گوناگون

راه‌اندازی یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های دولتی

طبق برنامه پنجم توسعه شرح وظایف و اختیارات و سازماندهی و چگونگی تسلیح این یگانها و آموزش و انتصاب فرماندهی هر یک از این یگانها و چگونگی ارتباط آنها با نیروی انتظامی و نظارت بر عملکرد آنها به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح می‌ رسد.

به گزارش صبحانه، قانون برنامه پنجم توسعه که در سال 1389 به تصویب مجلس و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، طی سالهای 1390 تا 1394 یکی از مهمترین نقشه های حرکت و برنامه های پیشرفت و فعالیت قوای مختلف کشورمان محسوب می شود، هرچند که بسیاری از دستگاهها با مفاد کامل این قانون آشنایی دقیقی ندارند.
 
یکی از مواد آخر این قانون 235 ماده ای یعنی ماده 233 آن درباره ایجاد یگانهای حفاظت در دستگاههای اجرایی است.

طبق ماده مذکور «دستگاههای اجرائی می‌ توانند پس از کسب موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تشکیل یگانهای حفاظت اقدام کنند. این یگانها از نظر به ‌کارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح می ‌باشند و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی تحت نظر دستگاه ذی‌ ربط اداره خواهند شد. شرح وظایف و اختیارات و سازماندهی و چگونگی تسلیح این یگانها و آموزش و انتصاب فرماندهی هر یک از این یگانها و چگونگی ارتباط آنها با نیروی انتظامی و نظارت بر عملکرد آنها به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح می‌ رسد.»
 
اما از زمان تصویب این ماده قانونی، خبر خاصی درباره ایجاد چنین یگانهایی در دستگاههای اجرایی و پس از سیر مقدمات اجرایی آن منتشر نشده است و به نظر می رسد حتی برخی دستگاههای اجرایی از چنین مصوبه ای خبر دار نباشند.

 راه‌اندازی یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های دولتی
البته بر اساس بخشنامه ای که طی روزهای گذشته از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور خطاب به به کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریها ارسال و نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، به نظر می رسد قرار است فعالیتهایی در این زمینه صورت بگیرد.
 
طبق ابلاغیه مذکور که به شماره ۱۸۸۲۰/ ۴۵۰۴۵ صادر شده، از دستگاههای فوق خواسته شده در اجرای ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه (که در بالا به آن اشاره شد) دستگاههای اجرایی که تاکنون نسبت به تشکیل یگان حفاظت اقدام نکرده اند، با رعایت ماده مذکور و پس از کسب موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به راه اندازی یگان حفاظت اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا