گوناگون

رشد 33 درصدی قوچ و میش ارمنی در مراکان خوی/لزوم برخورد جدی با شکارچیان غیرقانونی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژاد عصر سه شنبه در مراسم تجلیل از محیط بانان منطقه مراکان خوی با بیان این خبر اظهار داشت: این ازدیاد جمعیت نتیجه تلاش شبانه روزی محیط بانان منطقه و دوستداران به محیط زیست بوده است.

وی ادامه داد: منطقه حفاظت شده مراکان خوی با مساحتی افزون بر 100 هزار هکتار از مناطق ارزشمند حیاتی گونه های وحشی ایران است.

عباس نژاد با تقدیر از تلاشهای محیط بانان استان اظهارداشت: محیط بانان حافظان حیات وحش و تداوم دهنده نسل گونه های نادر حیات وحش هستند.

حسین سیوانی اصل فرماندار خوی هم در این مراسم با تجلیل از تلاش های محیط بانان منطقه مراکان گفت: برای صیانت از این منطقه ارزشمند حیات وحش همکاری زیست محیطی استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیش از پیش ضروری است.

حجت الاسلام علی علی زاده دادستان خوی و اکبر پارسا رئیس دادگستری جلفا هم در این مراسم در سخنانی بر ضرورت حمایت قاطع و قانونی از محیط بانان و برخورد جدی با متخلفان و شکارچیان غیرقانونی تاکید کردند.

منطقه حفاظت شده مرکان با مساحتی بیش از 100 هزار هکتار در منطقه ای مشترک ما بین استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته و در 1346 به عنوان اولین منطقه حفاظت شده کشومان ثبت شده است و بر اساس آخرین سرشماری بیش از چهار هزار و 400 راس قوچ و میش و کل و بز در این منطقه زیست می کنند.

این منطقه با برخورداری از 239 نوع گونه گیاهی، 27 گونه پستاندار، 128 گونه انواع پرندگان و 20 گونه خزندگان یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده کشورمان است.

در جهت حفظ و صیانت از تنوع زیست محیطی و ذخایر ژنتیکی این منطقه تعداد هفت پاسگاه با بیش از 40 نفر محیط بان به صورت شبانه روزی مشغول خدمت و گشت زنی هستند .

محیط بانان زحمت کش این منطقه همواره در برخورد با متخلفان و شکارچیان غیر قانونی با خطرات جانی دست و پنجه نرم می کنند و گاهی نیز با اصابت گلوله سلاح های گرم شکارچیان مجروح می شوند که بنا به گفته مسوول محیط زیست خوی تاکنون حدود 20 درصد محیط بانان در جریان حفاظت از این منطقه و درگیری با متخلفان مجروح شده اند.

منطقه مراکان در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان خوی واقع است و یکی از مناطق دیدنی و زیبای استان آذربایجان غربی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا