گوناگون

رسانه آذری: امیدهای غرب به جمهوری آذربایجان بتدریج بیشتر می شود

81169985 5706047

به نوشته این روزنامه، در صورت رد این درخواست از سوی روسیه، غرب به موافقتنامه های تراتزیتی با کشورهای واقع در مسیر خط لوله موسوم به ˈجریان جنوبیˈ متوسل خواهد شد و این در حالی است که روسیه قصد برآوردن این درخواست را ندارد.

این روزنامه، موافقتنامه سرمایه نهایی معدن ˈ شاهدنیز 2ˈ را که اخیرا بین جمهوری آذربایجان و غرب به امضا رسید، بخشی از اقدامات غرب برای گسترش همکاری با سایر کشورهای صادر کننده انرژی به منظور اعمال فشار بیشتر بر روسیه تعبیر کرد.

به گفته ˈوقار بایرام افˈ کارشناس اقتصادی جمهوری آذربایجان، این توافقنامه که عظیم ترین سرمایه گذاری در زمینه انرژی است، گاز جمهوری آذربایجان را مستقیما به بازار اروپا خواهد رساند. سرمایه اولیه این طرح بالغ بر 45 میلیارد دلار است که بیش از نصف آن در جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری می شود.

برای انتقال گاز شاهدنیز به اروپا طرح موسوم به ˈتاپˈ ( ترانس آدریاتیک) در نظر گرفته شده که قرار است گاز حاصله در مرحله دوم بهره برداری از معدن گازی ˈ شاهدنیزˈ در ناحیه آبی جمهوری آذربایجان در دریای خزر را با طی مسیری به طول 870 کیلومتر و با گذر از ترکیه، یونان و آلبانی به ایتالیا منتقل کند.

حجم گازی که در مرحله دوم بهره برداری از معدن شاهدنیز به اروپا حمل خواهد شد، 20 میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

خاورم*1206* شبس 1551

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا