گوناگون

روش کنونی مدیریت آب در استان اردبیل جوابگو نیست

81212642 5780761

به گزارش ایرنا به نقل از آب منطقه ای اردبیل بهروز محمدی روز دوشنبه در جریان بازدید مدیران امور و روسای ادارات منابع آب شهرستان ها از شبکه مغان افزود: مدیریت آب هم اکنون نیاز به تغییر سبک و روش دارد طوری که با مرور گذشته و شناخت نقاط ضعف و برطرف کردن آنها در حال حاضر ضرورت مدیریت آب است.

وی گفت: در ادبیات آب کشور کلماتی همچون توانمند سازی بهره برداران ، مدیریت مشارکتی و ترویج سیستم های نوین آبیاری وجود دارد ولی این موضوعات به صورت دقیق و موفق عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: مدیران شهرستان ها باید همگام با سیاست های اخیر وزارت نیرو و تغییر نگرش های انجام شده برای تحقق آنها برنامه ریزی کرده و کارهای عملیاتی موثری را به نمایش بگذارند.

وی هدف از بازدید از شبکه مغان را آشنایی با کارهای خوب صورت گرفته در شبکه برای مدیریت منابع و مصارف و انتقال تجارب موفق آنها به سایر شهرستان ها اعلام کرد.

وی افزود: با تلاش همکاران امور منابع آب مغان یکی از نمونه های موفق ترویج سیستم آبیاری قطره ای (tape) در سطح 700 هکتار از اراضی شبکه مغان انجام شده و با توجه به کاهش مصرف آن در ذرت تا حد یک چهارم آبیاری غرقابی ضرورت دارد الگوبرداری و ترویج روش و سیستم مذکور در سایر شبکه ها و حتی اراضی پایاب چاه ها در دشت اردبیل مدنظر مدیران شهرستان های ذیربط قرار بگیرد.

وی از بازگردانی 40 میلیون مترمکعب آب زهکش ها به کانال اصلی برای استفاده حداکثری از منابع آب موجود و فائق آمدن بر خشکسالی اخیر در مغان خبر داد و گفت: با اجرای طرح مناسب تاکنون 40 میلیون مترمکعب از آب زهکشی به کانال اصلی انتقال داده شده و از خارج شدن آن از کشور جلوگیری شده است.

مدیر امور منابع آب مغان نیز در این بازدید در زمینه سیستم آبیاری tape گفت: با توجه به تجربه موفق سال گذشته و برنامه ریزی لازم برای مستند سازی مراحل سیستم مذکور تعیین مدیر پروژه برای ترویج آن و نیز تهیه دستورالعمل برای ترویج آن در سطح شبکه انجام شده است.

شهبازی همچنین در زمینه بازگردانی 40 میلیون مترمکعب آب زهکشی به کانال اصلی مغان افزود: برای استحصال و انتقال این حجم آب در سایر پروژه ها و طرح های موجود در کشور بیش از 400 میلیارد ریال هزینه می شود ولی برای تحقق این موضوع در شبکه مغان با خلاقیت انجام شده فقط یک میلیارد و 300 میلیون ریال هزینه شده است.

594/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا