گوناگون

راهکارهای ارتباط میان قوه مقننه و انجمن های علمی تشریح شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر  کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست مشترک این مرکز با انجمن‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور، با بیان اینکه وجود ارتباط منسجم میان ساختارهای سیاسی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتدار ملی کشورهاست، اظهار داشت: ‫مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان یکی از ارکان نهاد تقنینی کشور، می‌تواند به مجرایی تبدیل شود که با انتقال نظرات کارشناسی انجمن‌های علمی به عنوان کارگزاران بخشی از جامعه به نمایندگان، نقش مهمی در نهادینه‌سازی تعامل ساختاری میان کنشگران سیاسی و اجتماعی ایفا کند.
 
وی ادامه داد: ‫انجمن ها با هم افزایی علمی با مرکز پژوهش ها می تواند نقشی بسیار سازنده در بهینه سازی تصمیمات نمایندگان مجلس داشته باشد.

جلالی آسیب مهم  دانشگاه ها را مشکل ارتباط علم با نهاد های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و کاربردی سازی علوم  خواند.

وی ادامه داد: در شرایطی که امروز کشور در تنگنا های ناشی از تحریم ها و برخورد های انقباضی قدرت های بزرگ قرار دارد بیش از هر زمان دیگر به راهبرد اتکای به خود نیاز دارد راهبردی که با کمترین آسیب برآورنده نیاز های کشور باشد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود: تعامل میان مرکز پژوهش های مجلس و انجمن های علمی ناشی از ضرورت‌هایی است که از اهداف و کارکرد هر دو نهاد بر می‌خیزد که مهمترین این ضرورت‌ها را نیز می‌توان به این شرح اعلام کرد؛
 
-ضرورت تخصص‌گرایی در تصمیم‌گیری ها و سیاستگذاری‌های کلان کشور
 
-‫ضرورت کاربردی کردن علوم و دستاوردهای پژوهشی در کشور
 
‫-ضرورت ارتقای نقش انجمن‌ها در تصمیم‌گیری ها از مشورت به مشارکت
 
-‫ضرورت نهادینه‌سازی تعامل میان ساختارهای سیاسی و اجتماعی
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: ‫با وجود اینکه نقش انجمن‌های علمی در فرآیند تصمیم‌گیری های کلان کشور پیش‌بینی شده، اما تاکنون بهره‌برداری بهینه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.
 
جلالی تأکید کرد: ‫یکی از الزامات چنین بهره‌برداری‌هایی، نهادینه‌سازی جایگاه انجمن‌ها در سطوح سیاستگذاری کشور است؛‌ بنابراین تخصیص کرسی حقوقی به انجمن‌ها در کمیسیون های مختلف مجلس، می‌تواند به برقراری ارتباط مستقیم میان قوه مقننه و انجمن‌های علمی منجر شود.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا