گوناگون

رکاب‌زنی دوچرخه‌سوار خراسانی در حمایت از پلنگ هزار مسجد

یک دوچرخه‌سوار خراسانی طرفدار محیط زیست برای حمایت از پلنگ هزار مسجد، مسیر 750 کیلومتری به سمت مناطق حفاظت شده محیط زیست ارس سیستان را رکاب‌ می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، خلیل دلربایی در خصوص این اقدام خود اظهار کرد: علاقه شدیدی به محیط زیست و حیات وحش دارم و در وضعیتی که کره زمین تهدید می‌شود انجام این کار نمادین را لازم دیدم.

وی افزود: متاسفانه همه مردم و مسوولان از شرایط بحرانی محیط زیست اطلاع دارند اما عملی انجام نمی‌دهند.

دلربایی با بیان اینکه برای حمایت و شناسایی گونه پلنگ موجود در هزار مسجد این سفر را آغاز کرده است، ادامه داد: پلنگ یکی از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض است و خطر انقراض پلنگ، نه تنها این گونه کم‌یاب بلکه کره زمین را تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: رکاب‌زنی خودم را به اطراف منطقه حفاظت شده این گونه نادر از مشهد، شروع و به منطقه هزار مسجد، پارک ملی تندوره، درگز، لایین و کلات ادامه می‌دهم.

حمید صالحی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه این استان زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی است، اظهار کرد: علاوه بر پارک ملی تندوره، مناطقی دیگری از جمله هزار مسجد و ارس سیستان از نظر وجود پلنگ بسیار غنی است.

وی ادامه داد: باید اقداماتی انجام شود تا در رابطه با حفظ حیات وحش و تنوع زیستی به خصوص گربه‌سانان برای مردم فرهنگ‌سازی شود.یوزپلنگ مهم‌ترین گونه گربه‌سانان است. همچنین بعد از آن پلنگ، سیاه‌پوش، کاراکال، گربه جنگلی و گربه شنی در زمره گونه گربه‌سانان قرار می‌گیرند.

مدیرکل محیط زیست استان ادامه داد: پلنگ در هر مکانی که زندگی کند دارای قلمرویی است که حیوانات درنده‌ دیگر نمی‎توانند در آن محدوده فعالیت کنند.

صالحی عنوان کرد: حرکتی که امروز دوچرخه‌سوار علاقه‌مند به محیط زیست آغاز کرد یک حرکت نمادین ورزشی و برای فرهنگ‌سازی است. این ورزشکار مسیر 750 کیلومتری را به اطراف زیستگاه پلنگ در مناطق حفاظت شده استان با پیام توجه به حفاظت پلنگ طی می‌کند.

وی در خصوص حمایت ورزشکارن طرفدار محیط زیست افزود: در حال حاضر اداره محیط زیست استان برای طرفداری از این ورزشکاران با موسسات اقتصادی وارد مذاکره شده تا تفاهم‌نامه‌هایی در این خصوص امضا شود.

مدیرکل محیط زیست استان اضافه کرد: در همین راستا با یکی از شرکت‌های بیمه جهت حمایت از این افراد قرارداد بسته‌ایم و برای اولین بار این دوچرخه‌سوار برای انجام سفر خود بیمه شده است. در حال حاضر نیز در حال عقد تفاهم‌نامه‌ای هستیم که طی آن افرادی که اقدام محیط زیستی انجام می‌دهند، در صورت تحت پوشش بیمه قرار دادن اقدام خود از تخفیف برخوردار شوند.

مراسم بدرقه این دوچرخه‌سوار طرفدار حیات وحش صبح امروز، 20 مهرماه از اداره کل محیط زیست استان انجام شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا