گوناگون

رتبه نخست تولید پسته ارگانیک کشور در اختیار زرندیه است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: کار برداشت پسته از هفت هزار هکتار باغ پسته زرندیه پس از یک ماه به اتمام رسید.

احمد قره‌بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی افزود: امسال 10 هزار تن پسته از باغ‌های پسته زرندیه برداشت شده که 80 درصد آن به خارج از کشور صادر شده و مابقی برای مصرف بازارهای محلی و استانی است.

وی افزود: با توجه به افزایش سن درختان و سطح باغ‌ها، به دلیل خشکسالی و گرمای شدید در تابستان، این میزان برداشت نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است.

وی بیان کرد: استان مرکزی با 10 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته هشتمین استان پسته‌ خیز کشور است و شهرستان زرندیه بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: گرمای هوای تابستان امسال در مدت 40 روز متوالی بالای 35 درجه سانتیگراد بود که این امر توأم با کم‌آبی موجب بروز خسارت به محصول پسته این شهرستان شد چراکه بالا بودن شدت گرما و طولانی شدن آن موجب سوختگی محصول پسته و در نتیجه متوقف شدن رشد آن و در این حالت مغز پسته پوچ یا نیمه‌کامل می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت در هر هکتار این محصول هزار و 500 کیلوگرم است در حالی که میانگین کشوری آن 900 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: عمده بازارهای این محصول را کشورهای اروپایی، آسیای شرقی، آسیای میانه و کشورهای خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه شهرستان زرندیه رتبه نخست تولید پسته ارگانیک در کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: کشت پسته ارگانیک در سطح 200 هکتار از باغ‌های پسته در منطقه سلطان احمدلو این شهرستان به صورت منحصر بفرد در کشور انجام می‌شود.

قره‌بیگلو پسته احمد آقایی، اکبری، کله‌قوچی و فندقی را به عنوان بخشی از ارقام پسته تولیدی زرندیه بیان کرد و افزود: تبدیل شدن باغ‌های پسته به ارگانیک در یک دوره زمانی پنج ساله در مراحل مختلف و با فراهم شدن شرایط خاص تحت نظارت و بازرسی کارشناسان اروپایی انجام می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا