گوناگون

رویکرد مناسب فرهنگی و اجتماعی در سواحل موجب تقویت همبستگی ملی می شود

81213744 5782703

ˈیونس رنجکشˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، دریا و سواحل را فرصتی برای همبستگی های اجتماعی دانست و افزود: حضور اقوام مختلف در تابستان در یک بازه زمانی در کنار هم در سواحل کشور، فرصتی برای همبستگی بین قومیت ها بوجود می آورد.

وی به یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید برای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه اشاره کرد و هدف از اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و طرح های دریا را بهره گیری از فرصت های دریا برای تولید نشاط اجتماعی در سطح ملی ذکر کرد.

دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های ساحلی گیلان ادامه داد: مقوله سواحل کشور به ویژه این استان، فرصتی برای رسیدن به هدف یادشده است از این رو، باید به اجرای برنامه ها در سواحل کشور به ویژه گیلان با نگاه ملی نگریسته شود.

وی نداشتن برنامه های مناسب در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای گردشگران و استفاده کنندگان از سواحل را موجب افزایش آسیب های وارده و تولید ناهنجاری های بیشتر در جامعه دانست و گفت: اجرای مناسب برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سواحل استان، نیازمند تامین اعتبارات ملی است اما در شرایط کنونی به دلیل کمبود اعتبارات و منابع مالی نمی توانیم به اهداف توسعه فرهنگی مورد نظرمان دست یابیم.

رنجکش با بیان اینکه اهمیت به افزایش خدمات در دریاها موجب رضایتمندی گردشگران و جذب بیشتر گردشگران می شود، اظهار کرد: علاوه بر این؛ توجه به سواحل، فرصتی برای ایجاد نشاط اجتماعی و ظرفیتی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در استان نیز می شود.

وی از تصمیم گیرندگان و مسوولان ارشد کشور خواست تا با توجه به تلاش های مدیریت عالی گیلان و دستگاه های فرهنگی در بهره وری مناسب از ظرفیت های سواحل، در این امر به کمک مسوولان استان بشتابند.

وی به جمعیت ثابت و سیار هشت میلیون نفری گیلان در فصل تابستان اشاره و اظهار کرد: براساس آمار، دو میلیون و 500 هزار نفر از این جمعیت ثابت هستند و بیش از شش میلیون نفر گردشگر نیز در فصل تابستان وارد گیلان می شوند اما بودجه و امکاناتی که در اختیار استان قرار می گیرد، تنها برای برنامه ریزی جمعیت ثابت است.

وی اضافه کرد: اعتبارات مناسب به استان کمک می کند تا از محل این اعتبارات، زیرساخت های خدماتی به گردشگران را در سواحل فراهم کرده و رضایت عمومی را افزایش دهیم.

به گفته رنجکش؛ اگرچه تاکنون از محل اعتبارات استانی اقداماتی برای ایجاد طرح های سالم سازی دریا انجام شده، اما این امکانات با توجه به موج جمعیت مردم استان و گردشگران جوابگو نیست.

وی تعداد طرح های سالم سازی دریا را در سال گذشته 18 طرح عنوان و اضافه کرد: این طرح ها امسال به 20 طرح با 40 شناگاه برای خواهران و برادران رسیده و درصورت اختصاص اعتبارات مورد نیاز این طرح ها می تواند تا 50 طرح نیز برسد.

دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های گیلان تعداد نقاط حادثه خیز در دریا را 300 نقطه ذکر و اظهار کرد: به دلیل نبود ساماندهی در سال های گذشته این مناطق حادثه خیز، تهدیدات مختلفی در جنبه های اجتماعی و فرهنگی برای استان داشته است.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا با استقرار نیروهای امدادی، انتظامی و به کارگیری نیروهای مردمی از طریق دهیاری ها و نجات غریق، این نقاط حادثه خیز را کنترل کنیم تا نسبت به تامین امنیت جانی کسانی که به دلیل ناآشنا بودن با فنون شنا وارد دریا می شوند و نیز در حوزه مباحث اخلاقی، اقداماتی پیشگیرانه داشته باشیم.

رنجکش با اشاره به بازگشایی طرح های سالم سازی یک ماه زودتر از سال های گذشته در گیلان خاطرنشان کرد: با این وجود، تعداد غرق شدگان خردادماه امسال که سه نفر بودند، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 11 نفر بودند، کاهش چشمگیری داشته باشد.

وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه علاوه بر کاهش تعداد غرق شدگان در سایر موضوعات اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه اگر برنامه ریزی به همراه حمایت های مالی نباشد ، فرصت ها به تهدیدها تبدیل می شود؛ افزود: تلاش داریم از ظرفیت دریا استفاده بهینه کنیم و دریا برای گیلان و استان های شمالی یک فرصت و نه یک تهدید است.

رنجکش با اشاره به اجرای طرح الگویی دریا در گیلان به عنوان طرح نمونه الگویی کشور ادامه داد: در این طرح الگویی که به وزارت کشور ارائه کردیم، تامین اعتبارات مناسب می تواند ما را برای افزایش خدمات، اقدامات پیشگیرانه و برنامه های فرهنگی در حد مطلوب کمک کند.

وی این طرح را در سه فاز عنوان و اضافه کرد: در فاز اول اقدامات کنار ساحل شامل استقرار نیروهای امدادی، خدماتی، نجات غریق و همیار پلیس است که با پیش بینی اعتبار بیش از 80 میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: فاز دوم ، تامین زیرساخت ها شامل احداث سرویس های بهداشتی و امکانات در سواحل است که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن 310 میلیارد ریال می باشد.

رنجکش اضافه کرد: در فاز سوم که در یک سطح ایده آل برنامه ریزی شده؛ برای ایجاد تاسیسات اقامتی تفریحی و پارکینگ است که بیش از 400 میلیارد اعتبار برای اجرای آن پیش بینی شده است.

دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های استان گیلان خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، بخش قابل توجهی از این طرح می تواند امسال اجرا شود که با اجرای آن، مشکلات طرح های سالم سازی دریا تا حد بسیار زیادی برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: تاکنون فقط 10میلیارد ریال از محل منابع داخلی و استانی در زمینه زیرساخت ها برای 9 شهرستان ساحلی گیلان اختصاص یافته است.

رنجکش همچنین با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان، به اجرای برنامه های فرهنگی متناسب با این ماه مبارک اشاره و اظهار کرد: می کوشیم تا با همکاری معاونت فرهنگی سپاه و سایر دستگاه های فرهنگی، امکانات را متناسب با ماه رمضان فراهم کنیم که ایجاد غرفه های پاسخگویی به سوالات شرعی، مشاوره ای و فرهنگی از جمله این امکانات است.

رنجکش یادآور شد: یک سوم طرح های سالم سازی دریا در ماه رمضان فعال است اما رعایت شوونات اسلامی بویژه الزامات این ماه مبارک در سواحل کنترل می شود.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب استان دارای 300 کیلومتر نوار ساحلی است.ک/3

7296/695

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا