گوناگون

رابطه انسان با تالاب‌ها همیشه خصمانه بوده است

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تالاب‌ها و اکوسیستم‌های آبی کشور به منزله سرمایه‌های با ارزش ملی محسوب می‌شوند.

دکتر نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: تالاب‌ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی‌های خلقت، مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکو سیستم‌های طبیعت به شمار می‌روند.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: این زیستگاه‌های حیاتی و متنوع از جمله نظام‌های حیات بخشی هستند که مطلقا جایگزین ندارند.

به گفته وی، هیچ یک از اکوسیستم‌های جهان به اندازه تالاب‌ها صدمات ناشی از برخوردهای سطحی و کوته فکری بشری و تمایلات خودخواهانه انسان محوری را تجربه نکرده‌اند.

نوری تأکید کرد: متاسفانه هنوز روند تخریب این بخش طبیعت که ده‌ها کارکرد متفاوت و موزون را یکجا در خود دارند، متوقف نشده است.

وی گفت: رابطه انسان با تالاب‌ها همیشه خصمانه و در جهت تخریب آن بوده است، به طوری که مهار تالاب‌ها و تبدیل آنها به گسترده‌ای قابل کشت و کار و یا حتی تبدیل آن به اراضی بایر و رها شده، از جمله موفقیت‌های جامعه انسانی تلقی می‌شد.

وی ادامه داد: نابودی تالاب‌ها مختص کشورهای در حال رشد نیست، بلکه در کشورهای صنعتی نیز گسترش کشاورزی با اتکاء به نابودی تالاب‌ها صورت گرفته است و از این نظر کشورهای در حال توسعه و صنعتی جهان دارای ویژگی مشترکی هستند.

نوری خاطرنشان کرد: تنظیم آب‌های زیرزمینی محیط پیرامون، تعدیل میکرو کلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تامین منابع تعلیف دام و هم‌چنین حصیر بافی و غیره در گرو حفاظت منطقی از تالاب‌هاست.

وی گفت: حفظ این سیستم‌های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی‌شمار اقتصادی تفرجگاهی، ژنتیکی، و غیره تنها منوط به مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا