گوناگون

رونمايي از سند 48 صفحه‌اي توسعه فوتبال

اولين جلسه شوراي عالي راهبردي با حضور علي کفاشيان رئيس فدراسيون، مهدي تاج نايب رئيس، علي قرا‌خانلو رئيس کميته راهبردي، تابش نماينده مجلس، هوشنگ‌ نصيرزاده رئيس کميته تدوين مقررات، فريدون اصفهانيان رئيس کميته داوران، عليزاده رئيس آکادمي فوتبال، هادي آيت‌اللهي نايب ‌رئيس فدراسيون، عبدالحميد احمدي رئيس انجمن ورزش نويسان برگزار شد.

به نقل از فارس، در اين جلسه قراخانلو توضيحاتي در مورد شوراي عالي راهبردي و سند توسعه فوتبال به اعضا ارائه کرد و اعضاي ثابت اين شورا را به اين شرح اعلام کرد.

اعضاي ثابت عبارتند از رئيس، رئيس سازمان ليگ، نائب‌ رئيس بانوان، دبيرکل، سه رئيس از کميته‌هاي فدراسيون به صورت چرخشي، رئيس اتحاديه فوتبال، معاون ورزش قهرماني وزارت ورزش، يک نفر از کميسيون فرهنگي مجلس، رئيس يا دبير فراکسيون مجلس، رئيس شوراي سياست‌گذاري صدا و سيما و رئيس انجمن ورزشي‌نويسان.

* ايرادهاي نماينده مجلس به اعضاي شورا

تابش نماينده مجلس شوراي اسلامي که در اين جلسه شرکت داشت از ترکيب اعضاي شورا ايراد گرفت و گفت بايد از تعداد اعضاي فراکسيون در اين شورا کم شود و اساتيد دانشگاه و يا نفراتي که در تعيين راهبردها نقش بيشتري دارند به اين شورا اضافه شوند مثلا نخبگاني مرتبط با اين مسئله به اين شورا اضافه شوند و همچنين نفراتي از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي از معاونين رياست جمهوري و شوراي تشخيص مصلحت نظام به اين شوراي عالي راهبردي فوتبال اضافه شود.

* ايرادهاي نصيرزاده به سند توسعه فوتبال

هوشنگ نصيرزاده همچنين به سطر بندي و نوع نوشتار سند توسعه فوتبال ايراد گرفت و گفت که اين سند بايد سطر بندي درستي شود زيرا اين سند فصل دوم دارد اما فصل اول ندارد.

وي همچنين ايرادهاي ديگري نسبت به محتواي اين سند گرفت که قره‌خانلو رئيس کميته راهبردي با قبول انتقادها گفت با کمک نصيرزاده اصلاحات لازمه را در اين سند انجام خواهيم داد.

* اضافه شدن 3 عضو جديد به شوراي راهبردي

علي قرا‌خانلو با استقبال از پيشنهاد تابش اعلام کرد که سه عضو جديد يعني يک عضو از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، يک عضو از معاون حقوقي رياست جمهوري و يک عضو از مجمع تشخيص مصحلت نظام به اين شورا اضافه خواهند شد.

وي تاکيد کرد که سند توسعه فوتبال از سوي هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال مورد تصويب قرار گرفته است.

* رونمايي از سند 47 صفحه‌اي توسعه فوتبال

قرا‌خانلو سپس سند 47 صفحه‌اي توسعه فوتبال را رونمايي کرد و گفت که اين سند 4 بخش دارد و 29 راهبرد و 24 اقدام و برنامه در آن وجود دارد. اقداماتي که کاملا اجرايي و مطالعاتي هستند. برخي از راهبردها يعني ارتقاء روابط با فيفا و AFC استفاده از تجارب فدراسيون‌هاي موفق و ايجاد ليگ حرفه‌اي بانوان

* بحث و گفت‌وگو بر سر فرهنگ فوتبال

برخي از حاضرين در جلسه مثل عبدالحميد احمدي در مورد مسائل فرهنگي در فوتبال بحث‌ها و گفت‌وگوهايي انجام داده است. احمدي معتقد بود که در اين سند نگاه بيشتر سخت‌افزاري است تا فرهنگي و نرم‌افزاري اما برخي از اعضا معتقد بودند کار فرهنگي در فوتبال آغاز شده است. مهدي تاج معتقد بود که شفاف‌سازي قراردادها مبارزه با دلاليسم و پرداخت ماليات از سوي بازيکنان و مربيان برخي از اقدامات فرهنگي است که در فوتبال اجرايي شده است. اين اقدامات باعث کاهش هزينه‌ها و اقدام‌هاي ابداعي در فوتبال ايران نيست بلکه اقدام‌هايي که سال‌ها در فوتبال دنيا وجود داشته اما در فوتبال ايران اجرايي نمي‌شده است.

* مطالبه سند و ارائه توضيحات تا آخر خرداد

در اين جلسه مصوب شد که اعضاي شوراي عالي راهبردي سند توسعه فوتبال را مورد مطالعه قرار دهند و تا آخر خرداد توضيحات و نظرات خود را به کميته راهبردي فدراسيون فوتبال ارائه کنند.

* کفاشيان فقط شنونده بود

کفاشيان در طول جلسه 2 ساعته فقط نظرات حاضرين در جلسه را شنيد و هيچ سخني نگفت و در پايان جلسه با استقبال از اين سند گفت: مي‌خواهيم با اين سند و همچنين کميته راهبردي در فوتبال سياست‌گذاري کنيم تا فوتبال سليقه‌اي اداره نشود. او به شوخي گفت شايد زماني اصفهانيان نباشد من که هستم بنابراين بايد برنامه‌محور پيش برويم.

* عابديني و جلالي نيامدند

در اين جلسه شوراي عالي راهبردي قرار بود عابديني عضو کميته فني پرسپوليس و همچنين مجيد جلالي سرمربي تيم فوتبال سايپا حاضر شوند که هيچکدام از اين دو در جلسه امروز حضور پيدا نکردند. برخي ديگر از اعضاي اين شورا نيز مثل نصرالله سجادي معاون ورزش قهرماني در جلسه حاضر نبودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا