گوناگون

رضایتمندی 80 درصدی مردم از طرح تحول نظام سلامت/ تنها مشکل کمبود پرستار است

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر بیمارستان 15 خرداد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای کامل طرح تحول سلامت در این بیمارستان اعلام کرد: کل خدمات بیمارستان هم اکنون تحت پوشش کامل طرح است و اکنون نیز 10 درصد هزینه های بستری از بیماران تحت پوشش بیمه اخذ شده و بیمارانی که بیمه نیستند نیز توسط کارشناسان بیمه، تحت پوشش قرار می گیرند. این روند منجر به از بین رفتن خیلی از پیگیری های بی نتیجه مسئولان بیمارستان شده و کار بیمار را نیز راحت تر کرده است. با اجرای طرح تحول سلامت البته افزایش مراجعان القایی نداشته ایم و بیشتر بیماران ارجاعی هستند.

وی با اشاره به اینکه فرم رضایت سنجی که توسط واحد ترخیص در اختیار بیماران قرار می گیرد نیز نشان از رضایت اکثریت آنها از اجرای طرح دارد، افزود: با اعتباراتی که در اختیار بیمارستان قرار داده شده، بعید است که در آینده مشکل کمبود اعتبار داشته باشیم. ضمنا با بیمارستانهای دانشگاهی دیگر جهت ارجاع بیماران و انجام یک سری آزمایش ها و تصویربرداری ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و بیمار در صورت الزام به ارجاع، توسط خود بیمارستان به مراکز دیگر انتقال می یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 107 تخت فعال در بیمارستان مستقر بوده و بیش از 150 پرستار نیز مشغول ارائه خدمات هستند. قانون ارتقاء بهره وری پرستاران در این بیمارستان به طور کامل اجرا می شود و شاید از نظر اجرای این طرح جزو معدود بیمارستانهای دولتی باشیم.

به گفته مدیر بیمارستان 15 خرداد، در حال حاضر تمام پرستاران تحت آموزشهای مداوم جهت اجرای طرح هستند. تعداد بیماران بخش اورژانس زیادتر شده ولی از نظر کیفیت خدمات پرستاری به هیچ وجه افت پیدا نکردیم. تمام تجهیزات بسیار گران قیمت مربوط به جراحی های ترمیمی را داروخانه بیمارستان تهیه می کند. در ضمن بیمارانی که در جریان طرح تحول نیستند، وقتی هنگام ترخیص فاکتور پرداختی را می بینند، تعجب کرده و ابراز خوشحالی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام بیمارانی که در اثر تصادف یا سوختگی دچار تغییرات ظاهری می شوند که امکان حضور آنها را در جامعه از بین می برد، شامل پرداخت 10 درصدی جراحی های پلاستیک بعد از جراحت می شوند. حتی روستاییان نیز اگر ارجاع شده باشند، تنها 5 درصد از هزینه های جراحی پلاستیک را پرداخت خواهند کرد. حتی اگر جراحت آنها قبل از اجرای طرح تحول سلامت رخ داده باشد.

طرح به خوبی در حال اجراست

در ادامه بازدید از بیمارستانهای دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت، سوپروایزر بیمارستان امیراعلم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به اینکه بیماران از نحوه سیستم وقت دهی پذیرش گله دارند ولی اکثریت اعلام کرده اند که طرح تحول سلامت در مورد آنها به خوبی اجرا شده است.

به گفته وی، تا به حال افزایش محسوسی از نظر افزایش میزان مراجعات بعد از اجرای طرح نداشته ایم. مشکل عمده این بیمارستان از نظر کمبود پزشک و پرستار است. بیمارستان 196 تخت دارد و برای این تعداد تخت، نیروی حرفه ای پرستار تقریبا 180 نفر است. در حالی که طبق محاسبات استاندارد 110 نیروی پرستار کم داریم. با این حال با افزایش زمان و اضافه کار پرستاران، طرح به خوبی در حال اجرا است و میزان رضایت بیماران به طور مرتب بررسی می شود. طی دو ماه آینده نیز آنالیز دقیقی از رضایتمندی بیماران صورت می گیرد.

همکاریهای بین بیمارستانی و بین بخشی 

سرپرستار بخش اورژانس بیمارستان بهارلو تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در بخش اورژانس به ازای هر 5 تخت یک پرستار باید ارائه خدمت کند ولی در حال حاضر به ازای هر سه تخت یک پرستار مشغول خدمت است. در حال حاضر تعداد بیماران بسیار افزایش یافته ضمن این که توقف بیمار در اورژانس به دلیل کمبود تعداد تخت ها نیز زیاد شده است. البته مشکلاتی در زمینه ارجاع بیماران جهت برخی آزمایشها به بیمارستانهای دیگر وجود دارد ولی تمام سعی ما این است که انتقال بیمار توسط خود بیمارستان انجام شود و بیمار مشکلی در نقل و انتقال از این جهت نداشته باشد.

وی افزود: شاید قبل از اجرای طرح مشکلاتمان بیشتر بود چون در حال حاضر همکاریهای بین بیمارستانی و بین بخشی نحوه خدمات دهی را بسیار راحت تر کرده است. بیماران از نحوه اجرای طرح رضایت کامل دارند. البته کمبود نیروی پرستار به شدت حس می شود و چون اورژانس یک بخش ویژه است، نمی توان از خدمات دانشجویان پرستاری در این بخش استفاده کرد.

بار مراجعه به اورژانس 30 درصد بیشتر شده است

در ادامه بازدید از مراکز دولتی در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، مسئول اجرای این طرح در بیمارستان امام حسین(ع) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماران از نحوه اجرای طرح بسیار راضی هستند و از کنار صندوق با خوشحالی می گذرند. بار مراجعه به اورژانس البته 30 درصد بیشتر شده و این باعث می شود که کمبود نیرو بیشتر حس گردد. ولی با تمام این وجود تمام پرسنل سعی در  جلب رضایتمندی بیماران دارند. تمام اقدامات تشخیصی و آزمایشگاهی با هماهنگی سوپروایزر و داروخانه ها و آزمایشگاهها داخل بیمارستان انجام شده و بیمار در صورت نیاز به ارجاع، به سیستم های مرجعی که بیمارستان تعیین کرده، فرستاده می شود.

رضایتمندی 80 درصدی مردم

دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت با تأکید بر تقدم پیشگیری و بهداشت بر درمان گفت: بیشتر برنامه های مربوط به حوزه سلامت معطوف به پیشگیری و بهداشت است و پس از آن درمان، آموزش و پژوهش پزشکی اولویت دارند.

وی ادامه داد: مشکل کنونی مردم درمان است زیرا گاهی هزینه های این حوزه خانمان سوز است ولی همه مسئولان از رییس جمهور تا بقیه معتقدند پیشگیری و بهداشت بر هر کاری در نظام سلامت اولویت دارد.

هاشمی افزود: خوشبختانه با همکاری استانداران، روسای دانشگاهها، اعضای هیئت علمی، هیئت رئیسه های دانشگاهها شاهد کسب رضایتمندی 80 درصدی مردم از اجرای طرح تحول نظام سلامت هستیم.

وی گفت: اما کار اصلی ما در نظام سلامت بر بهداشت متمرکز است زیرا بهداشت بر هر کاری مقدم است و در این راستا باید کاری کنیم که تمام پرسنل حوزه بهداشت به پست های خود برگردند و بودجه بخش بهداشت صرفا در همین بخش هزینه شود.

هاشمی با اشاره به اینکه امید دولت به حوزه بهداشت بیشتر از حوزه های دیگر نظام سلامت است، گفت: ساختار بهداشت کشور قدیمی تر و منسجم تر است و مدیران این حوزه تعصب بیشتری دارند، هرچند نباید از تلاش معاونان درمان دانشگاه ها که با تلاش شبانه روزی طرح تحولی درمان را اجرا می کنند غافل شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بسته های خدمتی حوزه بهداشت که در آینده به طور مفصل اعلام می شود از نظر هزینه مقرون به صرفه تر خواهد بود و امیدواریم تمام این بسته ها که نتایج بسیار خوبی برای مردم خواهد داشت در همین دولت یازدهم اجرایی شوند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا