گوناگون

رشد فکر و اندیشه نیازمند آزادی قلم است/ ممنوع الانتشارهای دولت گذشته مجوز می گیرند

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی بعدازظهر پنجشنبه در آیین هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان در هتل پارس گفت: رشد فکر و اندیشه در سایه آزادی قلم و بیان حاصل می شود و نمی توانیم فرهنگ یک کشور را در یک محیط بسته و گلخانه ای رشد دهیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در طول 35 سال گذشته در زمینه توسعه کتاب و نشر پیشرفت های زیادی داشته است و در سال گذشته 66 هزار عنوان کتاب داشته ایم و 50 درصد آنها چاپ اول بوده اند که این امر نشان دهنده رشد کتاب است اما متاسفانه شمارگان کتاب در کشور پایین آمده و از هر کتاب متوسط دو هزار و 100 شماره به چاپ می رسد .

جنتی بیان داشت: در گذشته بعضی تنگ نظری ها در حوزه کتاب صورت گرفته که این امر از ابتدای دولت جدید فضایی ایجاد شده تا همه اهل قلم بتوانند نظرات و نوشته های خد را ارائه دهند.

وی گفت: امروز علمای برجسته ای در حوزه نظارت بر کتاب فعالیت می کنند که از متخصصانی در حوزه کودک و بزرگسال و در زمینه های مختلف استفاده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در بررسی کتاب ها نیز افراد متخصص و با روحیه و تفکرات باز حضور دارند که بخاطر یک کلمه و یا حرف مجوز کتاب را سال ها به تعویق نمی اندازند و در حال حاضر نیز کتاب هایی که به دلایل واهی مجوز داده نشده بود بعد از گذشت سال ها مجوز گرفته اند.

ممنوعیت تنها دو ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب در سالجاری گفت: امسال در نمایشگاه کتاب به جز دو ناشر که از دستگاه قضا ممنوعیت داشتند همه ناشران کتاب حضور داشتند و این در حالی است که در سال گذشته 250 ناشر ممنوعیت حضور در نمایشگاه کتاب راداشتند.

جنتی ادامه داد: اگر بخواهیم فرهنگ کتاب را ترویج دهیم باید همه افراد و گروه ها با هر فکر و اندیشه فعالیت کنند و اگر مردم آن کتاب را مفید بدانند مورد استقبال قرار می گیرد و اگر مفید نباشد از طرف خود مردم مترود می شود.

وی ادامه داد: بعضی کتاب ها در دو سال گذشته 160 بار چاپ شده اند که این امر نشان دهنده آن است که جامعه نیازمند محتوای آن کتاب هاست و مورد استقبال مردمی قرار گرفته است.

از فضای مجازی برای ارائه کتاب استفاده شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بالا بودن قیمت کتاب ها به عنوان یکی از موانع رشد کتاب در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از راه های کوتاه مدت برای حل این مشکل استفاده از فضای مجازی برای ارائه کتاب است تا هزینه کتاب برای خانواده ها کاهش یابد.

وی افزود: امروز به راحتی می توان از فضای مجازی برای خواندن کتاب استفاده کرد و در کنار آن کتابخانه های عمومی که در نقاط مختلف شهر بر پا شده اند یکی از راه ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است که در دستور کار وزارت فرهنگ است.

لزوم بهره گیری از فرهیختگان کرمانی برای پیشرفت کشور

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود استان کرمان را دارای شخصیت های بارز علمی و فرهنگی زیادی توصیف کرد و گفت: مرحوم باستانی پاریزی یکی از مفاخر کرمانی است که بیش از 60 عنوان کتاب در طول عمر خود به چاپ رسانده  و شاگردان زیادی را در طول عمر خود تربیت کرده است.

وی افزود: استان کرمان دارای نیروهای فرهیخته و دانشمند زیادی است و باید از این نخبگان و دانشمندان برای پیشرفت کشور استفاده کرد.

جنتی ادامه داد: یکی از کارهایی که در وزارتخانه دنبال می شود راه اندازی نهضت ترجمه است تا آثار فاخر به زبان های دیگر ترجمه شود که در 35 سال گذشته در این حوزه کارهای زیادی انجام شده و تاکنون 30 هزار عنوان کتاب ترجمه و بعضی کتاب ها به چند زبان ترجمه شده است.

وی تصریح کرد: همه کتاب های دکتر شریعتی و شهید مطهری به زبان های دیگر ترجمه شده اند و کتاب عطار تاکنون دو بار به زبان فرانسه ترجمه که یکی از آنها ترجمه منظوم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات بخش ترجمه نیز اشاره کرد و افزود: ترجمه یک کار تخصصی است و باید به هر دو زبان تسلط کامل داشت تا بتواند کار شیرین و ملموسی ارائه دهیم و امیدواریم بتوانیم کارهای خوب خود را برای دیگر کشورها نیز ترجمه کنیم .

وی گفت: ما در زمینه علوم انسانی دارای کتاب های فاخر و برجسته زیادی هستیم که باید تلاش کنیم تا در این زمینه کارهای فاخر خود را به دیگر زبان ها ترجمه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا