گوناگون

رونمایی از دو کتاب بنیاد قم پژوهی/ حجت‌الاسلام بنایی: انتشار آثار جدید در انتظار پایان‌ خشکسالی مالی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی بنایی معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم و رئیس بنیاد قم پژوهی در این مراسم که شامگاه پنجشنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد اظهار کرد: قم به عنوان یک شهر کهن تاریخی که از عمر آن بالغ بر 10 هزار سال می گذرد با ظهور اسلام و ورود اولین گروه شیعیان به قم در سال 80 هجری و سپس ورود کریمه اهل بیت(ع) ر آغاز قرن سوم، نقش بی بدیلی در ترویج تشیع و مکتب اهل بیت ایفا کرده است.

وی گفت: قم از معدود شهرهای عالم است که دارای تاریخ روش و گویاست و به لحاظ تاریخی تالیفات مستقلی پیرامون آن انجام شده است و یا به لحاظ آینده نگری و آینده پژوهی تعابیر بلندی نسبت به آن از ائمه معصومین وارد شده است. با این وصف قم در عصر حاضر به لحاظ تاریخی و آینده پژوهی مورد توجه واقع شده است.

رئیس بنیاد قم پژوهی افزود: در شرایطی که برای برخی از استان ها مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تاسیس شده است و با بودجه های مناسب اقدام به تحقیق و پژوهش و چاپ و نشر آثار مربوطه می نمایند، قم متاسفانه در این قسمت هم محروم است و مورد عنایت قرار نمی گیرد.

به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم اعضای هیئت امنای کانون نویسندگان قم با آسیب شناسی این نقیصه اقدام به تاسیس بنیاد قم پژوهی کردند و تاکنون قریب به 20 اثر تحقیقی را به عرصه علم و ادب کشور تقدیم کردند.

اهتمام روحانیت به تاسیس مدارس به سبک کلاسیک

حجت‌الاسلام بنایی ضمن قدردانی از اعضای شورای مرکزی کانون نویسندگان، به ارائه توضیحی در مورد این دو اثر رونمایی شده پرداخت و اظهار کرد: یکی از این آثار کتاب تاریخ معارف قم تالیف قم پژوه توانا و محقق برجسته مهدی عباسی است که در حقیقت تاریخ آموزش و پرورش قم از سال 1318 تا سال 1357 هجری است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم گفت: البته جا داشت آموزش و پرورش قم که مهد فرهیختگان است خود اقدام به تالیف چنین تاریخچه ای می کرد ولی متاسفانه چنین اقدامی صورت نگرفت، از این رو آقای عباسی با صبر و همتی مثال زدنی اقدام به تالیف این اثر ارزشمند کرد.

به گفته رئیس بنیاد قم پژوهی، با وجود فقر منابع تحقیقی آقای عباسی از بین دو هزار قطعه عکس و سند تاریخی اثر پیش رو را فراهم آورد.

IMG10510088

حجت‌الاسلام بنایی تاکید کرد: آنچه از مجموع این تحقیق تحسین برانگیز به دست می آید در وهله اول اهتمام روحانیت به تاسیس مدارس به سبک جدید و کلاسیک است که با وجود مشقات فراوان و نبود توان مالی با قناعت و صرفه جویی در مصارف شخصی به تربیت دانش آموزان به ویژه افراد کم توان مالی می پرداختند.

وی اضافه کرد: در وهله دوم هر کسی که دانش آموز یکی از مدارس نام برده شده در این کتاب بوده باشد با ملاحظه عکس مدرسه و دوستان هم کلاسی قدیمی بی اختیار و با شوق و اشتیاق به تورق و مطالعه این کتاب خواهد پرداخت و امیدواریم این اثر ارزشمند مورد توجه اهل فضل و اصحاب فرهنگ و خانواده بزرگ آموزش و پرورش قم قرار گیرد.

نخستین اثر مصور قم قدیم

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم همچنین در مورد انتشار کتاب مصور قم قدیم (از صفویه تا قاجار) تصریح کرد: این کتاب نخستین اثری است که به طور گسترده تصاویر قدیمی از شهر قدیم را به صورت عکس و یا نقاشی در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار می دهد.

حجت‌الاسلام بنایی با بیان اینکه این اثر با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی قم انتشار یافته که اهمیت این مجموعه کم نظیر از چند دیدگاه قابل توجه است اظهار کرد: بدون تردید بعد و اهمیت تاریخی در بررسی روند تحولات شهر قم از منظر سبک معماری و هنری از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس بنیاد قم پژوهی گفت: این تصاویر می تواند منبع بسیار معتبری در ارتباط با اصالت سبک و دگرگونی های وارد شده در طول زمان باشد و همچنین ارتباط این تصاویر با مطالعات مردم شناسی، جامعه شناسی و تاریخ سیاسی، مذهبی و اجتماعی قم قابل توجه است.

به گفته حجت الاسلام بنایی، قم به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص و راه های ارتباطی متعددی که از این شهر می گذرد در همه دوره ها مورد توجه بوده است.

آثار جدید در انتظار پایان یافتن خشکسالی مالی

وی گفت: یک سیاح درباره قم می‌نویسد؛ قم به راستی وضع ممتازی دارد که شاید در یک نظر، آن جا را محل مناسبی برای پایتخت شدن جلوه می دهد. شهری در کنار رودخانه واقع شده است و وضع مرکزی عالی دارد و بسیاری از جاده ها از قم می‌گذرد. ناصرالدین شاه هم در توصیف صحن آینه می‌نویسد: همین قدر می‌نویسم که همچه بنایی در ایران که سهل است، در تمام فرنگستان و چین و هند، همچه بنایی نشده است.

حجت‌الاسلام بنایی در پایان گفت: بنیاد قم پژوهی تاکنون 20 اثر را به چاپ رسانده است که همین تعداد هم در دست چاپ دارد و ممکن است با پایان یافتن خشکسالی مالی و یا توسط بانیان خیر و علاقه مند به فرهنگ قم این آثار به نشر سپرده شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا