گوناگون

روزهای خوش در انتظار ایلام

81241557 5830065

معرفی و شناساندن فرصت ها و ظرفیت های توسعه ای ایلام از جمله در حوزه ذخایر غنی نفت و گاز، مرز بین المللی مهران، منابع آب و خاک و کشاورزی از سوی مدیریت ارشد استان از جمله این فعالیت ها به شمار می رود.

در این مدت رایزنی ها و پیگیری های گسترده ای برای تشویق بخش خصوصی با هدف سرمایه گذاری در مزیت ها و قابلیت های استان انجام شده که به گواه صاحب نظران اقتصادی در تاریخ ایلام بی سابقه بوده است.

موافقت دولت با تبدیل مرز بین المللی مهران به منطقه آزاد تجاری که خود آغازگر تحول عمده در اقتصاد استان است یکی از این فعالیت های کلان است.

ساخت هتل پنج ستاره، آمادگی بخش خصوصی برای راه اندازی ده ها واحد صنعتی و تولیدی بزرگ و کوچک، توسعه میادین نفتی و گازی در شهرستان های نفت خیز ایلام، مهران و دهلران، احداث پالایشگاه نفت، واحدهای پتروشیمی و صنایع پایین دستی، مجتمع های گردشگری و اقامتی، گسترش راه ها، اجرایی شدن طرح راه آهن ایلام و اتصال به شبکه ریلی غرب کشور و واحدهای تولید سیمان از جمله مهمترین طرح هایی است که سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرایی کردن آنها اعلام آمادگی کرده اند.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام یکی از مسوولانی است که اطلاعات کافی در زمینه اقدام ها و فعالیت دولت تدبیر و امید در این منطقه دارد که برای آگاهی بیشتر مردم، ایرنا مصاحبه ای با وی انجام داده که در زیر می آید:

«حشمت اله عسگری» در ابتدا می گوید: ذات توسعه اقتصادی با تورم و رکود مواجه است که مجموعه سیاست های همه دولت های گذشته نتوانسته این وضعیت را بهبود بخشد.

وی اظهار کرد: پرداخت تسهیلات زودبازده در دولت نهم به رشد بی رویه نقدینگی و افزایش لجام گسیخته تورم انجامید و در مقاطعی دولت با محدودیت های بانکی مواجه شد که این روند به افزایش بیش از پیش شمار بیکاران دامن زد.

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام افزود: بودجه یک هزار میلیارد تومانی استان در دولت تدبیر و امید با پیگیری استاندار در حال تحقق است که در مقایسه با سال گذشته بیش از 10 برابر افزایش یافته است.

عسگری یادآور شد: اقدام ها و فعالیت های فراوانی برای ساماندهی اقتصاد کشور در یک سال گذشته انجام شده و در این زمینه کارها و برنامه های متعددی به هدف سامان بخشی حوزه صنعت، اقتصاد و کشاورزی استان و همچنین بحث اشتغال و سرمایه گذاری صورت گرفته است.

** توسعه اقتصادی راهبرد اصلی دولت یازدهم

عسگری گفت: محوری ترین نگاه و رویکرد دولت در یک سال گذشته خروج کشور از رکود و مهار تورم بوده است که اقتصاد ایران بیش از 30 سال است با آن دست به گریبان بوده و متاسفانه ابزارهایی که در گذشته برای ساماندهی اقتصاد استفاده شده نتوانسته با این مشکلات مقابله کند.

وی ادامه داد: در دولت نهم بر پرداخت تسهیلات به بنگاه های زودباده تاکید شد که رشد بی رویه نقدینگی و لجام گسیختگی قیمت ها از نتایج این سیاست بود که اقتصاد را با افت شدیدی مواجه کرد و پس از آن نیز در مقاطع مختلف محدودیت های بانکی منجر به رشد بیکاری شد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام تاکید کرد: دولت تدبیر و امید در مدت کوتاه فعالیت خود مجموعه ای از سیاست های پولی، اعتباری، مالی و نقش بنگاه ها با رویکرد دخالت نکردن دولت در بازار را دنبال کرده که نتیجه این نگاه عالمانه بخوبی در بهبود آمار و ارقام شاخص های کلان اقتصادی قابل تفسیر است.

عسگری افزود: آمار و ارقام مقایسه ای نیمه دوم سال 92 و سه ماهه نخست سال 93 نشان از برون رفت کشور از رکود تورمی دارد و شاید معدود دوره ای است که همزمان دو پدیده منفور رکود و تورم در کشور و به تبع آن در استان ها کاهش یافته است.

وی گفت: همچنین با مقایسه وضعیت عمومی قیمت ها در کشور و استان ایلام نمود عینی این تدبیر به خوبی قابل رصد و دیدن است.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: رشد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16.6درصد بوده درحالی که رشد همین شاخص در اردیبهشت 92 در مقایسه با همین ماه در سال 91 معادل 14.7درصد بوده که نشان دهنده کاهش تورم نقطه به نقطه مقایسه ای است و همچنین در فروردین امسال در مقایسه با سال گذشته رشد این شاخص 17.4 درصد بوده که در سال پایانی دولت دهم 42.2 درصد بوده است.

عسگری اظهار کرد: روند رشد قیمت ها به طور مشابه در استان ایلام نیز مهار شده به گونه ای که افزایش قیمت در اردیبهشت ماه سال 93 در مقایسه با همین ماه در سال گذشته تنها 1،3 درصد بوده در حالی که این مقدار در سال گذشته 3،2 درصد و در سال 91نزدیک به 5،1 درصد بوده است.

وی در ادامه به وضعیت بیکاری پرداخت و یادآور شد: نرخ بیکاری کشور سال 91 در محدوده 12،1 بوده که این مقدار برای افراد 15 تا 24 سال که قشر جوان را تشکیل می دهند 26،8 درصد گزارش شده است.

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام اضافه کرد: آمار بیکاران کشور در نیمه دوم سال 92 و سه ماهه نخست امسال 1.8 درصد و در میان جمعیت جوان سه درصد کاهش یافته که تحقق این موضوع نقطه عطفی در بازار کار ایران آن هم در محدوده زمانی کوتاه به شمار می رود.

عسگری ادامه داد: از منظر بیکاری فصلی در کشور نیز فصول پیاپی نشان از کاهش نرخ بیکاری دارد به عنوان مثال نرخ بیکاری کشور در بهار سال گذشته 6، 10 درصد، تابستان 10،4 درصد، پاییز 10،3 درصد و زمستان 10،5 درصد بوده است که در مقایسه با فصول مشابه سال گذشته کاهش های فاحشی دارد.

وی بیان کرد: نرخ خروج از رکود با معیار بهبود بازار کار در ایلام نیز محسوس است به گونه ای که در سال 91 نرخ بیکاری 17.2 درصد و در سال 92 نیز 13،8 درصد بود و این نرخ در فصل بهار 19،2، تابستان 13،4، پاییز 11،6 و زمستان 11.1 درصد بوده است.

معاون استاندار ایلام گفت: تجمیع این دو شاخص از قیمت ها و تورم در استان و کشور که مبتنی بر گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی است تایید کننده علائم بهبود اقتصادی و فضای ایمن و باثبات اقتصادی کشور است.

** برنامه های دولت برای حذف موانع پیش روی توسعه اقتصادی ایلام / نگاه های پراکنده عامل توسعه نیافتگی ایلام

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام یادآور شد: مهمترین محرومیت استان کندی شکل گیری روند سرمایه گذاری است که به دو علت پایین بودن منابع سپرده ای بانک ها و پایین بودن سرانه جمعیت در ایلام است و برای تقویت سرمایه گذاری در منطقه با توجه به سرمایه های سرشار در حوزه های مختلف از جمله در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و نفت و گاز آنچه که باعث تقویت تشکیل سرمایه می شود اجماع نگاه های توسعه ای به استان و همت گماردن در راستای تقویت منابع مالی بدون اتکا به منابع سپرده ای است.

عسگری ادامه داد: شوربختانه آنچه در سال های گذشته با آن مواجه بودیم نگاه های پراکنده و متفاوت مجموعه گروه های مختلف به توسعه استان بوده که با استقرار دولت جدید موضوع سرمایه گذاری به عنوان محوری ترین رویکرد در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفته و سیکل شفاف و تخصصی سرمایه گذاری با فعال شدن هفتگی ستاد سرمایه گذاری و فراخوان سرمایه گذاران عمده در کشور و فراهم کردن زمینه حضور آنان در استان در حال پیگیری مستمر است.

وی افزود: خوشبختانه در این مدت کوتاه شاهد حضور سرمایه گذاران عمده در استان و در برخی موارد سرمایه گذاران خارجی برای نخستین بار در ایلام هستیم.

** ورود 30 شرکت بزرگ برای سرمایه گذاری در ایلام در دولت تدبیر و امید

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام اضافه کرد: بیش از 30 شرکت و هلدینک سرمایه گذاری در یک سال گذشته وارد استان شده و آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف به ویژه حوزه نفت و گاز، گردشگری و پتروشیمی اعلام کرده اند.

عسگری افزود: مشارکت در اجرای طرح های GTL، نیروگاه سیکل ترکیبی، هتلداری، گاوداری پنج هزار راسی، تولید گاز طبیعی و راه اندازی پالایشگاه، احداث مجتمع های خدماتی رفاهی و… از مهمترین محورهای فعالیت این هلدینگ های سرمایه گذاری است.

** بحث منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی مهران

وی تاکید کرد: منابع و فرصت ها در ایلام بیش از جمعیت استان است به همین علت برای بهره برداری از این فرصت های سرمایه گذاری و دستیابی به بازار بزرگتر به ویژه در بخش تقاضا، ایجاد منطقه آزاد صنعتی و تجاری در ایلام با توجه به معافیت های فراوان و این که در نقطه مقابل ما نیز در استان «واسط» عراق منطقه آزاد تجاری شکل گرفته ایجاد این منطقه اجتناب ناپذیر است.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید عزم مدیریت ارشد استان برای تحقق این موضوع بسیار بیشتر شده و خوشبختانه در سفر نخست دولت یازدهم به ایلام راه اندازی منطقه آزاد اقتصادی با استقبال دولت مردان مواجه شد.

عسگری بیان کرد: مدیریت ارشد استان نیز به دنبال این موضوع، فوری به تدوین طرح منطقه آزاد تجاری اقدام و به دبیرخانه مناطق آزاد تجاری و صنعتی ارسال شد.

وی ادامه داد: همزمان ضمن تهیه و تدوین نقشه پیشنهادی این منطقه اعلام آمادگی دستگاه هایی که در حوزه زیر ساخت های منطقه نقش دارند نیز به دبیرخانه ارسال و اصلاحات مورد نیاز شورای مناطق آزاد تجاری کشور در این زمینه انجام گرفت.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام افزود: با توجه به پیگیری های استاندار و دیدار وی رییس جمهوری در نشست دو هفته پیش، رییس جمهوری به دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور دستور دادند مقدمه های طرح منطقه آزاد مهران را برای تصویب در نشست آتی هیات دولت ارائه و انشاالله بزودی شاهد اجرایی شدن این طرح در دولت و ارسال آن برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

عسگری گفت: در راستای شعار مقام معظم رهبری در سال جاری و توصیه جدی رییس جمهوری و تاکیدهای استاندار موضوع سرمایه گذاری از رئوس برنامه های ستاد آسان سازی تسهیلات سرمایه گذاری در استان قرار دارد.

وی بیان کرد: آنچه که وجه تمایز نگاه کنونی دولت با دولت گذشته است، اتکا به شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ به جای اتکا به افراد حقیقی است زیرا امکان حضور مستمر شرکت های حقوقی با توجه به توان بالای مالی بیشتر از افراد حقیقی است و انشاالله در آینده نزدیک عملیات اجرایی این طرح ها که برخی نیز آغاز شده و برخی دیگر نیز در حال انجام است به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی یادآور شد: خوشبختانه تاکنون بیش از 30 مورد تفاهم نامه و قرارداد با سرمایه گذاران عمده برای سرمایه گذاری در استان انجام شده است.

** ایلام به کانون سرمایه گذاری نفتی تبدیل می شود

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام اظهار کرد: ذخائر نفتی این استان بیش از دو برابر میانگین کشور است به طوری که نسبت GDP نفت کشور به GDP بدون نفت 1،2 است در حالی که این نسبت در ایلام بیش از 2،5 است.

عسگری افزود: استان ایلام بایستی چهره سرمایه گذاری نفتی به خود گیرد و با حضور شرکت های بالادستی و فراهم آوری خوراک نفت و گاز و استقرار واحدها و تکمیل صنایع پایین دست پتروشیمی منجر به توسعه پایدار اقتصادی این منطقه با شتاب بالا شود.

وی ادامه داد: اجرای مرحله سوم پتروشیمی و مرحله دوم پالایشگاه گاز ایلام، احداث واحدهای پالایشگاهی در مهران و دهلران، شتاب بخشی در راه اندازی مجتمع های جدید پتروشیمی، واحدهای شیرین سازی و تولید دوده صنعتی از برنامه های وزارت نفت در استان است.

وی بیان کرد: خوراک دهی به مجتمع پتروشیمی ایلام آغاز شده و مرحله نخست که ایجاد واحد پلی اتیلن است نیز به بهره برداری رسید.

عسگری گفت: مهمترین ظرفیت این طرح در واحد الفین است که تاکنون به بهره برداری نرسیده است و با توجه به پیگیری های گسترده مدیر ارشد استان، اختصاص 220 میلیون یورو به پتروشیمی دهلران از سوی بانک صنعت و معدن عقد قرارداد شده و با تزریق این اعتبار واحد الفین به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: فرصت های شغلی جدیدی با بهره برداری از این واحد شکل خواهد گرفت و سهم استان را از صادرات محصولات پتروشیمی در جایگاه بالاتری قرار خواهد داد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل تحقق نیافتن 100 درصدی تخصیص های بودجه ای استان پرداخت و یادآور شد: بودجه عمومی استان و کشور در چند سال گذشته به طور اسمی و بدون توجه به واقعیت های درآمدی بسته شده که نتیجه آن در کاهش تخصیص تجلی پیدا کرده ولی در دولت جدید بودجه واقعی و مبتنی بر میزان وصول درآمدها بسته می شود.

عسگری افزود: خوشبختانه وضعیت تخصیص ها بهتر از گذشته شده و روند اعتبارهای مصوب استان حکایت از بهبود بسیار خوب منابع مالی در مقایسه با سال های گذشته دارد.

وی ادامه داد: یک هزار و 770 میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته برای استان ایلام در نظر گرفته شد که از این مقدار کمتر از 30 درصد تخصیص پیدا کرد.

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام گفت: منابع مالی این استان با لحاظ اعتبارهای سفر نخست دولت تدبیر و امید به ایلام و طرح های پیوست سال های 93 و 94 به بیش از پنج هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: اگر ارقام ردیف های ابلاغی و در اختیار وزارتخانه ها که در طول سال با توجه به پیگیرهای مجموعه مدیریتی استان به ویژه شخص استاندار تخصیص می یابد را به این مبلغ اضافه کنیم، ارقام بودجه به مراتب بیش از این اعداد خواهد بود.

عسگری تاکید کرد: اختصاص بودجه 10 هزار میلیارد ریالی به ایلام که خواسته استاندار در روزهای نخست حضور وی در استان بود در حال محقق شدن است.

** اختصاص دو میلیارد دلار فاینانس برای اجرای طرح های زیربنایی در ایلام

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام گفت: یکی از سیاست های مدیریت استان به علت وجود محدودیت های مالی استفاده از فاینانس خارجی برای اجرای طرح های زیرساختی و سرمایه گذاری است.

عسگری افزود: امکان استفاده از 33 میلیارد دلار منابع مالی خارجی از راه فاینانس در قانون بودجه سال 93 پیش بینی شده که خوشبختانه با پیگیری استاندار ایلام در شش ماه نخست امسال دو میلیارد دلار به شکل استفاده از تضامین دولت برای حضور سرمایه گذاران خارجی در اختیار استان قرار گرفته است.

وی اتصال شبکه ریلی ایلام به غرب کشور، احداث سد چناره، تکمیل راه کرمانشاه – ایلام و مهران – دهلران – اندیمشک، ایجاد شبکه فاضلاب را از مهمترین طرح های عنوان کرد که با استفاده از منابع فاینانس در استان اجرا خواهد شد.

عسگری گفت: ایلام از منظر اسناد بالادستی، میان دستی و پایین دستی مشکلی ندارد و بخشی از سندهای مورد نیاز تدوین قانون بودجه و برنامه فرارو با نگاه جدید مورد بازنگری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: سند آمایش سرزمینی ایلام امسال به طور کامل تدوین و به شورای آمایش کشور ارسال شد و در بحث سند پایه توسعه استان نیز چشم انداز توسعه به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفت.

وی افزود: سند توسعه روستایی، محرومیت زدایی و همین طور برنامه عملیاتی قانون برنامه پنجم تدوین شده اند و عملکرد برنامه پنج ساله ایلام در حال سنجش و اندازه گیری است که مشخص شود چه اندازه از نظر اهداف کیفی محقق شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در دو سال نخست برنامه پنجم با توجه به وضعیت نامطلوب وصول درآمدها امکان تحقق اهداف کمی در بخشی از حوزه ها پایین است و با شفاف سازی بودجه در سال 93 و 94 اهداف قانون برنامه محقق شود.

معاون استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت شهرک های صنعتی استان پرداخت و بیان کرد: بیش از 14 شهرک صنعتی در ایلام آماده استقرار واحدهای صنعتی است، گرچه برخی از آنها در تامین زیرساخت ها به ویژه برای واحدهای بزرگ مشکل دارند اما حضور سرمایه گذاران در ایلام با توجه به یکسان بودن مشوق ها در کشور دشوار است.

عسگری ادامه داد: در این مدت تلاش شده به کمک امکانات و اختیارات استان و جلب نظر دستگاه های ملی راه برای حضور سرمایه گذاران در این عرصه ها بازتر شود و با توجه به حضور دولت در ایلام و برگزاری نشست بسیار خوب فرصت های سرمایه گذاری اجماع کلی بر ارائه مشوق های جدید سرمایه گذاری در دولت شکل گرفته است.

وی افزود: با این نگاه و ارایه تشویق های بیشتر به ویژه در حوزه تسهیلات صندوق توسعه ملی امکان حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی در ایلام به مراتب بیشتر است.

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام تاکید کرد: با نگاهی به وضعیت طرح های صندوق توسعه ملی می توان گفت استان ایلام از نظر استفاده از این منابع مالی رتبه هفتم کشور را پس از استان های انرژی خیز همچون بوشهر، فارس، خوزستان و… با مبلغ بیش از 1.5 میلیارد دلار به دست آورده است.

عسگری یادآور شد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی از اولویت های توسعه ای ایلام محسوب می شود، هر کمکی به آماده سازی شرایط برای حضور سرمایه گذاران در این بخش می تواند در توسعه استان تاثیرگذار باشد.

وی اظهار کرد: اجرای طرح های سرمایه گذاری در گذشته متقاضی محور بوده و بدون توجه به ملاحظه های بازار راه اندازی می شدند ولی اکنون طرح های سرمایه گذاری با رعایت و لحاظ ایجاد فرصت های سرمایه گذاری، قابلیت ها و ظرفیت ها اجرا می شود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام اضافه کرد: آنچه وجه تمایز نگاه های ژرف به اقتصاد در دولت تدبیر و امید است، توجه به تولید به جای اشتغال است.

عسگری اظهار کرد: دولت اعتقاد دارد ایجاد اشتغال به هر قیمتی توجیه پذیر نیست و اشتغال مولد و پایدار بایستی از راه ایجاد فرصت های سرمایه گذاری خلق شود و این یعنی بدون تولید ایجاد اشتغال امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: هدف گذاری های این دولت به جای اشتغال بر تولید استوار است و آنچه که مردم را رنج می دهد نیز نبود اشتغال است و اگر قرار باشد اشتغال با هر قیمتی و تنها با پرداخت تسهیلات انجام پذیرد چه بسا افراد بیکار را بدهکار می کند و این نگاه در این دولت مردود است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام گفت: ناقص بودن زنجیره تولید و خوشه های موجود ضمن اینکه به بنیان های فعلی تولید آسیب می رساند استان را از امکان برخورداری از ارزش افزوده های بالاتر باز می دارد و به این علت ایجاد و توسعه خوشه های صنعتی در استان در دستور کار جدی مدیریت استان قرار دارد.

وی ادامه داد: نمونه بارز این خوشه را در صنعت فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته به خوبی می توان دید که از مزیت های نسبی استان محسوب می شده و مدیریت ارشد ایلام بر این موضوع متمرکز شده اند.

عسگری افزود: توسعه خوشه های دیگر در بخش های کشاورزی و پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام گفت: فراهم کردن شرایط حضور سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی مهران که بزودی به منطقه آزاد تبدیل می شود با بیش از 800 هکتار گستره و ارائه تخفیف های متنوع مالیاتی و تعرفه ای و امکان صادرات به عراق و کشور های منطقه، تخفیف در قیمت واگذاری زمین در شهرک های صنعتی، تدوین و در معرض دید گذاشتن طرح های توجیه دار استان برای بیش از 100 طرح در حوزه های مختلف، استقرار فرآیند جذب سرمایه گذار در تهران و استان های بزرگ کشور و فرآهم کردن زمینه های سرمایه گذاری و حضور آنها به ویژه بازدیدهای میدانی از استان در زمره اقدام های مدیران دولت تدبیر و امید برای رونق سرمایه گذاری در ایلام است.

عسگری اضافه کرد: اتفاق مهمتر اینکه در گذشته بخشی از دستگاه های اجرایی حوزه ماموریت خود را بدون توجه به موضوع سرمایه گذاری و تنها در راستای ماموریت اصلی آنها تعریف می کردند، به عنوان مثال اداره راه و شهرسازی فقط به طرح راه سازی متمرکز می شد اما این دستگاه به عنوان دبیر کمیته زیربنایی نقش اساسی در شتاب بخشی واگذاری زمین به سرمایه گذاران دارد.

وی تاکید کرد: اکنون راه و شهرسازی موضوع سرمایه گذاری را در اولویت و دستور کار قرار داده و به طور مشابه در تمام دستگاه ها اولویت قرار دادن سرمایه گذار به طور کامل مشهود است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری ایلام یادآور شد: نگاه ویژه استاندار به حوزه سرمایه گذاری به اندازه ای است که از تمام توان و ظرفیت های دوستانه و اداری برای جذب سرمایه گذار در استان استفاده می شود و تیم تشریفات استقبال و همراهی سرمایه گذاران با تاکید شخص ایشان، همراهی مشاور اقتصادی تهران و مجموعه معاونان انجام می پذیرد.

عسگری افزود: بروز چنین رفتارهایی و احساس هماهنگی کامل میان مجموعه مدیریتی استان در حوزه سرمایه گذاری اطمینان خاطری برای سرمایه گذاران برای حضور در ایلام است.

** شعار دولت یازدهم صداقت در گفتار و ندادن وعده های غیرقابل اجراست

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام گفت: دغدغه «مروارید» استاندار ایلام این است که تا اجرای طرح ها و آغاز عملیات اجرایی آنها با توجه به پیچیدگی های سرمایه گذاری از اطلاع رسانی نابه جا و بی موقع پرهیز شود و این در راستای اعتماد سازی و مقوله صداقت در گفتار و کردار کارگزاران دولت تدبیر و امید قابل ارزیابی است.

عسگری به طرح اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن اشاره و بیان کرد بهره برداری از این طرح نقش بسزایی در ایجاد رفاه اجتماعی و کاهش قیمت تمام شده تولید در استان دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح ایجاد راه آهن ایلام به طول 70 کیلومتر در سال پایانی دولت دهم و از محل قرارداد قبلی پروژه اتصال راه آهن اسلام آباد غرب به پیمانکار ابلاغ شد و منابع مالی مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده بود، با وجود کلنگ زن هیچ فعالیتی برای اجرایی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: روند اتصال ایلام به شبکه ریلی غرب کشور اکنون از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست لذا با توجه به قانون و داشتن مجوز ماده 215 برای این طرح بدون توجه به منابع بودجه عمومی پیگیری های متعددی برای استفاده از منابع مالی خارجی در اجرای پروژه انجام گرفته است.

عسگری اضافه کرد: اکنون چندین فاینانسور خارجی برای اجرای طرح اعلام آمادگی کرده و از محل سهم دو میلیارد دلاری استان از محل فاینانس این پروژه برای اجرا در حال اخذ مجوز از شورای اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: به طور قطع اجرای این طرح از منابع فاینانس با محدودیت تخصیص مواجه نیست و با شتاب بیشتری در مقایسه با منابع بودجه عمومی به بهره برداری می رسد که امیدواریم امسال سرمایه گذار پروژه تعیین و فعالیت خود را آغاز کند.

معاون استاندار ایلام گفت: تبدیل منطقه ویژه اقتصادی مهران به منطقه آزاد تجاری تفاوت زیادی در نیاز به ایجاد زیرساخت ها ندارد و با توجه به اینکه فعالیت ها در مناطق ویژه در بخش تولید و در مناطق آزاد فقط در تجارت است لذا ایجاد زیرساخت های لازم برای منطقه آزاد اقتصادی مهران از آغاز سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

** هم اندیشی و مشورت با فعالان بخش خصوصی در ایلام

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام گفت: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برای زمینه سازی حضور سرمایه گذاران در استان فعال شده و حضور استاندار و مجموعه مدیران و اصناف، اتحادیه ها و گروه های مختلف بازار در این شورا مشهود است.

عسگری افزود: هدف این شورا دریافت و بررسی درخواست های تشکل ها و فعالان اقتصادی و اتخاذ تصمیم برای بهبود فضای کسب و کار در استان است و با توجه به ظرفیت تجاری مرز مهران و جایگاه این مرز فعالان بخش خصوصی و تجار می توانند نقش اساسی در توسعه تجارت خارجی کشور و ایلام داشته باشند.

وی ادامه داد: از این رو همنشینی با تجار و فراهم کردن زیرساخت های صادرات و ترانزیت کالا به کشور عراق از جمله اولویت های مورد نظر مدیریت استان در حوزه سرمایه گذاری است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام گفت: در چهار دوره سفر استانی دولت نهم و دهم به استان چیزی در حدود 396 مصوبه به تصویب رسید که مصوبات خرد و غیرقابل اجرا بودند که تاثیری در توسعه ایلام نداشتند و شمار زیادی از مصوبه ها نیز به منظور بررسی تدوین شده بودند نه اجرا، بنابراین با اینکه اصل مصوبه تصویب شد در عمل کاری انجام نگرفت.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد از نظر پیشرفت ریالی مصوبه های چهار دوره سفر هیات دولت گذشته به استان کمتر از 30 درصد محقق شده اند در حالی که کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های چهار دوره سفر پنج هزار و 800 میلیارد ریال بود و با توجه به اینکه تعداد پروژه ها در سفر اردیبهشت گذشته دولت یازدهم به استان محدودتر و موثرتر هم هستند اعتباری در حدود همین عدد اختصاص پیدا کرده است،

عسگری در پایان تاکید کرد: ایجاد تحول با همراهی همه گروه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشمول زمان است و تلاش می شود که در کمترین زمان ممکن آثار این برنامه ها و پیگیری ها در حوزه های مختلف استان ایلام خود را نشان دهد.

استان ایلام با 585 هزار نفری جمعیت در غرب کشور با وجود ظرفیت ها و ثروت های سرشار در حوزه منابع نفت و گاز و موقعیت مرزی در همسایگی عراق یکی از مناطق غیربرخوردار کشور است. ک/3

7177/540/565

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا