Mihanpostپیشنهاد سردبیر

رونمایی از دو ماهواره ایرانی ‘تدبیر’ و ‘خلیج فارس’ +عکس

به گزارش میهن پست – در حاشیه مراسم روز فناوری فضایی که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، از ماهواره تدبیر و ماهواره مخابراتی خلیج‌فارس رونمایی شد.

در مراسم رونمایی سردار “حسین دهقان” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور حضور داشتند.

طراحی و ساخت ماهواره تدبیر توسط دانشگاه علم و صنعت صورت گرفته است.

** ویژگی‌های ماهواره خلیج فارس

ماهواره سازگار با بستر ارتباطی بی‌سیم‌زنی پایه کشور بوده و خدمات ارتباطی بی‌سیم ماهواره‌ای را به صورت امن و مطمئن با پوشش جغرافیای ملی و یا منطقه‌ای ارائه می‌کند.

این سامانه مجهز به پایانه‌های کاربری کوچک و سبک بوده و در شرایط به روز بحران ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نیز توسط نیروهای امدادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماهواره خلیج فارس برای برقراری خدمات ارتباطی امن اختصاصی باند باریک از نوع غیر بلادرنگ یا ذخیره/ ارسال مورد استفاده قرار گرفته و سرویس‌های پیام رسانی کوتاه را در داخل و یا خارج مرزهای ملی تامین می‌کند. افق آتی این طرح تحقق یک منظومه ماهواره‌ای است.

تبادل پیام‌های داده متنی و یا صوتی بین کاربران متحرک یک شبکه بی‌سیم‌زنی، پخش پیام‌های همگانی و جمع‌آوری و یا توزیع داده حس‌گرهای نصب شده در نقاط دور از دسترس از مهمترین کاربردهای ماهواره مخابراتی خلیج فارس است.

قابلیت‌های فنی این ماهواره نیز عبارت است از:

* قابلیت ارائه خدمات تبادل پیام در نقاط فاقد زیرساخت مخابراتی

* قابلیت تبادل اطلاعات بین کاربران واقع در شبکه‌های بی‌سیم ناهمگون

* امکان استفاده از بسترهای متمدن جهت برقراری ارتباط میان درگاه‌های تبادل پیام ماهواره‌ای.

ویژگی های ماهواره تدبیر

اما ماهواره تدبیر ، دیگر سامانه رونمایی شده در این مراسم بود. مشخصات این ماهواره عبارت است از :

ماهواره تدبیر با جرم ۵۰ کیلوگرم و ابعاد ۷۴٫۲*۵۰*۵۰ سانتی‌متر مکعب با مأموریت عکس‌برداری با قدرت تفکیک مکانی بهتر از ۱۰۰ متر در مدار ۲۵۰*۳۷۵ کیلومتر قرار می‌گیرد.

همچنین این ماهواره قابلیت دریافت پیام بین ۱۶ کاربر از طریق گوشی‌های قابل حمل در هر موقعیت جغرافیایی را دارد. به کمک جی‌پی‌اس فضایی موقعیت‌یابی می‌کند.

دهقان: جزو ۵ کشور نوظهور در عرصه فضا هستیم

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز در مراسم روز فناوری فضا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه‌فجر، گفت: با رهبری‌های پیامبرگونه امام‌خمینی(ره) بساط شاهنشاهی از سرزمین اسلامی برچیده و نظام اسلامی در قالب شعار استقلال و آزادی نهادینه شد.

تدبیر و خلیج فارس رونمایی شدند/ ۳ ماهواره ایرانی آماده پرتاب هستند

وی اضافه کرد: امروز عزت و افتخار ما برای دیگران الگو شده و آنها می‌خواهند در این مسیر گام بردارند.

وزیر دفاع تاکید کرد: نظام سلطه به صورت سنتی باورش بر این است که آقای دنیاست و حق با آنهاست و دیگران وظیفه‌ای جز حمایت از آنان ندارند.

سردار دهقان با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی در آستانه سی و ششمین سالگرد خود قرار گرفته است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی هیمنه نظام سلطه را به چالش کشید و امروز ملت ما به عنوان یک قدرت در جهان ایفای نقش می‌کند که این مرهون مجاهدت‌ها در دوران مبارزه و دفاع مقدس است. از این‌رو نام شهدا را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: اگر ما استقلال را به عنوان شعار محوری مطرح می‌کنیم به این معنا نیست که استقلال را تا آسمان هفتم ببریم. معنای استقلال آن است که ملت آنچه که به آن نیاز دارد و متکی است بر اراده تصمیم خودش به آن دست یابد.

وزیر دفاع افزود: در حوزه سیاسی امروز به عنوان تنها کشوری در عرصه جهان شناخته می‌شویم که ما را خارج از سلطه‌گری دیگران تعریف می‌کنند و همواره اهداف و منافع ملی خود را به اجرا می‌گذاریم.

سردار دهقان با بیان اینکه باید تمامی ظرفیت‌ها در جهت منافع ملی شکوفا شود تا نظام بتواند در سطحی از قدرت قرار گیرد، افزود: دیگران نباید اجازه دهند در مقابله با نظام قرار گیرند. در حوزه علوم و فناوری در یک حوزه برتر قرار داریم و معتقدم این حوزه متعلق به بشریت است.

وی تصریح کرد: نظام سلطه می‌خواهد ملت‌ها از دسترسی به دانش باز بمانند، اما اراده‌ای در ملت‌ها شکل گرفته و باید با این اراده تمامی موانع، سدها و محدودیت‌ها را از جلوی پا برداشت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به تحریم‌های متعدد علیه ایران، افزود: در دوره اخیر بیشترین محدودیت‌ها در قالب تحریم‌های ظالمانه بر ما تحمیل شد، اما با اراده ملی توانستیم در حوزه‌های مختلف موفقیت‌های خوبی را به دست آوریم.

تدبیر و خلیج فارس رونمایی شدند/ ۳ ماهواره ایرانی آماده پرتاب هستند

سردار دهقان تصریح کرد: در عرصه استفاده از  علوم و فناوری‌ها دیگران حق ندارند انحصاری برای خود قائل شوند چرا که این حوزه در راستای وضعیت بهتر زندگی برای بشریت است. بنابراین باید وجهه همت خود را در راستای رفاه و برداشتن سختی‌ها قرار دهند.

وی با بیان اینکه امروز ملت ما به بلوغ علمی و آکادمیک دست یافته‌ است، افزود: توانسته‌ایم به زیرساخت‌های توسعه و فناوری دست پیدا کنیم. از این‌رو با شهامت تمام اعلام می‌کنم که ملت ما قادر است با اتکا به ظرفیت‌ها هر آنچه را که نیاز دارد تولید و بهره‌برداری کند. البته شاید در این زمینه عنصر زمان و هزینه نیز مطرح باشد. با این حال می‌توان در زمان کوتاه هزینه کمتری را تحمل کرد.

“دانشجوی دکتری با کمترین امکانات در محیط آزمایشی بیشترین دستاوردها را خلق می‌کند”

وزیر دفاع با بیان اینکه اراده و استقلال در ملت ما وجود داشته است، افزود: در سایه پیروزی مردم امروز شاهد امواج بسیار گسترده در همه صحنه‌ها هستیم به طوری که توسعه علم مایه افتخار برای جهان اسلام است و نمایندگان کشورهای دیگر برای این پیشرفت و توسعه جشن می‌گیرند.

سردار دهقان تصریح کرد: وقتی فناوری‌ها به عرصه زندگی می‌آید زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پیامدهایی هم دارد که باید آن را مدیریت از جنبه‌های منفی نیز پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه فناوری پیام‌های گسترده‌ای دارد و از اهمیت بالاتری برخوردار است، اظهار داشت: اگر مقاطع رشد و توسعه را در دنیا ردیابی کنیم متوجه خواهیم شد پیام سطوح فناوری عمیق است و یکی از سطوح فناوری که در بالاترین سطوح قرار گرفته فناوری فضایی است. این حوزه در فضا ایجاد قابلیت می‌کند و می‌توان به صورت وسیع زمین را مشاهده کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دومین پیام سطوح فناوری اشاره کرد و ادامه داد: در هر لحظه و در هر مکان اطلاعی که کاربر ارائه دهد اختیار قرار می‌گیرد و سومین پیام آن این است که مانیتورینگ پیوسته را فراهم و پدیده خاصی را ایجاد می‌کند.

سردار دهقان اضافه کرد: فناوری فضایی مرز جغرافیایی را برمی‌دارد و هر تصمیمی که لازم است انجام دهیم فراهم  و بحث هدایت و حرکت در زمین و فضا را مدیریت می‌کند و امکان ارائه خدمات در هر جای دنیا را فراهم می‌کند.

“تحرکاتی که از سوی دشمن انجام می‌شود رصد می‌کند و تهدیدات احتمالی و اقدمات را انجام و ارتقای قابلیت خودی را ایجاد می‌کند”

وی اظهار داشت: فناوری فضا می‌تواند در افزایش جمعیت و پیامدهایی که دارد و معضلات و مشکلات آب کمک جدی کند.

وزیر دفاع با طرح این پرسش که امروز باید بگوییم وضع ما در این حوزه چیست؟ گفت: بازه طولانی نیست که ما در این حوزه وارد شده‌ایم اما دستاوردهای خوبی را به دست آورده‌ایم. به طوری که در سال ۲۰۱۲ گزارشی تهیه شد و در آن گزارش ۵ کشور به عنوان کشورهای نوظهور در عرصه فضا مطرح شدند که یکی از کشورها ما بودیم و تفاوت‌مان در سرعت بود، سرعت‌مان بیشتر از بقیه شده است.

سردار دهقان با بیان اینکه در سطح فناوری فضایی بومی هستیم، تاکید کرد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم و این ادعا هم درست است که در همه زمینه‌ها منجمله پرتاب کننده، ماهواره، ایستگاه زمینی بومی شده‌ایم و همه این امکانات را در اختیار داریم و از بین کشورهای نوظهور تنها کشوری هستیم که همه مجموعه‌ها را داریم.

وی تصریح کرد: به حول و قوه الهی و با توجه به مسیری که ترسیم شده، فکر می‌کنیم در زمانی نه چندان زیاد بتوانیم ماهواره را در بالاترین سطح قرار دهیم چرا که اراده‌ای شکل گرفته و به دستاوردهایی رسیده‌ایم و این اراده و دستاورد چنین نویدی را به ما می‌دهد.

وزیر افزود: ان‌شاءالله با عنایت الهی و هدایت‌های مقام معظم رهبری و در قالب برنامه‌های درست بتوانیم برای ملت ابتکارات جدیدی را خلق و مسئولیت خود را برای عزت ملت و کشور ایفا کنیم.

سردار دهقان در پایان تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم منشاء تاثیری برای ملت‌ها و سایر کشورهای اسلامی و جهان سوم که به دنبال یافتن راهی برای فشار نظام سلطه هستند باشیم. از همه شما تشکر می‌کنم و می‌گویم ما در وزارت دفاع از سال ۷۳ شروع به کار کرده‌ایم و همه ظرفیت‌ها را در نظر گرفته‌ایم.

شریعتمداری: تلاش ایران برای دریافت چهارمین نقطه مداری در فضا

محمد شریعتمداری که در مراسم روز فناوری فضایی به نمایندگی از رییس جمهور حضور یافته بود طی سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهداء و تقدیر از تلاش‌های محققان فضایی ایران افزود: ایران امروز در فهرست پنج کشور نوظهور فضایی قرار گرفته که در بین این پنج کشور نیز بیشترین سرعت پیشرفت را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه بر لزوم اطلاع و التزام عملی همه مسوولان فضایی کشور به اسناد بالادستی این حوزه تاکید کرد و گفت: لازم است با اتخاذ یک نگاه بلند مدت و راهبردی، ظرفیت‌های کشور در این حوزه ارتقاء یافته و از فرصت‌های همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی به طور جدی استفاده شود و خدمات فضایی به طور محسوس در زندگی مردم وارد شود.

شریعتمداری با بیان این که بدون مشارکت ملل مختلف امکان فائق آمدن بر مشکلات و چالش‌های بزرگ بشری وجود ندارد بر ضرورت نگاه فراملی و بین‌المللی به فناوری فضایی و استفاده از آن در خدمت صلح و رفاه بشریت تاکید کرد.

وی تصریح کرد: با وجود همه موفقیت‌ها در حوزه‌های مختلف فناوری فضایی که مرهون سرمایه‌گذاری ویژه جمهوری اسلامی در این حوزه و مهمتر از آن تلاش جوانان فکور و اندیشمند کشور در این حوزه بوده، گستردگی فناوری فضایی ایجاب می‌کند که با برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ و بر اساس افقی بلند مدت در این حوزه فعالیت داشته باشیم.

معاون اجرایی رییس جمهور در ادامه ضرورت حفظ یکپارچگی حوزه فضایی و همکاری همه ذینفعان در این بخش را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در این راستا سازمان فضایی ایران باید با استفاده از ظرفیت شورای عالی فضایی بین تمامی فعالان و ذی‌نفعان این حوزه هماهنگی ایجاد کند تا حیطه‌های دستاوردهای فضایی کشور به حوزه خدمات و کاربردهای این فناوری گسترش یابد.

وی در پایان با اشاره ضرورت دستیابی به حوزه مداری زمین آهنگ به عنوان یکی از مهمترین اهداف حوزه فضایی در کشور تاکید کرد: با همه پیشرفت‌ها باید این واقعیت را پذیرفت که برای تحقق سند چشم‌انداز در این حوزه مسیری طولانی در پیش داریم که نیازمند عزم و اراده‌ای استوار است.

معاون اجرایی رییس جمهور همچنین از تلاش ایران برای دریافت چهارمین نقطه مداری در فضا خبر داد.

شریعتمداری در حاشیه مراسم روز فناوری فضایی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: ایران در تلاش است ضمن دریافت چهارمین نقطه مداری سومین نقطه مداری فضایی کشور را که همچنان در تملک ایران است حفظ کند.

فاضلی: سه ماهواره ایرانی آماده پرتاپ است

حمید فاضلی قائم‌مقام سازمان فضایی کشور در حاشیه مراسم روز فناوری فضایی در جمع خبرنگاران گفت: ماهواره‌های “شریف‌ست”، “فجر” و “تدبیر” آماده است و پیش‌بینی می‌شود یکی از این ماهواره‌ها تا پایان امسال به فضا پرتاب شود.

وی افزود: پایگاه ملی پرتاب نیز در اواخر دولت دهم تصویب و ابلاغ شد و در دولت جدید نیز مورد حمایت قرار گرفت که در حال حاضر مطالعات طراحی و مفهومی آن آغاز شده است.

فاضلی اظهار داشت: این پایگاه در جنوب شرقی کشور راه‌اندازی می‌شود.

منبع: مشرق نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا