گوناگون

راه های روستایی گیلان از عقب ماندگی شدید رنج می برد/ روستاها کانون پرفروغ گردشگری

به گزارش خبرنگار مهر،  این مسئله برای روستائیان و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار و مراکز فروش و همچنین توسعه گردشگری از ضرورت بسیاری برخوردار است.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم روستانشین استان رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شود.

یک روستانشین از شهرستان رضوانشهر به خبرنگار مهر می گوید:  اغلب مسیر ارتباطی منطقه خاکی و تردد در این جاده ها بسیار سخت و دشوار است.

محمد رضا میرزایی افزود: وضعیت راه های ارتباطی روستانشینان با شهر بسیار نامناسب و تردد در این جاده های خاکی بسیار خطر ناک است.

وی همچنین با بیان اینکه فراهم نبودن زیرساخت های توسعه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در عقب ماندگی روستاها دارد، اظهارداشت: توسعه آسفالت جاده های روستایی نقش مهمی در شکوفایی منطقه دارد.

این روستانشین گیلانی به مهر گفت:  عمده مشکلات روستاهای استان وضعیت بد جاده‌ های روستایی است.

وی افزود: مردم روستاهای شهرستان رضوانشهر به دلیل وضعیت بد راه ‌های روستایی بسیار گله‌ مند هستند.

میرزایی ادامه داد:  جاده‌ های خاکی پس از بارش باران از گل و لای انباشته و تردد مردم را سخت می کند.

IMG12424258

نبود جاده ‌های مناسب روستایی چالش اساسی استان گیلان است

دیگر روستانشین از سیاهکل به مهر می گوید:  تمامی روستاهای این شهرستان دارای آب و هوای بسیار مطلوب و چشم اندازه های طبیعی بی بدیل، مستعد جذب گردشگر هستند.

احمد سلیمی افزود:  متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت های لازم به ویژه راه آسفالته از این ظرفیت های مهم برای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی کمترین بهره برداری صورت می گیرد.

وی اظهارداشت: با توجه به وضعیت نامناسب راه‌ های روستایی سیاهکل نیاز است تا راه ‌های این شهرستان بیشتر از این مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

این روستانشین سیاهکلی گفت:  وضعیت راه‌ های مواصلاتی این شهرستان مطلوب نیست انتظار می‌ رود اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام گیرد.

وی با بیان اینکه اغلب جاده های روستایی این شهرستان نیازمند مرمت و بازسازی است، اذعان داشت: راه های روستایی نقش مهمی در توسعه گردشگری منطقه دارد.

سلیمی بیان داشت: عدم توجه به زیرساخت ‌های لازم در مناطق روستایی به ویژه راه مناسب باعث مهاجرت مردم به شهرها می شود.

روستانشین دیگری از شهرستان رشت به خبرنگار مهر می گوید: توسعه آسفالت راه های روستایی از مطالبات به حق مردم این منطقه است.

علی اکبر رضایی افزود: راه زیربنای توسعه و عمران و آبادانی هر منطقه است و روستاها با اجرای طرح های راهسازی رونق خاصی می گیرند.

وی همچنین با بیان اینکه بیشتر راه های روستایی شهرستان در مسیرهای رودخانه ای، خاکی، نامناسب و غیر استاندارد هستند، اظهار داشت: اجرای طرح های راهسازی و بهره مندی روستائیان از راه های مناسب نیازمند توجه مسئولان و اختصاص اعتبار ویژه است.

این روستانشین بر لزوم رفع نقاط‌ حادثه ‌خیز استان و اهتمام مسئولان در آسفالته کردن مناطق روستایی تاکید کرد.

وی افزود: جاده های ارتباطی این شهرستان دارای نقاط حادثه ‌خیز بوده که به دلیل وضعیت نامناسب امکان بروز تصادف و تلفات جاده ای وجود دارد که انتظار می ‌رود مسئولان توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

IMG12421983

لزوم رفع نقاط‌ حادثه ‌خیز استان و اهتمام مسئولان در آسفالته کردن راه های روستایی

رضایی تاکید کرد: وضعیت کنونی جاده های روستایی رشت نامطلوب بوده که نارضایتی مردم منطقه را به همراه داشته است.

وی بیان داشت: از محورهای توسعه هر شهر و روستا راه ارتباطی نقش موثری دارد که امید می ‌رود مسئولان این شهرستان را با نگاه ویژه تری ببینند.

این روستانشین با اشاره به وضعیت نامطلوب جاده ‌های روستایی شهرستان رشت، اذعان داشت: بدون ‌شک با توسعه راه‌ های ارتباطی مناطق روستایی نیز از امکانات بهتر و بیشتری برخوردار  و معضلات و مشکلات آنها نیز کاهش می ‌یابد.

وی در ادامه رشت را شهرستانی مستعد در جذب گردشگر عنوان کرد و یادآورشد: توسعه آسفالت جاده های روستایی می تواند نقش انکارناپذیری در منطقه داشته باشد.

مدير كل راه وشهرسازي گيلان گفت: از سياست هاي مهم  اين اداره كل تداوم و توسعه آسفالت راه هاي روستايي استان است.

شعبانعلی خاوري افزود: آسفالت راه هاي روستايي بخشي از مناطق استان آغاز شده كه با جديت و شدت بيشتري در حال انجام است.

وی همچنین آسفالت راه هاي روستايي را به عنوان يكي ازهرم هاي توسعه يافتگي استان عنوان كرد و اظهارداشت: توسعه و آسفالت راه هاي روستايي در دستور كار اين اداره كل قرار دارد كه براساس ميزان اعتبار اختصاص يافته در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: بهبود زيرساخت هاي راه هاي روستايي به عنوان پايه و اساس ديگر پيشرفت ها نقش كارآمدي در توسعه منطقه از لحاظ كشاورزي، گردشگري،صنعتي وغيره دارد كه باتوجه به تفكر دولت مبني بر محروميت زدايي از روستاها روند پيشرفت جوامع روستايي سير صعودي به خود گرفته و به ياري خداوند و با تلاش مسئولان امر، اين مهم بزودي محقق خواهد شد.

وی در ادامه حفظ و صیانت از راه‌ هاي استان را مهم دانست و ا فزود:  گيلان داراي 10 هزار و 705 کيلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلي، راه فرعي، راه روستايي و غیره است.

خاوری با یادآوری اینکه  هشت هزار و 860 کيلومتر راه روستايي در گیلان وجود دارد، بیان داشت: تنها سه هزار و 500 کيلومتر راه‌هاي روستايي استان آسفالته است.

IMG12420710

 گیلان در بخش روستايي شاخص خوبي در کشور ندارد

به هر ترتیب اهميت روستا و روستانشيني در اقتصاد كشور بركسي پوشيده نيست. در گذشته هاي نه چندان دور اكثريت مردم در روستاها زندگي مي كردند و از لحاظ اقتصادي، اجتماعي و سياسي وزنه اي تعيين كننده محسوب مي شدند.  توليدات روستايي علاوه بر تامين نيازهاي داخلي به عنوان مهمترين اقدام صادراتي نيز بوده است.

کارشناسان معتقدند مهمترین پیامد مثبت افزایش هزینه های عمرانی در مناطق روستایی رشد و توسعه اقتصادی،اجتماعی مناطق روستایی، کاهش شکاف اقتصادی بین مناطق شهری و روستایی و کاهش فقر در مناطق روستایی است.

توسعه راه‌ های روستایی موجب دستیابی روستائیان به بازارهای مصرف شهری، افزایش ارتباط با نهادهای خدمات ملی همچون بانک و بیمه در مناطق شهری، کاهش نرخ مهاجرت از روستا و غیره می شود.

با توسعه و عمران آبادی در روستاها می توان از مهمترین معضل اجتماعی روز یعنی مهاجرت از روستا به شهر و ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی جلوگیری کرد.

با توجه به بافت جغرافیایی و چهارفصل بودن گیلان راه های روستایی بیش از این مدنظر مسئولان قرار گیرد تا گردشگران و مسافران بتوانند از همه نقاط استان دیدن  و گردشگری روستایی نیز از رونق خاصی برخوردار شود.

 به هر حال از آنجا كه توسعه راه هاي روستايي علاوه بر توسعه اقتصادي رشد رفاه عمومي را هم شامل خواهد شد، لزوم اختصاص رديف بودجه مشخص و تخصيص اعتبار كافي، لازم به نظر مي‌ رسد.

استاندار گیلان نیزدر این خصوص گفت: در راستای تحول اقتصادی و نیز جذب سرمایه گذاری تقویت و مناسب سازی راه های روستایی بسیار اهمیت دارد.

محمد علی نجفی افزود:  گیلان جزء استان های بحران خیز کشور است به همین دلیل نیاز است راه های روستایی آن تقویت شوند.

وی اظهارداشت : همواره گیلان جزء استان های برخوردار در کشور مطرح بوده است در حالیکه این استان در بخش های مختلف به ویژه حوزه راه های روستایی از عقب ماندگی شدید رنج می برد.

استاندار گیلان با بیان اینکه برخورداری گیلان از سهم گردشگری در توسعه و اشتغال باتوجه به پتانسیل بسیار بالای استان بسیار پائین است، گفت: امسال باید فرصت سرمایه گذاری در بخش گردشگری را بیش از پیش فراهم کرد.

IMG12295428

راه های روستایی از زیرساخت های مهم توسعه گردشگری در استان گیلان است

وی افزود: راه های روستایی از زیرساخت های مهم توسعه گردشگری در استان که متاسفانه بیش از 50 درصد این راه ها نامناسب است.

نجفی با بیان اینکه برای داشتن حداقل راه های مناسب در استان نیاز به همت مضاعف است، اظهارداشت:  دیگر نباید در این مورد از میانگین کشوری عقب ماند.

وی تاکید کرد: معاونت عمرانی و دفتر فنی استانداری امسال با عزم جدی که در پیش گرفته اند تمامی تعهدات انجام گرفته در آسفالت روستاها را تحقق بخشند.

میرشفیعی معاون راه های روستایی وزیر راه و شهرسازی از اختصاص 600 میلیارد تومان برای توسعه راه های روستایی در سال جاری خبرداد و گفت: هم اکنون 52 درصد از راه های روستایی کشور و 44 درصد از راه های روستایی گیلان آسفالت است که امسال آسفالت راه های روستاهای بالای 50 خانوار در اولویت این وزارتخانه است.

حسن تامینی رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز وضعیت راه های روستایی این استان را نامناسب توصیف کرد و گفت: توسعه و بهسازی راه های روستایی نقش اساسی در توسعه گردشگری دارد.

غلامعلی جعفر زاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم فراهم کردن حداقل امکانات و زیرساخت ها در روستاها را از راه های جلوگیری مهاجرت به شهرها دانست و گفت: مشکلات مربوط به گاز رسانی و مناسب نبودن راه از عمده مشکلات موجود در روستاهای گیلان است که باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد تا با عزم جدی دولت تدبیر و امید عقب ماندگی های موجود برطرف شود.

به هر حال برخورداري از حداقل امكانات رفاهي و خدمات عمومي براساس اصول قانون اساسي حق مسلم همه اقشار كشور از جمله روستائيان است به علاوه محروميت از امكانات عمومي همواره يكي از مهمترين موارد دافعه روستايي و بروز مهاجرت و جابجايي جمعيتي است. ارائه خدمات عمومي و امكانات زيربنايي در نقاط روستايي نيازمند طراحي و تدوين برنامه اي با اهداف مشخص است.

به گزارش خبرنگار مهر، روستاهای گیلان از ظرفیت های بی بدیلی در توسعه گردشگری و کشاورزی دارند از اینرو می طلبد مسئولان به زیر ساخت های اساسی این مناطق همچون راه ها توجهی ویژه داشته باشند.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا