Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

راهکارهایی ساده برای تقویت مو و درمان مو خوره ؟

راهکارهای درمان موخوره را می شود در اینترنت جستجو کرد اما پیدا کردن یک راهکار علمی و کارآمد موضوعی است که باید با پزشک متخصص آن را اراده دهد . به عبارتی موخوره یا دو شاخه شدن انتهای مو، ناشی از آسیب فیزیکی (تروما یا حرارت) و یا آسیب شیمیایی به مو است و در خانم ها شایعتر است. لایه محافظ مو در فیبرهای انتهایی مو از بین می‌رو د، در نتیجه قسمت انتهایی مو چند شاخه و شکننده می‌شود موضوعی که باید سریع آن را درمان کرد.

راهکارهای درمان موخوره و جلوگیری از آسیب های آن را باید ابتدا در پیشگیری از آن جستجو کرد این آسیب می‌تواند از سشوار زدن زیاد، برس زدن مکرر با برس زبر، رنگ کردن مکرر مو و دکلره کردن، شامپوهای اسیدی یا قلیایی، فر دائمی و… ناشی شود. موهای خشک بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

در چنین مواردی باید موها را کوتاه کرد و از تحریک فیزیکی مو اجتناب کرد. پیشگیری با اجتناب از آسیب به مو است. بنابراین بعد از استحمام اجازه دهید موها بدون وسایل گرمایی به مرور زمان یا با حوله خشک شوند و از شانه کردن موها در حالی که کاملا خیس است، خودداری کنید، زیرا شانه کردن موهای خیس مانند نوشتن با خودکار بر کاغذ خیسی است که آن را پاره می‌کند، با شانه‌های دنده چوبی موها را شانه کنید، از شانه کردن مستمر و مداوم و با فشار و کشش موها خودداری کنید، آب داغ و شانه کردن موها در حمام موجب آسیب جدی به موهاست، بهتر است در هنگام شانه کردن موهایتان کمی ‌نرم و مرطوب باشند.

در میان راهکارهای درمان موخوره مصرف مایعات فراوان و آبمیوه را که موجب تامین رطوبت پوست سر است را فراموش نکنید و موهای چند شاخه را از قاعده محل چند شاخه شدن بچینید و اگر هم موهای شما بسیار خشک است (بخصوص انتهای موها) را با روغن مخصوص مو بادام، زیتون یا لعاب کتیرا مرطوب و نرم کنید.

موخوره در واقع نوعی شکستگی ساقه مو است که در اثر دستکاری زیاد موها ایجاد می‌شود. وقتی موخوره ایجاد می‌شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد. در واقع نوک موها را که چند رشته‌ شده است، نمی‌توان مجددا به هم چسباند.

مصرف مایعات فراوان و آبمیوه را که موجب تامین رطوبت پوست سر است فراموش نکنید. موهای چند شاخه را از قاعده محل چند شاخه شدن بچینید. اگر موها بسیار خشک است (بخصوص انتهای موها) را با روغن مخصوص مو بادام، زیتون یا لعاب کتیرا مرطوب و نرم کنید.

راهکارهای درمان موخوره

بهترین مواد نرم‌کننده، حاوی پروتئین‌های تجزیه‌شده (یعنی اسید‌های آمینه) هستند. برای خشک‌کردن این‌ مو‌ها نباید از سشوار استفاده کرد مگر اینکه این کار با درجه کم و فاصله زیاد انجام شود. موی آسیب‌دیده را نباید ماساژ داد یا زیاد برس کشید. نباید آنها را با شانه‌های پلاستیکی که دارای جدار برنده هستند یا برس‌های فلزی نوک تیز که باعث خراش موها می‌شوند، شانه زد. بستن موها یا بافتن آنها در حالی که محکم کشیده شده‌اند، بسیار زیانبار است.

به هیچ‌وجه موهایتان را تحت کشش قرار ندهید، مثلا آنها را محکم نبندید (مثل مدل دم‌اسبی) یا محکم نبافید زیرا این کار علاوه بر آسیب‌رساندن به ساقه مو، می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه آن شود که در صورت تکرار به طاسی دایمی آن ناحیه منجر می‌‌شود.
ترکیب عسل و روغن یا افشره خوراکی رزماری و روغن زیتون، ماسکی است که می‌تواند موهای شما را از شر موخوره نجات دهید.

ترکیب این مواد باعث می شود تا موها سلامت دوباره شان را به دست بیاورند. ۳ تا ۴ ساعت این ماسک را بگذارید روی موهایتان بماند سپس با آب ولرم آبکشی نمایید.

پس از استفاده از این ماسک موهایتان را با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید و بعد از ۱ ماه استفاده از این ماسک خواهید دید موخوره انتهای قسمت موهایتان نابود شده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین علل فرسودگی موها تماس طولانی‌مدت با نور خورشید است. تابش اشعه خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه مو می‌شود که شبکه پروتئینی را تغییر می‌دهند و باعث خراب‌تر‌شدن موها می‌شوند. سعی کنید وقتی در معرض آفتاب‌ هستید موها را خوب بپوشانید و از شنا در آب‌های استخر که آب آن حاوی کلر زیادی است و می‌تواند به موها آسیب برساند و آنها را خشک و زبر کند، بپرهیزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا