گوناگون

رویش گیاهان بر گنبد مسجد جامع ساوه متوقف شد

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: رویش گیاهان بر روی گنبد مسجد جامع این شهر متوقف شد.

محسن نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار کرد: به منظور جلوگیری از رویش گیاهان بر فراز گنبد این مسجد تاریخی و کهن، عملیات علف‌کشی و بندکشی و نیز انجام عایق نانو انجام شد.

وی با بیان علت رویش گیاهان بر روی گنبد مسجد جامع ساوه گفت: بقایای دانه‌هایی که پرندگان برای خوردن آن، گنبد این مسجد را انتخاب می‌کنند و اسیدی بودن فضله آنان مقدمات تولید تخم گیاهان را فراهم و منجر به رویش گیاه بر روی گنبد می‌شود.

نبوی ادامه داد: کار جلوگیری از رویش گیاهان بر روی این گنبد تاریخی با انجام عملیات تزریق مواد ضد رویش گیاهان، بندکشی و چهار لایه کردن و اجرای عایق نانو انجام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این کار بعد از گنبد سلطانیه قزوین در مسجد جامع ساوه انجام شده است، افزود: برای اجرای این طرح اعتباری معادل 300 میلیون ریال هزینه شده است.

وی پوشش حفاظتی طاق‌های جبهه جنوب شرقی مسجد، ساماندهی محوطه شامل مرمت دیوارهای غربی و شرقی مسجد و اصلاح بدنه‌های داخلی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری با صرف هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیون ریال اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع ساوه به شماره 156 در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این مسجد از آثار معماری عصر سلجوقیان و مشتمل بر یک صحن گنبدی، دو ایوان، چند شبستان و دهلیزهای زیبای آجری است که از نظر سبک معماری، نقاشی، گچبری و کاشیکاری بی‌نظیر است و آثار باقیمانده در این مسجد نشان از گذر سه دوره تاریخی مشتمل بر مقطع تاریخی قبل از اسلام، قرون اولیه اسلامی و دوران صفوی دارد.

نبوی خاطرنشان کرد: یافتن قدیمی‌ترین کتیبه‌ها در این بنای تاریخی که در قرن چهارم نوشته شده‌اند نشان از قدمت هزار ساله مسجد جامع ساوه دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا