گوناگون

روزانه بر اضطراب خود نظارت کنید

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: به افراد دارای اضطراب توصیه می‌شود به صورت روزانه بر اضطراب خود نظارت داشته و آن را بررسی کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌- منطقه خوزستان- رضا دواسازایرانی اظهار کرد: اضطراب، هیجان ناخوشایندی است که می‌تواند فرد را به سمت ناسازگاری روانی سوق دهد. به همین علت به افراد دارای اضطراب توصیه می‌شود به صورت روزانه بر اضطراب خود نظارت داشته و آن‌را بررسی کنند تا از چگونگی بروز اضطراب و شدت آن آگاه شوند. همچنین رویدادها و افکار منفی اضطراب برانگیز را شناسایی نمایند.

وی با بیان راه‌های مقابله با اضطراب ادامه داد: برای مقابله با اضطراب دو دسته فنون رفتاری و شناختی وجود دارد که مدیریت زمان، فن تن‌ آرامی و تنفس شکمی از عمده‌ترین فنون در مسایل رفتاری هستند.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان افزود: مدیریت زمان یعنی مدیریت خودمان بر خودمان. در مدیریت زمان لازم است برنامه‌ها و فعالیت‌های فرد به گونه‌ای تنظیم شود که بتواند در مدت زمان کافی آنها را به سرانجام برساند.

وی اضافه کرد: البته در مدیریت زمان باید بین کارها استراحت کوتاهی داشت و انجام چند کار در مدت زمان کوتاه می‌تواند موجب برانگیخته شدن اضطراب شود.

دواسازایرانی گفت: یکی دیگر از راه‌های موثر در مقابله با خلق اضطرابی، مقابله با واکنش‌های فیزیولوژیک است و به کمک فن تنفس شکمی و فن تن‌آرامی می‌توان از میزان اضطراب کم کرد.

وی با اشاره به فنون شناختی جهت مقابله با اضطراب اظهارکرد: برای مقابله با افکار اضطراب برانگیز، شناخت تحریف‌های شناختی از جمله مهمترین اصول است که عامل اصلی بروز اضطراب هستند.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: از عمده‌ترین این تحریف‌های شناختی می‌توان به “بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی” اشاره کرد که در آن فرد مضطرب میزان خطر و تهدید را در نظر خود بزرگتر از چیزی که هست، می‌بیند و توانایی و امکانات خود را دست کم می‌گیرد.

وی افزود : “پیش‌بینی منفی” از دیگر تحریف‌های شناختی است که در این موضوع فرد وقوع یک رویداد منفی را با احتمال خیلی بالا پیش‌بینی می‌کند.

دواسازایرانی اضافه کرد: یکی دیگر از تحریف‌های شناختی، “ذهن‌خوانی” است که فرد به این موضوع می‌اندیشد که در ذهن دیگران نسبت به او و عملکردش چه می‌گذرد و معمولاً حدس می‌زند که دیگران در مورد او منفی فکر می‌کنند.

وی تفکر “یا همه یا هیچ” را یکی دیگر از این تحریف‌ها معرف کرد و گفت: فکر “یا همه یا هیچ” سیاه و سفید دیدن امور و پدیده‌ها است و فرد می‌خواهد خود را در یکی از دو طبقه سیاه یا سفید قرار دهد.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان یادآور شد: “عمومیت و کلی‌نگری” از ویژگی‌های افراد مضطرب است. افراد با یک بار شکست به این نتیجه می‌رسند که همیشه شکست می‌خورند. بنابراین با شناخت این تحریف‌های شناختی و همچنین مقابله با این تحریف‌ها می‌توان اضطراب را کاهش داد.

وی با اشاره به برخی از راه‌های مقابله با این تحریف‌های شناختی گفت: برای جلوگیری از این تحریف‌ها می‌توان چند سوال از خود پرسید و بر اساس پاسخ آن سئوالات اقدام به انجام کارها و برنامه‌ها کرد. مثلاً از خود بپرسیم آیا قضاوت بر اساس احساس است یا واقعیت؟ آیا معیارها دست‌یافتنی است یا غیر واقع‌بینانه؟ آیا بر اساس معیار همه یا هیچ فکر می‌کنید؟ آیا توانایی خود را دست کم می‌گیرید؟ با پاسخ صحیح به این سئوالات می‌توان میزان اضطراب را کاهش داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا