Mihanpostپیشنهاد سردبیرنظامی

راکت انداز اسمرچ BM-30 روسی خودروی نظامی یا ارتشی یک نفره ؟

راکت انداز اسمرچ BM-30 نه تنها از آن به عنوان خودروی نظامی یاد می شود بلکه به این هیولای جنگی به ارتشی یک نفره نیز مرسوم است که اتحاد جماهیر شوروی برای آنکه بتواند انواع مختلف راکت‌های نظامی خود را به سمت مواضع دشمن شلیک کند، یک خودرو ویژه با نام «BM-30 اِسمرچ» طراحی کرد که البته از آن با عنوان «۹A52-2 اِسمرچ-ام» هم یاد می‌شود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

راکت انداز BM-30 Smerch این خودروی نظامی روسی به گونه‌ای طراحی شده است که از آن برای پرتاب انواع مختلف موشک‌ها و راکت‌ها استفاده می‌شود و به همین خاطر برای شرکت در عملیات های نظامی مختلف کارایی فراوان دارد. توانایی های عملیاتی اسمرچ به اندازه است که می توان آنرا ارتشی یک نفره خواند.

سیستم اصلی این خودروی نظامی برای شکست پیاده‌نظام‌ها، نیروهای زره‌پوش، اهداف تعیین شده در مناطق با استتار بالا، حملات توپخانه‌ای، پست‌های فرماندهی و انهدام انبار مهمات طراحی شده است.

راکت انداز اسمرچ BM-30 برای نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی طراحی شد و در سال ۱۹۸۹ به صورت رسمی در ارتش شوروی مورد استفاده قرار گرفت. زمانی که در سال ۱۹۸۳ غرب برای نخستین بار از ساخت چنین خودرویی مطلع شد، کد MRL با شاخصه ۲۸۰ میلیمتری را به آن اختصاص داد.

این خودرو نظامی غولپیکر در خانواده موشک‌اندازهای چندکاره طبقه‌بندی می‌شود و از سال ۱۹۸۹ تاکنون به صورت فعال در ارتش روسیه مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی این خودرو را مرکز تحقیقات ایالتی Splav برعهده داشت که این طراحی در سال‌های ۱۹۸۰ میلادی به اتمام رسید و با پایان یافتن مرحله طراحی، شرکت Splav تولید آن را هم برعهده گرفت که این اتفاق حدود یک دهه به طول انجامید.

وزن این موشک‌انداز چندکاره ۴۳٫۷ تن محاسبه می‌شود و طول آن ۱۲ متر است. این خودرو نظامی با ۳٫۵ متر عرض و ۳٫۰۵ متر ارتفا، ظرفیت سه سرنشین را دارد. کالیبر لوله اصلی برای پرتاب موشک در این خودرو نظامی روسی ۳۰۰ میلیمتر در نظر گرفته شده است و مخزن اصلی آن می‌تواند ۱۲ موشک را در خود جا دهد. حداکثر برد موشک‌هایی که با این خودرو شلیک می‌شوند ۹۰ کیلومتر برآورد شده است.

در این خودرو روسی به صورت ویژه از راکت‌های ۹M55 و ۹M528 استفاده می‌شود و موتور گازوییلی آن از نوع D12A-525A است که با توان ۵۲۵ اسب بخار فعالیت می‌کند. این خودرو هشت چرخ دارد که با هر بار سوختگیری می‌تواند تا ۸۵۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر سرعت این موشک‌انداز چندکاره ۶۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.

با هم تصاویری از خودرو زرهی راکت انداز BM-30 Smerch را در میهن پست تماشا می کنیم.

از مهم‌ترین قطعات به کار رفته در این موشک‌انداز نظامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راکت‌های ۹M55 و ۹M528 که در کانتینر آن جاسازی شده‌اند
دستگاه BM 9A52-2 برای آماده‌سازی راکت‌ها
دستگاه موشک‌انداز TZM 9T234-2 با یک بازوی ۸۵۰ کیلوگرمی حاوی ۱۲ راکت مجزا
سیستم کنترل آتش اتوماتیک در پست فرماندهی ۱K123
سیستم نگهداری PM-2-70 MTO-V
مجموعه‌ای از انبار مهمات ۹F819
امکانات آموزش نظامی ۹F827 و ۹F840

منبع   military-today

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا