گوناگون

روایت محرومیتی عمیق در دامنه های زاگرس/ روزگار سخت روستائیانی در حاشیه راهی صعب العبور

به گزارش خبرنگار مهر، بیان عمق محرومیت بخش کاکاوند شهرستان دلفان در خبرگزاری مهر به یک پرونده خبری تبدیل شده و بارها ندای محرومیت مردم این منطقه از ایران اسلامی به گوش مسئولان رسیده تا مسئولان ملی و استانی نسبت به حضور در منطقه و بازدید میدانی اقدام کنند.

کاکاوند منطقه ای از لرستان است که مردم بسیاری از روستاهای آن از حداقل امکانات اولیه زندگی از قبیل آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، برق، جاده، گاز و غیره محروم هستند و با محرومیت عجین شده اند و گویی این واژه هرگز نمی خواهد با مردم این دیار خداحافظی کند.

IMG11395910

اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه این بخش پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل تقدیر است اما عمق محرومیت در این منطقه به گونه ای است که نیاز به خدمات بیشتری در منطقه احساس می شود که توجه جدی و جهادی توسط مسئولین کشوری و مسئولین ارشد استان را می طلبد تا در آینده با این رویکرد شاهد توسعه همه جانبه این بخش محروم و جلوگیری از هجوم روستائیان به شهر و رونق گرفتن اقتصاد کشاورزی و دامپروری و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و مردم این دیار باشیم.

طی یکسال گذشته استاندار لرستان با توجه به آشنایی که از مشکلات و پتانسیل های شهرستان دلفان دارند هفت بار به صورت میدانی به این منطقه محروم سفر کرده و از نزدیک با مشکلات پروژه های عمرانی و کمبودها آشنا شده اند و در جریان این سفرها دو بار نیز به بخش محروم کاکاوند رفته و از نزدیک با مردم محروم این منطقه دیدار کرده اند.

به دنبال گزارشهای خبرگزاری مهر صبح یکشنبه این بار هوشنگ بازوند به همراه نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی، معاون امور عمرانی استانداری، تعدادی از مدیران کل استان و جمعی از مسئولین شهرستان دلفان عازم بخش محروم کاکاوند و منطقه زیبا و دیدنی چشمه آب گرم بخش کاکاوند شهرستان دلفان شدند، منطقه ای که به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان لرستان شناخته شده است.

IMG11435821

پس از توقفی کوتاه در فرمانداری دلفان و دیدار استاندار لرستان با تعدادی از شوراهای اسلامی شهر و شهردار نورآباد بلافاصله از مسیر اولادقباد عازم بخش کاکاوند شدیم و پس از گذر از روستاهای گلستانه، چم کریم، بادام شیرین، زیچ، چم قلاته، چم حصار، گاودانه و …. جاده های پر پیچ و خم و کوهستانی منطقه را پشت سرگذاشتیم.

در جریان این مسیر استاندار لرستان از پروژه های آبرسانی روستایی و مسیرهای دسترسی و راهشکافی راه ارتباطی چشمه آب گرم که طی دو ماه گذشته به دستور هوشنگ بازوند عملیات آن آغاز شد بالاخره به روستای محروم کنک سرخ رسیدیم.

در توقفی که مدیریت ارشد استان در این روستا داشت به اتفاق تیم همراه به بررسی مسائل و مشکلات مردم روستاهای منطقه که همگی در این روستا جمع شده بودند پرداختند و به صورت چهره به چهره با مردم منطقه دیدار کردند.

IMG11433973

از مهمترین مطالبات مردم بخش کاکاوند را می توان مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، نبود راه دسترسی مناسب، عدم پوشش شبکه های تلویزیونی، برق، عدم گازرسانی و کمبود مراکز بهداشتی و درمانی را اشاره کرد.

جهان قادری یکی از اهالی منطقه با ابراز رضایت از حضور استاندار و مدیران در بخش محروم کاکاوند امیدوار است که این بازدیدها منجر به رفع مشکلات اهالی محروم این منطقه شود.

یکی دیگر از اهالی روستاهای بخش کاکاوند با ابراز نارضایتی از عدم توجه مسئولین گذشته به این بخش محروم می گوید: آیا این عادلانه است که سایر مناطق کشور از بیشتر امکانات زندگی بهره مند باشند اما ما همچنان در محرومیت حاد به سر ببریم.

کریمی می گوید: امیدواریم سفر استاندار به این منطقه رشد و شکوفایی این بخش را به همراه داشته باشد.

IMG11411552

استاندار لرستان نیز در جریان این بازدید با تاکید بر اینکه بخش کاکاوند یکی از بخش های محروم استان است می گوید: امروز به اتفاق تعدادی از مسئولین به این بخش محروم آمدیم و از پروژه های مختلفی چون طرح های آبرسانی بازدید کردیم.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه بر اثر خشکسالی های چند سال اخیر 15 روستای این منطقه با مشکل آب آشامیدنی مواجه شده اند ادامه داد: با ایجاد یک چاه در این منطقه که توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان حفاری شده امیدواریم مشکل آب مردم این منطقه حل شود.

بازوند با اشاره به اینکه برای تامین آب مورد نیاز این تعداد روستا اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان نیاز است بیان داشت: قرار شد که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در کمتر از یکسال مشکل آب آشامیدنی این تعداد روستا را حل کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه یک ذهنیتی که از بخش کاکاوند دارم از محروم ترین نقاط استان لرستان است افزود: در طول این مسیر با مشکلات فراوانی روبرو بودیم و به سختی از این مسیر عبور کردیم و این موضوع که مردم این منطقه چگونه و با هزاران مشقت و سختی عبور و مرور می کنند برای من بسیار عذاب آور است.

IMG11405092

بازوند ادامه می دهد: در طول این مسیر که آمدیم بسیاری از روستاها از راه ارتباطی مناسب محروم بودند و سفر امروز ما نیز به همراه تعدادی از مدیران کل این بوده که برای تسریع در راهشکافی و آسفالت مسیر اقدام کنیم.

وی دیدن صجنه هایی که زنان و بچه های این مناطق برای تامین آب آشامیدنی به چشمه ها و برکه ها می روند را بسیار دردناک و عذاب آور دانسته و می گوید: این کار بسیار سختی است و اگر در روستایی آب و برق و راه و سایر امکانات فراهم نباشد موجب مهاجرت مردم روستا به شهر و مشکلات فراوان دیگری می شود و وظیفه ما این است که بتوانیم این حداقل امکانات را برای مردم این مناطق فراهم کنیم.

IMG11411524

استاندار لرستان می افزاید: مدیریت ارشد استان در صدد است مشکلات روستاهای محروم استان را رفع کند و مردم این مناطق به آن شغل اصلی خودشان که کشاورزی و دامپروری است بپردازند و اقدام به تولید کنند و اگر ما این کار را انجام ندهیم به طور قطع نتیجه عکس خواهد داشت و مشکلات فراوان دیگری نیز برای جامعه به وجود می آید.

بازوند بخش کاکاوند و بخش بزنوید الیگودرز را از محرومترین نقاط کشور برشمرد و افزود: این موضوع در دستور کار ما قرار دارد که این محرومیت ها را در اسرع وقت به حداقل برسانیم.

وی می افزاید: یکی از تاکیدات دولت تدبیر و امید رسیدگی به مناطق روستایی است و همانطور که مشاهده کردید در سفری که هیات دولت به لرستان داشتند برای اولین بار دیداری  با روستائیان داشت و برای اولین بار روز روستا مطرح شد.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان نیز در حاشیه این سفر با تاکید بر اینکه امروز از نزدیک یکی از محروم ترین مناطق استان لرستان را مشاهده کردیم به خبرنگار مهر می گوید: در این سفر با تاکیدات استاندار لرستان قرار شد تا پایان امسال مشکل راه ارتباطی 30 روستای این بخش حل شود.

IMG11411607

اصلانی با اشاره به اینکه با جدیتی که اداره کل راه و شهرسازی لرستان دارد در حال حاضر کار راهشکافی به چشمه آب گرم این بخش آغاز شده است می افزاید: تمام هم و غم ما این است که برای جبران این مناطق کمتر توسعه یافته تلاشی جهادی انجام بدهیم و موجبات تثبیت کانون های جمعیتی را فراهم کنیم و دامپروری و کشاورزی و وضعیت معیشتی مردم این مناطق رونق پیدا کند.

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این سفر با تاکید بر اینکه برای دومین بار از استاندار لرستان درخواست کردیم به این منطقه محروم از کشور سفری دوباره داشته باشند می گوید: با توجه به اینکه شهرستان دلفان یکی از شهرستانهای محروم کشور به شمار می رود از استاندار لرستان می خواهیم با نگاه ویژه ای به این منطقه نگاه کنند و تلاشی جدی بیش از گذشته به این منطقه داشته باشند.

حجت اله خدایی سوری ادامه می دهد: اولین استانداری که به این منطقه محروم سرکشی کرده اند مهندس بازوند بوده و در منطقه صفر مرزی کرمانشاه و دلفان حضور پیدا کردند که امیدواریم مشکلات این دیار با سفر ایشان تاحدودی حل شود.

به هر روی امید می رود بازدیدهای میدانی توسط مسئولان ارشد استان در منطقه محروم کاکاوند استمرار داشته باشد تا با پیگیری تصمیمات اتخاذ شده بخشی از محرومیت شهرستان دلفان رفع شود، موضوعی که طی سالهای گذشته به بحرانی جدی در دلفان تبدیل شده است.

شهرستان دلفان با 147 هزار نفر جمعیت دارای 2 شهر ، 3 بخش و 446 روستا است که در شمالغربی استان لرستان و در همسایگی استانهای همدان و کرمانشاه قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا