گوناگون

رفع گرفتاری درماندگان راهی برای توبه از گناهان/ برخی از ادیان تحصیل دانش را نکوهش کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین جلسه از سلسله جلسات درسهایی از کتاب شریف بحارالانوار توسط حجت الاسلام دکتر محمدجواد محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران روز پنجشنبه 8 خرداد در مسجد ۷۲ تن مجموعه شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» برگزار شد.

در ابتدا دکتر محمدی به مناسبت قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک شعبان بیان داشت: ولادت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت عباس(س) و امام غائب(عج) در این ماه موجب مزید برکت معنوی آن است. خواندن زیارت مخصوص امام حسین(ع) در نیمه شعبان چه از نزدیک (در کربلا) و چه از دور سفارش بسیار شده است. این ماه، ماه پیامبر اکرم(ص) است: شعبان شهری. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: “از محبت پیغمبر و قرب به خدای خود در این ماه روزه بگیرید: حباً لنبیکم و تقرباً الی الله”. حضرت علی(ع) می‌فرمایند “از زمانی که من این سخن را از پیغمبر(ص) شنیدم هیچ‌گاه روزه شعبان را ترک نکردم. “دعا و مناجات و استغفار هم در این ماه سفارش بسیار شده است. همچنین مناجات شعبانیه را در این ماه داریم. از امام خمینی (ره) نقل شده است که با دو دعا بیش از سایر ادعیه انس داشتند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. بنابراین شایسته است که به تبعیت از اولیای دین فرصت ماه شعبان را مغتنم بدانیم.

وی در ادامه حدیث 4 از باب چهارم کتاب عقل و جهل «بحارالانوار» ضمن مرور فرازهای سابق روایت نبوی، در رابطه با تأثیر کار خیر در زندگی دنیوی، حدیثی را از امام‌صادق(ع) نقل کرد و گفت: حضرت(ع) می‌فرمایند: “یعیش الناس باحسانهم اکثر مما یعیشون باعمارهم و یموتون بذنوبهم اکثر مما یموتون بآجالهم” مردم به واسطه نیکوکاری خود بیشتر از عمر طبیعی خود زندگی می کنند و نیز به خاطر معصیت و گناه زودتر از اجل مقدر خود از دنیا می روند.

این مدرس دانشگاه با نقل این روایت از امیرالمومنین (ع) که “لا خَیر فی الدنیا إِلاَّ لرجُلَینِ رَجل اذنب ذنوباً فهو یتدارکها بالتَوبة وَ رَجُل یسَارِع فِی الخَیرات” توضیح داد: زندگی دنیا برای دو دسته از انسانها مغتنم و مفید است: دسته اول انسانهای خطاکاری که قصد توبه و بازگشت داشته و در باقیمانده عمر فرصت جبران گذشته پراشتباه خود را می‌یابند. گروه دوم کسانی هستند که با شتاب در مسیر صحیح و راه خیر پیش می‌روند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این فراز از روایت نبوی”و لایسأم من طلب العلم طول عمره” گفت: خردمند به فرموده پیامبر (ص) کسی است که در همه عمر از طلب علم و دانش خسته نشود. در هیچ دینی به اندازه اسلام سفارش به کسب علم نشده است. حتی برخی از ادیان تحصیل دانش را برای پیروان خود نکوهش کرده‌اند. ولی خداوند در قرآن کریم علم را در کنار ایمان مایه رفعت و ارتقاء به درجات متعالی قرار داده است: يرفع الله الذين امنوا منكم والذين أوتوا العلم درجات” (سوره مجادله آیه 11) البته شریفترین علوم دانشهایی است که سرچشمه وحیانی داشته باشد و به نورانیت اهل بیت عصمت متصل گردد: “شرّقا و غرّبا لن تجدا علما صحیحا الا شیئا یخرج من عندنا اهل البیت” یعنی اگر شرق و غرب جهان را جستجو کنید، علم (و هدایت) صحیح را جز نزد اهل بیت (ع) نخواهید یافت.” این همان علم و نورانیتی است که از نتایج و آثارش خشیت و خداترسی است: «إِنَّمَا یخْشَی اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» (فاطر آیه 28). در روایات ما آمده است که ” جوینده دانش روی بال فرشتگان قدم می‌گذارد و تمام مخلوقات عالم برای او استغفار می‌کنند.”

وی در بررسی حدیث پیامبر(ص) در خصوص 10 خصلت فرد عاقل ادامه داد : “و لایتبرم لطلب الحوائج قلبه” عاقل کسی است که از مراجعه مردم به او خسته و ملول نمی‌شود. امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه برای توبه از گناهان بزرگ سفارش به رفع گرفتاری درماندگان و فریادرسی گرفتاران نموده‌اند: من كفارات الذنوب العظام اغاثة الملهوف و التنفيس عن المكروب.

درسهایی از کتاب شریف بحارالانوار هر هفته پنج‌شنبه یک ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء توسط حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد محمدی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» به آدرس: میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، خ شهید صیرفی پور برگزار می‌شود و شرکت در این جلسات برای عموم آزاد است.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا