برخی گروهک های تروریستی که در پشت مرزها و با حمایت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای فعالیت دارند، گفت: علاوه بر اقدامات آن ها، اشراری که برای منافع شخصی و اهداف منطقه ای دست به سلاح می برند، قاچاق مواد مخدر، قاچاق سوخت و انسان، تردد غیرمجاز اتباع بیگانه و وجود خلاء های مرزی در برخی مناطق از تهدید های جنوب شرق کشور است.

ستاره افزود: تله گذاری، دفع حملات، ایجاد زیرساخت ها از طریق جاده، برجک، پاسگاه و کانال، تجهیزات الکترونیکی، پهپادها، اشراف اطلاعاتی، بومی کردن امنیت، ارتقای آموزش و هوشیاری، تعامل با مرزنشینان و اصلاح تاکتیک ها از جمله اقداماتی است که برای حفظ امنیت در مرزها انجام شده است.

معاون عملیات فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی اضافه کرد: از دلایلی که سبب شده کشورهای افغانستان و پاکستان امنیت مرزهای مشترک خود با ایران را رها کنند، امنیتی است که در مرزهای ایران ایجاد شده است براین اساس آن ها در مرزهای مشترک خود با ایران سرمایه گذاری نمی کنند که البته این اقدام، اقدام اشتباهی است.

ستاره با بیان اینکه برای تامین امنیت در مرزها به ویژه مرزهای خشکی نیازمند مراودات اقتصادی هستیم، گفت: در مرزهای خشکی فشار تبلیغات غرب بسیار است به گونه ای که اگر در مرزها یک قاچاقچی کشته شود خانم اشتون دلش می سوزد یا در درگیری مسلحانه تعدادی تیر بخورند، جنجال به پا می شود اما اگر برای ما اتفاقی بیافتد به گونه دیگری به این مساله نگاه می شود در حالی که در جنوب شرق و شمال غرب کشور، عملیات مسلحانه زیادی علیه ما انجام می شود.

ستاره ادامه داد: امنیت در مرزها در تامین امنیت داخلی و خارجی بسیار تاثیرگذار است بسیاری از اتفاقاتی که در داخل کشور اتفاق می افتد در مرزهای کشور نیز احساس می شود.

وی با بیان اینکه ما در همسایگی کشوری قرار داریم که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است، گفت:هر چند مجلس شورای اسلامی طی چهار یا پنج سال گذشته با تصویب بودجه خوب برای تامین امنیت در مرزهای کشور، کمک شایانی کرده است اما مسیرهای ورود قاچاق تغییر کرده است.

ستاره افزود: پیش از این بیشتر درگیریها در مرزهای استان خراسان رضوی و جنوبی بود که بعدها به سمت زابل، سراوان ، میرجاوه و امروز نیز از طریق دریا در خلیج فارس پیشروی کرده است.

9105/2729

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا