گوناگون

روغن پالم در صنایع غذایی آذربایجان‌شرقی استفاده می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: روغن پالم در صنایع تولید مواد غذایی آذربایجان‌شرقی استفاده می‌شود.

«جعفرصادق تبریزی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: استان ما یکی از قطب‌های تولید شکلات و شیرینی و محصولات لبنی است و با توجه به قیمت ارزان این روغن نسبت به دیگر روغن‌ها محال است که تولیدکنندگان از آن استفاده نکرده باشند.

وی ادامه داد: ضرورتی ندارد برای پرچرب کردن محصولات لبنی از روغن‌های اضافی بهره گرفت، تولید این محصولات به روش طبیعی و سنتی مقداری چربی به همراه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده این روغن مالزی، سنگاپور، برزیل و هند است، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر مصارف تغذیه‌ای این روغن مصارف سوختی، آرایشی و بهداشتی نیز دارد.

تبریزی با بیان اینکه وقتی این روغن خبرساز شد که مشخص شد در سال 91 ، واردات آن 9500 درصد رشد کرده است، گفت: «پالم» در گذشته هم وارد می‌شد اما ورود این محصول در این دو سال، برای استفاده در صنایع غذایی بود، حال آنکه تا پیش از این روغن «پالم» در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد داشت.

وی یادآور شد: در حالی که واردات این روغن در سال‌ 90، 81 تن در سال بود، پس از آن ورود «پالم» به 6252 تن رسیده است این یعنی 9500‌ درصد افزایش و 96 برابر.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: برخی مقصر این ماجرا را وزارت بهداشت و وزارت صنعت دانستند که اجازه‌ی ورود روغن نخل را داده است اما به این نکته اشاره نکردند که این مجوز ورود، برای مصارفی در صنایع بهداشتی و آرایشی بوده است و نه صنایع غذایی.

تبریزی با بیان اینکه نباید استفاده از این روغن را در دیگر صنایع غذایی موجه بدانیم، خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی با توجه به بالا بودن میزان اسید چرب اشباع مصرف این روغن را، سبب افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌داند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا