گوناگون

رابطه کاهش جمعیت جوان با افزایش سن ازدواج

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: کاهش جمعیت جوان در جامعه یکی از عوامل افزایش سن ازدواج‌ است.

حجت‌الاسلام محمد رضا سرداری، رییس شورای شهر و استاد حوزه علمیه اردبیل، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت تشکیل خانواده افزود: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید در زمینه فرهنگ سازی برای افزایش جمعیت و کاهش سن ازدواج در کشور پیشتاز باشند.

وی با بیان اینکه ازدواج از نقطه نظر اخلاقی، علمی و اجتماعی می‌تواند موثر باشد، افزود: ازدواج اثرات مثبت فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال خود درپی خواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه هر جامعه‌ای کوچک‌ترین و مهم‌ترین عضوش خانواده است، خاطرنشان کرد: ازدواج با هدف تشکیل خانواده حائز اهمیت بسیاری بوده که در دین اسلام سفارشات بسیاری بر سنت حسنه ازدواج شده است.

حجت‌الاسلام سرداری، بالا رفتن سن ازدواج در جامعه را یادآور شد و گفت: آسیب‌هایی که امروز گریبانگیر جوانان ما است، اگه چاره‌ای برای آنها اندیشیده نشود، به معضل تبدیل خواهند شد.

وی مشکلات مالی و توقعات نا‌بجا در بین خانواده‌ها را از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن سن ازدواج دانست و گفت: از دلایل دیگر بالا رفتن سن ازدواج وجود مشکلات مالی متعدد جوانان، بیکاری و در کنار آن برخی آداب و رسوم دست و پاگیرست که اغلب ریشه در چشم و هم‌چشمی‌های کورکورانه دارد و موجب کاهش آمار ازدواج و افزایش نگران‌کننده سن ازدواج در بین دختران و پسران شده است.

حجت الاسلام سرداری افزود: والدین می‌توانند با اقدام به موقع برای ازدواج فرزندانشان و دست برداشتن از سختگیری‌های بی مورد، رسومات و سنت‌های غلط‌ و انتظارات و توقعات نابجا از فرزندان، زمینه ازدواج به موقع آن‌ها را فراهم کرده و به مسئولیت دینی و اخلاقی خود‌ عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت جوان در جامعه ‌را می‌توان یکی از عوامل افزایش سن ازدواج ‌دانست، اضافه کرد: علل مختلفی باعث کاهش جمعیت جوان کشور شده، ولی یکی از مهم‌ترین این علل، افزایش سن ازدواج به خصوص در بین دختران است.

استاد حوزه‌های علیمه اردبیل با بیان اینکه جمعیت مهم‌ترین عامل رشد و بقاء یک کشور و جامعه است، اضافه کرد: جمعیت و امنیت رابطه قطعی با همدیگر دارند و فزونی جمعیت، امنیت فردی، اجتماعی، خانوار و کشور را تامین می‌کند.

وی گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید در زمینه فرهنگ سازی برای افزایش جمعیت و کاهش سن ازدواج در کشور پیشتاز باشند، چرا که حوزه‌های علمیه و روحانیت، متولیان امر دین در جامعه هستند و باید با گفتمان و تغییر دیدگاه‌ها امر ازدواج را بین جوانان فرهنگ سازی کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا