گوناگون

راهکارهای مقابله با گروههای تروریستی در منطقه بررسی شد/ باید توجه عام و منطقه ای به مسئله تروریسم داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان یک سازمان مردم نهاد ضمن ابراز نگرانی از تروریسم تکفیری و توسعه آنها در سطح منطقه به ویژه اقدامات داعش در عراق که با نقض کرامت انسانی و حقوق بشر و بشردوستانه همراه بوده است، “هم اندیشی با عنوان راهکارهای مقابله با گروههای تروریستی در منطقه” را با حضور شخصیتها و حقوقدانانی چون دکتر شیخ الاسلام، کدخدایی، سید فضل لله موسوی،حبیب زاده، مصلح زاده، سخایی ، ساعد و… برگزار کرد.

دکتر داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در ابتدای این هم اندیشی ضمن اشاره بر تحولات جامعه بین المللی در قرون گذشته و عصر حاضر بر این نکته تاکید نمود که داعش به عنوان یک گروه تروریستی مجموعه ای از اقدامات را درعراق انجام داده که از نظر سطح خشونت ونقض حقوق انسانی فجیع تر از رفتارهای گروههای تروریستی در سراسر جهان بوده است و در پرتو این نگاه حقوقی، ازظرفیت جامعه حقوقی برای دفاع از قانون و صلح جهانی باید استفاده شود و همچنین پتانسیل حقوقی علیه این پدیده و موارد مشابه مورد واکاوی قرار گیرد. وی بر این نکته اذعان داشت که جامعه بین الملل به ایفای مسئولیت خود در قبال تضمین صلح و مقابله با تروریسم فرا خوانده شود .

در ادامه هم اندیشی دکتر شیخ الاسلام مشاور بین الملل رئیس مجلس بر این نکته اشاره داشت که داعش از نظر ساختار، ترکیب و شکل گیری وابسته به القاعده است و رهبران آن از اسرای سابق آمریکا در جنگ عراق می باشند. باید تمامی تلاش به کار گرفته شود تا ارتباط آنها با نهادهای آمریکایی مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر فضل الله موسوی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران، در این هم اندیشی به ایراد سخنرانی پرداخت و بر این امر اشاره داشت که اقدامات داعش در منطقه، نقض حقوق بین الملل به ویژه حقوق بشر و بشر دوستانه است و تمامی افراد داعش که اقدامات تروریستی و جنایات فجیع انسانی در منطقه را انجام می دهند به عنوان  ارتکاب نسل کشی، جنایت علیه بشریت و… قابل تعقیب بین المللی هستند.

در ادامه این هم اندیشی اساتید حقوقی به ارائه راهکارهای حقوقی در برخورد با گروه های تروریستی منطقه  پرداختند.

دکتر حبیب زاده استاد حقوق دانشگاه امام صادق(ع) بر موارد شناخت ماهیت حقوقی و ارزیابی اصل حملات نظامی و اقدامات تروریستی داعش، نقش سازمان ملل و ارزیابی حقوقی نقش دولتها  در این رویداد، اقدامات تروریستی گروه داعش، اقدامات معترضان داخلی یک کشور محسوب نمی‌شود، زیرا آنان با حق تعیین سرنوشت، اقدامات خود را توجیه کنند، باید تعریف مفهومی صحیح از تروریسم داشته باشیم، اقدامات گروه تروریستی داعش نسل کشی شیعیان در عراق می باشد، اقدامات جنایتکارانه گروه تروریستی داعش به دولت همسایه عراق یعنی عربستان سعودی ارتباط ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ تأکید کرد.

دکتر نادر ساعد دبیر کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی به بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت در مورد اقدامات گروه تروریستی داعش در منطقه  اشاره نمود، در این بیانیه قید شده است: در بیانیه مصبوعاتی شورای امنیت متأسفانه پشتوانه دولتی داعش اعلام نشده و شورای امنیت وظیفه خود را درباره منشور سازمان ملل انجام نداده است. در بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت از به کار بردن ماهیت اقدامات خشونت‌بار تروریستی داعش خودداری شده است، در حالی که فقط بحث گروگان‌گیری و ناپدید شدن صدها هزار نفر و تلاش این گروه برای ایجاد بی‌ثباتی در عراق عنوان شده و دلیل اصلی این امر هم آن است که سعی شده تا مطالبی در بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت عنوان شود که در نهایت از ورود به فصل هفتم منشور شورای امنیت جلوگیری شود. اقدامات تروریستی داعش با قوانین فعلی و حقوقی عراق قابل بررسی و رسیدگی است، ولی متأسفانه شورای امنیت با بیانیه مطبوعاتی خود بار مسئولیت در قبال گروه تروریستی داعش را به گردن دولت عراق انداخته و از اینکه جامعه بین‌المللی مسئولیتی را برای مقابله با داعش بپذیرد، جلوگیری شده است.

دکترمصلح زاده سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن  در این هم اندیشی بر شناخت پاتک های امریکا در فضای بین المللی  و منطقه ای تاکید داشت و اقدامات لازم در راستای مقابله با این گروه تروریستی را چنین خواند: منشور ضد تروریسم در دنیا ایجاد شود.  باید اقدامات نهضت‌های موجود در منطقه را از اقدامات تروریستی در منشور ضدتروریسم جدا کنیم تا در دام آمریکایی‌ها برای مبارزه با تروریسم نیفتیم. اجماع پزشکان برای مستند سازی جرایم بشری که نوسط اقدامات گروه داعش صورت گرفته است.  برقراری کرسی های دانشگاهی برای مقابله با این رویداد فعال بودن در زمینه رسانه و افکار عمومی،  راه اندازی اجلاسی از علمای مسیحی در ایران.

در ادامه دکتر ابراهیم عزیزی استاد حقوق دانشگاه تهران بر نکات ذیل اشاره داشت: ایجاد یک قرارگاه ثابت برای مقابله با اقدامات تروریستی، تبلیغ رسانه ای و افکار عمومی از طریق سنن اسلام برای بزرگ نشاندن جنایت‌های تروریستی آنان و همین طور مظلومیت مردم عادی که بر اثر اقدامات تروریستی آنها از بین می‌روند،  بسیج فقها و حقوقدانان،  استفاده از ظرفیت های بین المللی مثل شورای امنیت ، مجامع بین المللی ،کنفرانس اسلامی جهت مقابله با اقدامات تروریستی در منطقه.

دکتر کدخدایی استاد حقوق دانشگاه تهران در این هم اندیشی اظهار داشت: همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با گروه‌های تروریستی بسیار حائز اهمیت است. باید از بین‌المللی کردن مسأله داخلی عراق برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش جلوگیری کنیم. برای مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش در عراق باید از ظرفیت داخلی هر کشور و مردم آن استفاده کرد، زیرا مردم عراق توانایی حل بحران را دارند.

در پایان هم اندیشی راهکارهای حقوقی مقابله با گروه های تروریستی در منطقه ، دکتر داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی به جمع بندی مباحث ارایه شده توسط اساتید پرداخت که عبارتند از: مسئله تروریسم در منطقه یک مسئله جدی است که باید توجه عام و منطقه ای به آن داشت. ضرورت افق مفهومی مشترک در رسانه ها و افکار عمومی در راستای مقابله با اقدامات گروه تروریستی در منطقه. ضرورت شناسایی و پیشگیری بازیهای نظام سلطه در منطقه، استفاده از ظرفیتهای علمی و عملی در نظام بین الملل و جهان اسلام، تلاش از دخالت دولتهای غربی و سازمان بین المللی به محیط عراق، کانون توجه در برخورد با گروه تروریستی داعش بر گردن خود دولت عراق می باشد اما باید از کشور عراق حمایت به عمل آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا