گوناگون

رجائی: تالاب میقان نباید به سرنوشت دریاچه‌ی ارومیه دچار شود

نماینده‌ی مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شرکت معدنی املاح ایران به جهت تخریب تالاب میقان باید تعطیل شود، گفت: تالاب میقان نباید به سرنوشت دریاچه‌ی ارومیه دچار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی مرکزی، «عباس رجایی» نماینده‌ی مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ی کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک اظهار کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال 83 به صورت ضربتی آماده و به تصویب رسید اما، تاکنون اعتبار اختصاص داده شده برای اجرای آن کافی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 15 میلیارد تومان برای طرح اختصاص یافته است در صورتی که باید 500 میلیارد تومان پرداخت و ظرف سه تا پنج سال عملیاتی می‌شد، گفت: بحث آلودگی هوا بسیار جدی است و لازمه‌ی رسیدگی به آن این است که مجموع آلاینده‌ها را با هم در نظر بگیریم.

رجایی تصریح کرد: شهر اراک آلودگی کارخانه و صنایع، کوره‌های آجرپزی، ریزگردهای وارداتی و تالاب میقان را دارد و همه‌ی اینها مجموعه عواملی است که آلودگی هوای اراک را منجر شده‌اند.

وی شرکت معدنی املاح ایران که مستقر در تالاب میقان اراک است را عامل تخریب و ویرانی تالاب دانست و گفت: یکی از علل عدم موافقت با پیوستن تالاب میقان به کنوانسیون بین‌المللی رامسر حضور این شرکت در تالاب است در صورتی که اگر به وضعیت این شرکت رسیدگی شود می‌توان تالاب را در سطح ملی و حتی بین‌المللی معرفی کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: تالاب میقان هم‌پای دریاچه‌ی ارومیه، اهمیت فراوانی دارد و اگر به وضعیت آن رسیدگی نکنیم قطعاً فاجعه‌ی ‌زیست‌محیطی در آن رقم می‌خورد و زحماتی که برای بافت خاک تالاب به ویژه در بخش شمالی منطقه داشتیم از میان می‌رود.

وی با اشاره به قانون ممنوعیت فعالیت کارخانه در تالاب‌ها، گفت: صدور مجوز سالانه برای فعالیت کارخانه در محدوده‌ی تالاب‌ها طرح جدیدی است در صورتی که طبق قانون صدور این مجوز ممنوع است.

رجایی با بیان اینکه امروز برای داشتن سوخت پاک بنزین وارد می‌شود، پس می‌توانیم سولفات سدیم نیز وارد کنیم، ادامه داد: نمی‌توان برای داشتن پودر شوینده، کشور و تالاب‌ها را از میان برد. بواسطه‌ی فعالیت این کارخانه سطح تالاب و شیب آن به هم ریخته است، نیمی از تالاب خشک شده و مشکلات تنوع‌زیستی روز به روز خود را بیشتر نشان می‌دهد. در گذشته ما رشد طبیعی گیاه آرتمیا را در تالاب داشتیم اما، امروز رشد این گیاه متوقف شده است.

تالاب میقان نباید گرفتار سرنوشت دریاچه‌ی ارومیه شود

وی با تأکید بر اینکه نباید تالاب میقان اراک به سرنوشت دریاچه‌ی بختگان، هامون و ارومیه گرفتار شود، گفت: تالاب میقان اراک نباید امروز تاوان اشتباه تصمیمات سال‌های گذشته را بدهد و لازم است که این شرکت به سرعت تعطیل شود.

نماینده‌ی مردم اراک، خنداب و کمیجان در ادامه این جلسه با اشاره به تأمین گاز نیروگاه اظهار کرد: تأمین گاز نیروگاه قطعاً خسارت کمتری را به همراه دارد هم‌چنین صرفه‌ی اقتصادی دارد. وجود صنایع و کارخانه‌های سبز در استان باید در رأس امور قرار گیرد. اگر کارخانه آلومنیوم اراک به صنعت سبز تبدیل شود می‌توان حتی تولید را تا چهار برابر افزایش داد اما، آلاینده بودن این فرصت را از این کارخانه گرفته است.

آب و خاک منطقه‌ی خنداب و شازند آسیب دیده است

وی در خصوص وضعیت پالایشگاه شازند گفت: طبق جلسه‌ای در سال‌های گذشته، مقرر شده بود که طی سه سال آلایندگی این پالایشگاه برطرف شود اما، هم‌اکنون چیزی به پایان این سه سال باقی نمانده است و آلایندگی آن برطرف نشده است و علاوه بر آن گاز و پس‌آب آن، آب و خاک منطقه‌ی شازند و خنداب را در معرض خطر قرار داده است و انتظار داریم که مسئولان استانی به صورت جدی این مهم را پیگیری کنند.

رجایی خاطرنشان کرد: ایجاد فضای سبز مناسب و کافی محدودیت‌هایی دارد. اجرای طرح درختکاری 1000 هکتاری در اراک مربوط به سال‌های پیش است و محقق نشده است. در عین حال صنایع نیز باید 30 درصد فضای خود را به فضای سبز اختصاص دهد هم‌چنین سرانه‌ی فضای سبز برای هر نفر به 20 مترمربع برسد که همه‌ی این امور نیازمند اعتبار و بودجه است. ایجاد این فضای سبز نیازمند آب هم است که باید اعتبار و سرمایه‌گذاری لازم در خصوص تأمین آن انجام شود و این موارد خود محدودیت در تحقق این طرح را بدنبال داشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا